Har en 90-liters sån tror jag.Liknar den i alla fall
Men i alla fall vet jag att det skilde typ dubbla priset ifall man ville ha den ihopskruvad eller köpte den i "IKEA-pack".
3 år sen nu så minns inte exakt pris men kanske 800 mot 1500 eller nåt.
Men i alla fall vet jag att det skilde typ dubbla priset ifall man ville ha den ihopskruvad eller köpte den i "IKEA-pack".
3 år sen nu så minns inte exakt pris men kanske 800 mot 1500 eller nåt.
Jag köpte en Ekeby 21:an som en "förstakärra" och det var något jag ångrade. Precis som "End" skrev blev den full av bucklor då stenar lastades i den, och till slut sprack den i framkanten. Så köpte jag en 90-liters med träskalmar, och det är mycket bättre. Inte alls lika omtålig, och mycket bättre stabilitet.
Jo, men inte hela vägen ner till däcket. Och däcket är av plastmodell, inte stål som på den dyrare.. (Det är även så att den enklare får man skruva ihop själv, den dyrare säljs färdig..)Pepparkaka skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
OK, I see.
Jag har under ett par år använt den övre modellen, och jag har då använt kärran till bland annat att köra jord och sten. Visst skulle jag föredra den nedre varianten, men jag har hittills inte haft några problem med hjulet eller att skalmanarna inte går hela vägen till navet.
Jag har under ett par år använt den övre modellen, och jag har då använt kärran till bland annat att köra jord och sten. Visst skulle jag föredra den nedre varianten, men jag har hittills inte haft några problem med hjulet eller att skalmanarna inte går hela vägen till navet.
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Jag skruvade ihop en ekeby-kärra av den övre modellen häromdagen. Skruvarna är elgalvade och det saknas planbrickor så muttrarna ligger an direkt mot godset i de gröna rören. Hjulet är av plast med luftgummihjul, hjullagret det enklast tänkbara. En billig förbättring är att ersätta moteringssatsens elförzinkade skruvar och muttrar med varmgalvade dito: Fyra vagnsbultar för själva kärrtråget och två långa skruvar för att fästa hjulet.
Produkter som diskuteras: "vagnsbultar"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Hoppas det är OK att jag "lånar" tråden såhär 3 år senare.jackt skrev:
Jag är ute efter en stabil och lättkörd skottkärra för trädgårdssysslor samt för att flytta jord med.
Har jag förstått tråden rätt om ni rekommenderar den undre ekebykärran, med träskalmar ända ner till hjulet?
Och vågar man den kärran stå ute året runt under en presenning m.t.p. trät?
Japp, den med skalmarna ända ner till hjulet. Rekommenderas alla dagar i veckan, en riktig slitvarg och livskompis
Svärfars kärra är från tidigt 80-tal och han har förvarat sin utomhus sista 15 åren, innan dess gick den på byggen och slets hårt. Vi bytte skalmarna på den förra året så nu är den vid god vigör igen
Svärfars kärra är från tidigt 80-tal och han har förvarat sin utomhus sista 15 åren, innan dess gick den på byggen och slets hårt. Vi bytte skalmarna på den förra året så nu är den vid god vigör igen
Redigerat:
Tack!
Det får nog bli en ekebykärra med träskalmar ner till hjulet.
Det jag funderar på är vilket hjul man skall ha:
1) Lufthjul med glidlager
2) Lufthjul med kullager
3) Det punkteringsfria hjulet ovan (oklart vilket lager det är, antagligen glid)
Kärran ska också bli en present (till en familjemedlem, så jag undkommer nog inte att behöva använda den själv), och jubilaren önskade sig en lättrullad kärra.. så jag är inne på kullager, men antagligen kan ett välfettat glidlager också fungera.
Tips och tankar king detta?
Det får nog bli en ekebykärra med träskalmar ner till hjulet.
Det jag funderar på är vilket hjul man skall ha:
1) Lufthjul med glidlager
2) Lufthjul med kullager
3) Det punkteringsfria hjulet ovan (oklart vilket lager det är, antagligen glid)
Kärran ska också bli en present (till en familjemedlem, så jag undkommer nog inte att behöva använda den själv), och jubilaren önskade sig en lättrullad kärra.. så jag är inne på kullager, men antagligen kan ett välfettat glidlager också fungera.
Tips och tankar king detta?