nikasp
Tjena, jag har ekparkett i min helt nya lägenhet och i hallen sviktade golvet längs en golvlist. Jag tyckte att de får ta upp golvet och jämna ut och lägga om. Skanskas representant antydde att de kanske försöker tvinga ner golvlisten istället vilket jag inte tycker var en snygg fix.

Nu går alltså listen som en båge och glappet mellan min linjal är över 6 mm på mitten. De har alltså stått på golvet och tvingat ner listen , liten knäck på den. Jag gillar inte fulfixar och att mitt golv inte är plant. Vad tycker ni?

PS1.
Jag har alltså tejpat fast en spikrak aluminiumprofil ovanpå för att kunna fota och visa glipan.
PS2.
Man blir lite matt när min nya Intra diskbänk med dubbelho och ca 70 cm plan yta repats månaden mellan besiktning och inflytt. Nu hade de polerat bänken så nu har den både repor och polerrosor... Om man gillar kitsch så kanske det är fräsigt med en ny diskbänk som ser 10 år gammal ut :) Den kommer jag att gå i döden för imorgon. Blev ganska förvånad att de inte bara bytte rakt av då lgh alltså är flång ny.

list1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

list2.JPG
Skapa konto

list1.jpg
Skapa konto

Hut illa ser det ut utan aluminiumlisten ovanpå, märks det? Synd med bänkskivan.

nikasp
Jag är mer lite orolig för om ett år eller så med tanke på att golvet nu ligger i spänn. Läste nyss att buktighet ska ligga inom +-3 mm på 2 m för ett Forbo parkettgolv så jag har troligen byggregler på min sida. Min amatörmässiga mätning säger 6,5 mm på 1,8 m... Gör om är nog min ståndpunkt.

Ja så står det i läggningsanvisningen i alla fall.

nikasp
Jag läste nu att det finns något som kallas buktighet. På 2 meter får golvet bukta +-3 mm. Jag fick över 6 mm med min aluminiumprofil. Dessutom har golvet börjat knaka två meter bort (och mer sporadiskt på andra småytor), just på en yta som man konstant passerer in och ut från köket. Ska ringa Skanska nu, detta duger icket.

Mikael_L
Ja du har bygg-AMA på din sida också.
Där är det angivet en tolerans på max ±2-3 mm typ, på två meter.

Sånt här ska ju byggaren kontrollera innan han släpper pengarna till underentreprenörerna. Dåligt, det är inget du ska behöva lägga din tid på.

nikasp
Jo, surt att de missade det på besiktningen och jag kunde själv inte vara med. Får vänta till efter lunch att prata med deras serviceansvarige. Diskbänken var rena skämtet men de försöker väl med minsta möjliga men det är inte kul att behöva lägga tid och energi på sånt. Tar ner intrycket också. Det *kan* ju faktiskt vara en underleverantör men jag är kund till Skanska och inte till dem.

nikasp
Nu äntligen ska de komma och fixa golvet. Lappen jag fått nämner bara att de ska påbörja mellan 08:00-15:30 på torsdag om två dagar. Visst ska jag räkna med att de spacklar golvet (betong) och inte kommer att vara klara samma dag? Jag ska ringa dem och höra senare idag.

Plant undergolv (från Forbo: http://www.golvomatt.se/pdf/Laggningsanvisning_ForshagaParkett_2006.10[1].pdf)
Använd en rätskiva för att kontrollera att undergolvet är tillräckligt plant. Ingen del av golvet får ha en större avvikelse än sammanlagt 3 mm. Förhöjningar och fördjupningar som överstiger 3 mm måste jämnas ut för att slutresultatet ska bli bra. Betonggolv spacklas med avjämningsmassa och trägolv hyvlas, slipas eller spacklas. Båda kriterierna i nedanstående tabell måste uppfyllas.
Ditt nya trägolv ska förvaras i obruten förpackning i rumstemperatur, minst 48 timmar innan läggning. Golvet ska alltid läggas vid minst 18°C och vid normal luftfuktighet. (Luftens relativa fuktighet får vara högst 60%.)

PS. Vad skruvar de list med för skruv i betongvägg förresten? Är det plugg först och sedan skruv eller finns det någon specialare som bara är att dra in.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.