Status
Tråden går ej att kommentera.
Vad har ni för version på mjukvaran? På min säger den 3.14 med datum 23/11/11, tror jag, det är inte länge det står på LCD:n innan det försvinner
 
Jisses, allt kan tydligen hända. Gick ut för att kolla till Grönis och ser då att laddstolpen gått av. Det enda jag kan tänka mig är att Grönis gått in för hårt när han skulle ladda igår kväll. Ska bli intressant att se hur Jula ställer sig till detta.....

Tog med mig laddststationen och åkte till Jula. Fick med mig en ny hem direkt. Inget tjafs alls. Så ska en reklamation hanteras :)
 
  • Gilla
Bankeryd och 1 till
  • Laddar…
falmark skrev:
Jag har ett innerhörn vid en häck som klipparen inte riktigt gillar...

Jag började lägga slingan med 45 cm avstånd och 90 graders kurva. (Svart i fig)
Det funkade inte alls. Klipparen vandrade rakt fram och ville inte ta kurvan

Sen gjorde jag en 45 graders kurva, för att den skulle påbörja kurvtagningen tidigare. (Grön i fig)
Funkade inte. Den var som om den inte registrerade att den skulle svänga lite tidigare, utan plöjer rakt fram in i häcken.

Jag blev till slut tvungen att lägga slingan som en hockeysarg, med radie c:a 1 m (Röd i fig)
Då funkar det. Den vill fortfarande gå rakt fram en liten bit men korrigerar sen tillbaka kursen till slingan och svänger vänster. Det funkar, men jag tycker att det blir på tok för stor yta i hörnet som blir oklippt...

Det knepiga är att jag har ett 90 graders hörn alldeles vid en plattsatt gång.
Där tvärnitar den exakt vid 90 graders hörnet på slingan och svänger skarpt vänster snyggt och prydligt. Om den uppfört sig så vid häcken så hade det inte varit något problem...

Kommentar?

[bild]
I brist på andra kommentarer gör jag ett försök (utan garantier). Helt klart är det skumt att din klippare beter sig olika vid olika nittigraderssvängar. Jag brottas själv med en del svängproblem. Hos mig uppstår problemen nästan alltid när den skall tillbaka till laddstationen. Nu har jag inte exakt samma situation som du, men jag har i något fall löst det hyfsat genom att svänga lite på tråden innan själva svängen. I ditt fall kanske du kunde minska avståndet mot häcken en bit innan svängen (ner till 30-35 cm) och sedan låta den gå in i svängen som har lite större radie (kanske något närmare häcken innan den går åter till det grundavstånd du har tidigare.

Jag har själv ett svängproblem jag tänkte få bukt med ikväll. Det är på en ö och en yttersväng där klipparen hela tiden kortar svängen och därmed fastnar på en lyktstolpe. Jag vill ju ogärna dra ut slingan för långt ut för då blir det en massa oklippt gräs. Skall testa en variant av "S-tekniken" ovan - jag återkommer med rapport.
 
marcurious skrev:
I brist på andra kommentarer gör jag ett försök (utan garantier). Helt klart är det skumt att din klippare beter sig olika vid olika nittigraderssvängar. Jag brottas själv med en del svängproblem. Hos mig uppstår problemen nästan alltid när den skall tillbaka till laddstationen. Nu har jag inte exakt samma situation som du, men jag har i något fall löst det hyfsat genom att svänga lite på tråden innan själva svängen. I ditt fall kanske du kunde minska avståndet mot häcken en bit innan svängen (ner till 30-35 cm) och sedan låta den gå in i svängen som har lite större radie (kanske något närmare häcken innan den går åter till det grundavstånd du har tidigare.

