Min hjärna bara snurrar. ??? ??? ???
Tur att det snart är semester. ;D

m westling skrev:
Ang frånluftsmodul (FLM): Både 30m och 0,7 grader kan stämma. Läste någonstans att [berg]temperaturen ökar med 1-2 grader per 100m borrhål, vilket då likställer 30m borrhål med 0,6 grader ökad temperatur på brine.
Med andra ord är det uppenbart att frånluftsmoduler till [berg/mark]VP är en dålig lösning (då de endast ger 100W i ökad effekt - mot 1kW för en FTX).
Och skulle berget sina på värme så förslår inte heller den extra halvgraden långt eftersom VPn kräver 3-6 graders temperaturskillnad på brine in-ut (motsvarar 4kW-8kW).
JAg skule nog oxksp satsa på FTX:an men också borra ca 20m extra för att få bra temp.
FLM:en höjer nog mer, då den till vis del återladdar hålet somartid, vilket gör att berget får högre temp+ det den sedan ökar när pumpen går.

men halla hål blir ändå inte återladdade, har man mycke vatten flöde i hålet så är det lika lätt att återladda det som att höja tempen på havet.

Exakt. Känns bra att ha kommit fram till dessa slutsatser (FTX, 20 m extra och FLM är lika lätt som att höja tempen på havet).

Hej,

Detta är enda platsen där jag sett att det praktiskt pratas om att trycka ut lite kyla från Bergvärme pumpen!

Jag skulle behöva göra detta - har bergvärmepump och vattenburet system - delvis golvvärme och delvis radiatorer.

Jag inser att man inte kan köra ut FÖR kallt vatten för att det då blir problem med kondens etc.

Läste lite dokumentation om fjärrkyla och kom fram till att vattnet ut till radiatorer/golv inte bör vara kallare än 15 grader.

Någon som har testat?
/Peter

Hej m Westling,
Jag skulle vilja veta om du är nöjd med ditt system, jag är i samma sits. Är Alig-vattenbatteri din enda värmekälla eller behövde du komplettera med radiatorer eller fläkt-konvektor? Vad har du för framledningstemp till vattenbatteriet vid 0 grader samt vid -20?
Mvh,
Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.