Hej
Jag har tänkt att bygga om, eller rättare sagt riva, en fritidsbostad för att bygga ett permanentboende på tomten i stället. Detta utanför detaljplanerat om råde.

Är de något bygglovsfolket är knöliga med eller brukar de gå vägen utan problem? Någon som har erfarenhet?

matsv201 skrev:
Hej
Jag har tänkt att bygga om, eller rättare sagt riva, en fritidsbostad för att bygga ett permanentboende på tomten i stället. Detta utanför detaljplanerat om råde.

Är de något bygglovsfolket är knöliga med eller brukar de gå vägen utan problem? Någon som har erfarenhet?
Borde går bra men rivningslov kan krävas.

Klart man behöver lov (likväl rivning som bygg, borde gå att slå ihop) frågan är snarare om och hur vanligt förekommande den här typen av tomtkonvertering är. Man ändrar ju användingsområdet för tomten vilket ibland är känsligt.

Det beror helt på vilket område och hur kommunen ser på användningen av det området.

Kommunen kan ha synpunkter på huset, men de kan inte förbjuda dig att bo i huset. Det finns inget som hindrar att du bor på en fastighet som är taxerad som fritidshus.

Erik

Jo men, så långt hänger jag med. Man får bo var man vill. Men kruxet är ju att vissa områden är markerade som fritidsområde och kommunen då ogärna vill att folk bygger om. Fanns exempelvis ett sådant område i Norrköping där typ alla byggde om till permanentboende och de nu är rena lyxstället med stora dyra hus. Men en del kommuner och områden är de känsligare än andra...

Jag ville mest veta om de är någon som gjort något likande och hur byrokratin har flödat på. Vill ju inte lägga en halv miljon på en tomt och sedna inte få använda den

Sök ett förhandsbesked.

Absolut, vet du hur lång tid de tar att få ett sådant?

Handläggningen är delvis lika som ett bygglov (remisser och grannhörande tex) men det man gör i ett fb är att pröva förutsättningarna för ett lov på enklare handlingar. Sen är kommunen bunden att ge dig bygglov om du uppfyller kraven i förhandsbeskedet och lämnar in ansökan inom två år efter beslut.

Måste man äga huset/tomten för att göra det?

Du behöver inte äga för att söka bygglov heller. Betalar du bara så är det din huvudvärk att kunna utnyttja lovet. Vem som helst får söka varsomhelst.

Sant. Jag menar de är ju billgare att söka förhandsbesked först och köpa tomten sen, en att köpa tomten först och de senare visar sig att man inte får bygga.

Det är oftast det som förhandsbesked används för...

Du borde kunna få ett ganska snabbt svar om du pratar med kommunen, du behöver ju inte lägga upp det som att du skall bygga pemanentboende, men att du funderar på att riva och bygga ett nytt hus, kanske större och mer vinterbonat. Då bör du kunna få en känsla för vad kommunen tycker. Om de trycker på hårt om att det skall vara fritidshuskaraktär på området så kan du räkna med motstånd, även om du kanske kommer att kunna bygga ändå, men då är risken stor för att kommunen letar skäl för avslag.

Vid ett sådant samtal får du ju också del av de planer som finns för området. En fälla som är lätt att gå i är om kommunen håller på med planearbete för området. Då inför de ofta totalt byggstopp tills arbetet är klart, det finns en regel om att det bara får pågå under en kortare tid (typ 2 år), men det finns exempel på att det fördröjts och byggstopp gällt under lång tid.

Så här har jag tänkt. Använda de vanliga flosklerna.

*Riva befintlgit hus
*Bygga nytt energisjälvförsörjande "eco-hus"
*Nya huset kommer att vara vinterbonat
*Nya huset kommer att ha en grund ca 170m^2
*Huset kommer att delvis vara begravt under marken
*Huset kommer till 70% att ha ett levande tak
*Huset kommer att genera eget vatten, el och värme.
*Huset kommer att ha källare, delvis ovan, delvis under mark, samt sadeltak med levande beläggning, samt en takkupa med plåtbeläggning.

Typ.. vet inte ritkigt vad jag mer ska skriva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.