Jag har själv ett svängproblem jag tänkte få bukt med ikväll. Det är på en ö och en yttersväng där klipparen hela tiden kortar svängen och därmed fastnar på en lyktstolpe. Jag vill ju ogärna dra ut slingan för långt ut för då blir det en massa oklippt gräs. Skall testa en variant av "S-tekniken" ovan - jag återkommer med rapport.
Förtydligen gärna med en bild som säger mer än... ord ;-)
 
Redigerat:
Jag låter klipparen gå 24 / 7.
Jag upplever att gräset som blivit "nertrampat" av hjulen inte hinner hämta sig mellan varven.
Jag vet inte riktigt hur lång tid klipparen behöver för att beta av min tomt. Men jag tror att jag ska kunna minska tiden... Det gäller bara hur.

12h/dygn varje dygn? 24h/dygn varannat dygn? Det blir väl att gradvis minska tiden till den nivån att den klipper hela gräsmattan tillräckligt bra...

Är det någon mer som har nertrampat gräs?

Det finns ju inte någon universalinställning som passar alla.

Men av ren nyfikenhet undrar jag:
Hur stora arealer klipper ni?
Vilken schemaläggning använder ni?
 
Redigerat:
falmark skrev:
Jag låter klipparen gå 24 / 7.
Jag upplever att gräset som blivit "nertrampat" av hjulen inte hinner hämta sig mellan varven.
Jag vet inte riktigt hur lång tid klipparen behöver för att beta av min tomt. Men jag tror att jag ska kunna minska tiden... Det gäller bara hur.
12h/dygn varje dygn, 24h/dygn varannat dygn

Är det någon mer som har nertrampat gräs?

Det finns ju inte någon universalinställning som passar alla.

Men av ren nyfikenhet undrar jag:
Hur stora arealer klipper ni?
Vilken schemaläggning använder ni?
Jag har ca 500 och tiden är inställd från 18:00-23:00 varje dag.
 
falmark skrev:
Jag låter klipparen gå 24 / 7.
Jag upplever att gräset som blivit "nertrampat" av hjulen inte hinner hämta sig mellan varven.
Jag vet inte riktigt hur lång tid klipparen behöver för att beta av min tomt. Men jag tror att jag ska kunna minska tiden... Det gäller bara hur.

12h/dygn varje dygn? 24h/dygn varannat dygn? Det blir väl att gradvis minska tiden till den nivån att den klipper hela gräsmattan tillräckligt bra...

Är det någon mer som har nertrampat gräs?

Det finns ju inte någon universalinställning som passar alla.

Men av ren nyfikenhet undrar jag:
Hur stora arealer klipper ni?
Vilken schemaläggning använder ni?
Jag har ungefär 800m2 gräsmatta och klipper 12 tim/dag 5 dagar i veckan inget på lördagen och endast 9 timmar på Söndagen inget nertrampat gräs, min tanke är att gå ner till 5 timmar/dag beroende på hur vädret blir framöver, en funktion som hade varit himla bra var att man kunde ställa t.ex att klipparen skall klippa 5 timmar/dag och inte vilka tider den skall klippa, för ställer man att den skall klippa mellan 07.00 och 12.00 och det skulle regna under den tiden så går den inte ut och klipper alls den dagen....... och det kan bli en regnig sommar
 
Redigerat:
MagnusSt skrev:
Tjena, är det verkligen någon i tråden som har varit missnöjd? Tycker de flesta är överlag positiva, min klippare har iofs bra gått en vecka än men jag e kanonnöjd, den håller mina nästan 1500m2 i toppskick, trots mkt träd, buskar och en rätt komplicerad gräsmatteform.
Min gräsyta är snäppet mindre eller ungerfär lika som din beroende på om det är hög- eller lågvatten i älven.

Vill du avslöja vilken timerinställning du använder för att nå detta fina resultat?
 
Tackar för tipset. Även min "skalman" hade ett hjul som glappade rätt så betydligt. Har ikväll dragit åt det och ser resultatet till helgen hoppas jag.

Sent from my GT-P7310 using Byggahus
 
falmark skrev:
Min gräsyta är snäppet mindre eller ungerfär lika som din beroende på om det är hög- eller lågvatten i älven.

