Som rubriken antyder så vill jag och sambon renovera badrummet så billigt som möjligt, och så snart som möjligt.

Är det någon som har några tips att ge? Sidor med billiga byggvaror eller annat, typ bra-att-veta? Vad ska man tänka på? Är det några problem att bygga själv, dra el och rör osv?

Lite om badrummet:
- I nuläget är det ca 1.60x1.60 m, takhöjd ca 2,5 m (så det känns lite som att kliva in i en likkista på högkant), 70 cm dörr går in från hörnet på köket och går inåt badrummet. Vi kommer flytta köksdörren och förlänga badrummet med 0,5-1 m genom att ta en bit av hallen och ta upp en ny större öppning från hallen.

Det som ska in är tvättmaskin + torktumlare, toalett, handfat, dusch och eventuellt varmvattenberedare. Den bredare dörren till det nya badrummet kommer vi troligtvis ta från vardagsrummet, där öppningen är igensatt från ett håll, men dörren finns kvar bakom en garderob från andra hållet.

För att minimera rördragning och på så sätt göra det billigare tänkte jag försöka lägga allt vatten och avlopp mot samma vägg som kökets v/a. Dumt tänkt?

Det med v/a är rätt tänkt! Tänk på att dra all el innan om du vill ha dolt montering.
Och att ABSOLUT ha en jordfelsbrytare! All övrigt vatten. bör du lägga utanpå. Helst ner. längst från taket. I övrigt är det nog färg som blir billigast. Plastmatta på golvet.

Vinyl är betydligt billigare än kakel/klinker och har bättre vattensäkerhet.

Kanske kan ni köra en kombimaskin (tvättmaskin/torktumlare) istället för en av varje, så sparar ni plats i badrummet. VV-beredaren borde rymmas ovanför. Tänk på att en kondenstumlare skapar mer spillvärme än en värmepumpstumlare.

Kör ni duschkabin så borde rummet inte behöva vara ett våtrum, dvs ni kan skippa tätskikt på väggarna och istället använda målade väggar eller liknande bara ni har bra ventilation.

Det borde vara riskfritt att dra utanpåliggande rör själv i ett rum med tätskikt på golv samt golvbrunn. Effekterna av läckage blir minimala. Gör inte golvbrunnen själv om ni är osäkra, det är det vanligaste området för vattenskador.

• Gilla
A Am och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! :)

Jordfelsbrytare har vi redan, och utanpåliggande vattenledningar tycker sambon är ett krav :p Just nu går vattenledningarna också utanpå, ca 1,5-2 dm över golvet.

Duschkabin kommer det inte att bli, golvytan är bara 1,6x2,6 m så vi är rädda om allt utrymme vi kan få därför har vi funderat på duschdörrar som man kan vika in i duschutrymmet när den inte används.

I och med vår takhöjd känns det inte som något större problem att få in varmvatten beredare ovanför tvättpelaren i vilket fall. Tumlaren har vi redan, en kondens som jag vill ansluta till avlopp så man slipper bökiga magasin som måste tömmas.

En av sambons vänner är rörkrökare med egen firma och har erbjudit sig att hjälpa till, så rördragning ser jag inte som något större problem.

Är det något annat vi bör tänka på? Finns det ställen som säljer byggmaterial billigt (typ utförsäljningar) förutom Byggmax osv., eller får man jaga överblivet på Blocket för att få ner kostnaden?

PS. Just nu är det fula takplattor i badrummet, men jag är 99% säker att det finns ett riktigt tak av typ pärlspont (vet inte vad det heter) där, är det vettigt att riva ner skivorna och måla upp taket om det finns där? Eller bör man ha något "dött" material i taket också? Känns som lite risk för stänk så högt ovanför duschen och handfatet?

IKEAs badrumsmöbler och dito lampor är mycket billigare än märkesvaror.
JULA säljer toaletter för 700 kr.
Vanligt vitt kakel 15 x 15 cm kostar nästan ingenting på Bauhaus, fast då tillkommer ju tätskikt förstås.
Blandare för 500 kr funkar lika bra som de för 5000 kr.

Jag har för mig, att det skall finnas en våtrumstapet som är godkänd som tätskickt under kaklet. Tapetserar man med den, kan man i framtiden kakla.

Vet inte om det är godkänt, men ett alternativ är att ni kaklar väggarna där duschhörnan blir och kör med glasfiberväv i resten av utrymmet. Måla sedan med valfri (våtrums)färg. Då kan ni dessutom måla om för en billig penning om ni vill fräscha upp badrummet i framtiden.

Sen finns en skiva med "fusk-kakel" utssende som heter fibo trespo, men kolla så den är godkänd vet att det varit diskussioner om detta.

Ni har redan fått flera goda råd, men kan ändå kommentera några.

Plastmatta eller klinker på golvet och målat system på väggarna kan bli både snyggt och tätt och bra. Jag försökte göra en kostnadsuppskattning och kom fram till ca 100 kr/m2 för Beckers målningssystem inkl allt och i jämförelse med både matta och kakel är det billigt. Plastmattan kan kosta en hel del, så ta in flertalet offerter. Klinker fungerar väl också som system och är ju mera troligt att man kan/vill lägga själv.

Glöm inte att räkna på primer, flytspackel och handspackel. Nu var ju ert badrum litet så det går kanske inga mängder. Byggmax har ett prisvärt fiberarmerat flytspackel.

