Status
Inte öppen för fler kommentarer.
TrollMann skrev:
Det kan vara så, men knivarna är längre och bredare från Landroid. Jag köpte knivarna till HQ för att jag trodde att dessa skulle passa. Tycker att HQ knivarna verkar lite små och klena.
Har ni redan gjort slut på de knivar man fick med :eek:? Jag fick i alla fall med tre omgångar (9 knivar) förutom de som sitter på maskinen. Varje egg skall enligt uppgift hålla ca. en månad vid normal användning och varje blad har fyra eggar, det blir ca. 4 månader/knivomgång dvs. i stort sett en säsong per set. Räknat så har jag knivar för tre till fyra år och innan dess är jag säker på att Jula hinner få in reservknivar.
 
MBygga skrev:
Har ni redan gjort slut på de knivar man fick med :eek:? Jag fick i alla fall med tre omgångar (9 knivar) förutom de som sitter på maskinen. Varje egg skall enligt uppgift hålla ca. en månad vid normal användning och varje blad har fyra eggar, det blir ca. 4 månader/knivomgång dvs. i stort sett en säsong per set. Räknat så har jag knivar för tre till fyra år och innan dess är jag säker på att Jula hinner få in reservknivar.
Jag har ett parti där vi har stenar, temprärt som skydd för lite blommor. Landroid'en har ibland kört upp på dessa och då har vid tillfällen knivarna brutits av. Där av mitt extra inköp.
 
falmark skrev:
MrSmith är nog ett troll från HQs avlöningslista ;-)
Om det ändå vore så. Jag lever gott på skattebetalarna!
 
Begraver ni kabeln eller pinnar ni bara ner den?
Min landroid snittade den och rymde :)
 
JonasForssell skrev:
Begraver ni kabeln eller pinnar ni bara ner den?
Min landroid snittade den och rymde :)
Pinnar ner den men först riktigt kort klippning och sedan max sträckt kabel så den hamnar på jorden mer eller mindre så fungerar det bra.
Konstigt att den rymde, borde stanna och signalera "utanför arbetsområde" så snart kabeln gick av.
 
Har haft en del konstiga fel senaste dagarna:
-Den stod och gjorde en piruett i några minuter på parkabeln som ansluter mot en "ö".
-Den har vid några tillfällen kört förbi begränsningskabeln utan att klara att backa tillbaka in i arbetsområdet.
-Idag så hade den bara stannat på öppen yta

Jag vill gärna kunna lita på att roboten klarar att klippa gräsmattan om vi åker på semester en vecka. Men som det är nu har jag inte lyckats att köra utan error två dagar i rad. Jag har i.o.f.s. rätt knepig tomt med slänter och ojämnheter.

Undrar om jag fått tag i ett måndagex..?
 
Kan det vara så att kabeln korsar eller ligger för långt isär? Avståndet får enl instruktion på sid 123 vara högst 1cm.
 
Jag fick korta av slingan en hel del och samlade ihop den överblivna kabeln och la ut fram och tillbaka några gånger parallellt med begränsningsslingan. Det är ju möjligt att det är mer än 1 cm mellan kablarna på något ställe.... Men det är inte just vid dessa ställen som den jäklats. Men det kanske stör slingan på något vis.
Jag kanske borde klippa bort överflödskabeln.
 
Var hittar man prisvärd avgränsningskabel?
 
falmark skrev:
Jag fick korta av slingan en hel del och samlade ihop den överblivna kabeln och la ut fram och tillbaka några gånger parallellt med begränsningsslingan. Det är ju möjligt att det är mer än 1 cm mellan kablarna på något ställe.... Men det är inte just vid dessa ställen som den jäklats. Men det kanske stör slingan på något vis.
Jag kanske borde klippa bort överflödskabeln.
Det bör du göra, överflödig kabel stör nog en hel del.
 
Lite intressant hur vissa verkar anse att man är en idiot för att man köpt en landroid. Inte mitt fel om HQ blivit skitnödiga pga av en sjunkande försäljning, och väljer att stämma. Finns maskinen i butik så är det MIN ensak om jag väljer att köpa den och INGEN har något med det att göra. Tycker man inte om Worx och Landroid så behöver man inte heller "hänga" på denna tråd. Det finns förmodligen en uppsjö av trådar där alla HQ ägare dunkar rygg på varandra, så snälla låt oss Landroid ägare dunka lite rygg på varandra också.
 
Jag har också lagt kabeln fram och tillbaks när jag fick lov att korta. men bara en gång och bara 20-30cm.
Det verkar inte störa min maskin. Men har du slingat mycket bör du nog korta kabeln.
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Jag har också lagt kabeln fram och tillbaks när jag fick lov att korta. men bara en gång och bara 20-30cm.
Det verkar inte störa min maskin. Men har du slingat mycket bör du nog korta kabeln.
Jag har nog kortat totalt 25-30 m på olika ställen...
Obra, alltså ;-)
 
Mycket intressant! Har du möjligen koll på med vilken hastighet Landroiden förflyttar sig? Jag har under en tvåveckorsperiod bokfört klipp och laddningstider. Dom varierar kraftigt! Laddning ligger mellan 40 och 120 minuter, genomsnitt 90 minuter! Klippning mellan 50 och 193 minuter, genomsnitt 114 minuter ! Antagligen beroende på temperatur,fuktighet, gräslängd, klippfrekvens etc.
 
Wulfram Zneijderhaan skrev:
Mycket intressant! Har du möjligen koll på med vilken hastighet Landroiden förflyttar sig? Jag har under en tvåveckorsperiod bokfört klipp och laddningstider. Dom varierar kraftigt! Laddning ligger mellan 40 och 120 minuter, genomsnitt 90 minuter! Klippning mellan 50 och 193 minuter, genomsnitt 114 minuter ! Antagligen beroende på temperatur,fuktighet, gräslängd, klippfrekvens etc.
Min har betydligt jämnare beteende, 1.45 - 2.00 klipptid och ca. 2 timmar laddtid varje gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.