Vill du avslöja vilken timerinställning du använder för att nå detta fina resultat?
Nä, det e hemligt:)

Började köra 03:00 till 23:30 första veckan, då var det nästan en vecka sen gräsmattan var klippt manuellt sista gången, efterhand har jag sänkt klipphöjden och också klipptiden, nu kör jag 06:00-21:00 alla dagar, verkar funka, kan tillägga att gräsmattan inte växer särskilt bra nu iom att det är rätt torrt här nere just nu.
 
MagnusSt skrev:
Nä, det e hemligt:)

Började köra 03:00 till 23:30 första veckan, då var det nästan en vecka sen gräsmattan var klippt manuellt sista gången, efterhand har jag sänkt klipphöjden och också klipptiden, nu kör jag 06:00-21:00 alla dagar, verkar funka, kan tillägga att gräsmattan inte växer särskilt bra nu iom att det är rätt torrt här nere just nu.
I can tell you, but then I'll have to kill you, right? ;)

Hinner gräset resa sig? Jag har nog kört lite väl hårt (24/7)... se mitt inlägg #650
Vilken klipphöjd kör du på när det är torrt?
 
falmark skrev:
Du blir nog pionjär ;-)
Jag har inte tid närmaste veckan.
Hör gärna av dig om hur det fungerar, vilket avstånd som är lämpligt mellan öarna etc.
Fick lite tid över ikväll då sambon lät mig "leka fritt"! ;)

Började mitt test enligt beskrivning (http://www.roboshop.se/fix_txt.htm) men då passerade LR väldigt mycket och hamnade efter en stund på 30 cm mellan öarna och 15 cm stora öar. (istället för 70 cm mellan och 10 cm stora). Har provkört en liten stund och det verkar som det blir ungefär 50-50 om den vänder eller passerar... Så det borde gå att korta avstånden en liten bit till.

/Fredrik
 
Redigerat:
falmark skrev:
I can tell you, but then I'll have to kill you, right? ;)
så är det:)

falmark skrev:
Hinner gräset resa sig? Jag har nog kört lite väl hårt (24/7)... se mitt inlägg #650
Vilken klipphöjd kör du på när det är torrt?
Jag har inte märkt av att mitt gräs har lagt sig ner överhuvudtaget, ibland kan man se "ränder" där den har kört men de försvinner rätt omgående, klipphöjden blev jag osäker på nu, men tror att jag e på 4 nu, min gräsmattas ngt ojämna uttryck tillåter inte lägre inställning, måste dubbelkolla inställningen för att vara helt säker dock, går inte ut o gör det nu:)
 
freddie_nelson skrev:
Fick lite tid över ikväll då sambon lät mig "leka fritt"! ;)

Började mitt test enligt beskrivning men då passerade LR väldigt mycket och hamnade efter en stund på 30 cm mellan öarna och 15 cm stora öar. (istället för 70 cm mellan och 10 cm stora). Har provkört en liten stund och det verkar som det blir ungefär 50-50 om den vänder eller passerar... Så det borde gå att korta avstånden en liten bit till.

/Fredrik
Bra jobbat och tack för informationen!
Det borde alltså vara användbart?

Måste ha tag i ett parti märlor innan jag själv kan börja leka... :)
 
MagnusSt skrev:
så är det:)



Jag har inte märkt av att mitt gräs har lagt sig ner överhuvudtaget, ibland kan man se "ränder" där den har kört men de försvinner rätt omgående, klipphöjden blev jag osäker på nu, men tror att jag e på 4 nu, min gräsmattas ngt ojämna uttryck tillåter inte lägre inställning, måste dubbelkolla inställningen för att vara helt säker dock, går inte ut o gör det nu:)
Hmmm... Klippa 24/7 eller 12-13 timmar om dagen, låter rätt mycket?

I manuallen (den som beskriver roboten) sidan 139 ger lite råd om timmar/dag för olika kvm yta.

T.e.x 500 kvm 2-3 timmar klipptid per dag, och 1500 kvm 9-10 timmar.

Antar man får räkna med laddtid som tar bort lite av tiden dock för klippning.

Har 700kvm och kör 5 dagar veckan, 5 timmar 22:00 till 03:00)

Får se om det räcker eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.