Köp inte för billiga blandare eller toalett. Jag har gjort det felet i båda fallen och ångrar mig djupt. Köp hellre de billigaste utgående modellerna av beprövade kvalitetsmärken, eller leta när stormarknaderna rear ut. Jag köpte tex. nyligen en Ifö Cera toastol på Jula för 1600 kr. Den är kanske att betrakta som den gamla kvalitets standardstolen, men är kvalitet.

Jag skulle inte av kostnadsskäl dra utanpåliggande rörmontage, om ni inte redan har rören utanpå. RIR-system är per meter betydligt billigare än förkromade kopparrör (typ 100 kr/m) exkl kopplingar. Jag skulle gå på pex-Rör-i-Rör. Det som kan kosta är väggkopplingar/väggbrickor. Leta på nätet efter de billigaste som uppfyller era krav.

P.s. Billigast blir vanliga obehandlade kopparrör som man kan måla. Men inte snyggast.

Ja, många kommentarer redan, lite högt och lite lågt. Till att börja med, fuska inte genom att ta genvägar som bryter mot gällande regler vad gäller tätskikt etc, se broschyren säkervatten. Sedan kan man om man vill följa branschregler, i ert fall är nog GVK's bäst.

Att sätta kakel bara vid duschen är det dummaste man kan göra, IMO. Ty, kakel med tätskitsfolie bakom är sämsta valet för tätskikt, IMO. Om man väljer att sätta kaklet med epoxyfix och fog är det kanske en annan story, som jag gjorde, men det är verkligen inte billigaste vägen.

Att måla med våtrumsfärg är antagligen billigast, bäst och enklast.

Finns pärlspont i taket är det säkert inga problem att ta fram denna och måla, det blir bara finare :)

Fibo-trespo är fina grejer, tycker jag, men inte direkt billiga. Ja, det har varit ett antal personer på forumet som dillat om att det inte skulle vara godkänt osv. bara för att det finns en branschorganisation för kakel och en för plastmatteläggare och ingen av dem har godkänt den. Däremot har SITAC godkänt den, vilket iofs inte heller är något krav, men så klart en fördel. Fibo-trespo erbjuder ett väldigt enkelt sätt att renovera ytskikten och det ser riktigt fint ut, men inte direkt billigt.

En dyr detalj är våtrumsgips, men jag hittade en variant som var betydligt billigare än de vanligaste alternativen. Kommer inte på namnet nu, men den fanns hos XL-bygg, som beställde hem den åt mig, även bygghemma.se hade den till bra pris vill jag minnas. Fermacell heter den.

Det kan också vara bra att tänka på att i vissa fall lönar det sig att betala mer för kvalite, eftersom man sen inte behöver betala fler gånger eller göra om... ;)

Redigerat:
thomasx skrev:
Fibo-trespo är fina grejer, tycker jag, men inte direkt billiga. Ja, det har varit ett antal personer på forumet som dillat om att det inte skulle vara godkänt osv. bara för att det finns en branschorganisation för kakel och en för plastmatteläggare och ingen av dem har godkänt den. Däremot har SITAC godkänt den, vilket iofs inte heller är något krav, men så klart en fördel. Fibo-trespo erbjuder ett väldigt enkelt sätt att renovera ytskikten och det ser riktigt fint ut, men inte direkt billigt.
Jag kollade med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) om det var OK att använda Fibo-Trespo och Alloc Wall & Water och det är helt OK så länge som man följer monteringsanvisningen.

Dessa skivor är som sagt inte billiga, kostar väl ca 500 kr/m2 men å andra sidan kan de sättas direkt på reglarna. Eftersom ni ska flytta väggar så skulle sådana skivor snabba upp processen en hel del. Skivorna är främst riktade mot gör-det-självare, det är ont om hantverkare som jobbar med dem.

Har du kollat in Biltemas kakel, klinker och tätskikt (det är godkänt). Om du tycker att det duger utseendemässigt så kommer du undan med sådär halva priset gämfört med från kakelaffären på fina gatan.

byggsson skrev:
Fyller på thomasx och pelpet's Fibo-Trespo kommentarer med SP's dokument:

[länk]

(Klicka sedan på pdf-dokumentet 0409-02)
Hoppsan, dom har godkännande från SP nu också. Ja, då är det nog en del på forumet som tystnar illa kvickt nu :)

Billigt kakel och biltemas tätskikt i all ära, vill man ha det så billigt som möjligt tror jag att våtrumsfärg är svårslaget, väldigt svårslaget.

En notis, enligt uppgift jag fått från "inofficiell" källa så är biltemas och bauhaus probau samma tätskikt tillverkat av italienska Litokil, som också säljs under det namnet av en svensk kakelkedja (kommer inte på vilken det var). Jag noterade att man kan spara några tusen på ett normalt badrum på att ta folie från den ena och tätmembran från den andra biltema/bauhaus. Det är antagligen inte godkänt rent teoretiskt/juridiskt, och nu riskerar jag bli påhoppad för att det är vansinne att ta risken att blanda så. Personligen tycker jag att man ska undvika de tätskikten helt pga problemen med att membranet tenderar torka innan du hinner få på folien, ett välkänt problem hos flera tätskikt, även dyrare, som jag faktiskt fått bekräftat från en officiell källa. Cascos system verka funka betydligt bättre på den punkten.

Och ska man köra med våtrumsfärg så verkar Bauhaus ha väldigt konkurranskraftiga priser. Jag köpte Beckers aktikvita våtrumstäck hos happy homes till nästan dubbla literpriset motför bauhaus. Grundfärgen har också liknande pris hos Bauhaus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.