Monterar just en solvärmeanläggning och håller på med drivpaket och expansionskärl. Pannrummet där det placeras är ganska trångt och jag har en begränsad yta att placera grejorna på.
Nu har jag en fundering på att sätta expansionskärlet under drivpaketet och förlänga utgången från säkerhetsventilen med en vinkel samt ca 40cm, 22mm rör rakt ner för att där ansluta flexslangen som levereras med paketet. Är det något problem med denna placering?
Kärlet är en modell som hänger i en konsol.

Någon som har en synpunkt, bra tips eller liknande så vore jag tacksam.
 
Du kan naturligtvis inte sätta det i serie med övertrycksventilen men väl med ett t-rör före. placeringen under drivpaketet är inga problem. se bara till att förtrycket är någorlunda rätt om det skall fungera som partiell förångning.
 
exerg skrev:
Du kan naturligtvis inte sätta det i serie med övertrycksventilen men väl med ett t-rör före. placeringen under drivpaketet är inga problem. se bara till att förtrycket är någorlunda rätt om det skall fungera som partiell förångning.
Nej, det var bara dåligt beskrivet av mig. Säkerhetsventilen sitter ovanför denna utgång:rolleyes:

Ok, det låter bra. Tack för svaret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.