End skrev:
Den är å andra sidan betydligt lättare.
Jag köpte den i dag (drygt 800 kr) just pga vikten. Testade en av de med trä, men den var så tung att nyttolasten nog blir den samma.
 
Har en 90-liters sån tror jag.Liknar den i alla fall :)
Men i alla fall vet jag att det skilde typ dubbla priset ifall man ville ha den ihopskruvad eller köpte den i "IKEA-pack".
3 år sen nu så minns inte exakt pris men kanske 800 mot 1500 eller nåt.
 
Jag köpte en Ekeby 21:an som en "förstakärra" och det var något jag ångrade. Precis som "End" skrev blev den full av bucklor då stenar lastades i den, och till slut sprack den i framkanten. Så köpte jag en 90-liters med träskalmar, och det är mycket bättre. Inte alls lika omtålig, och mycket bättre stabilitet.
 
mexitegel skrev:
Jo, men det är ju modellen utan träskalmar. Den har vi ju kommit fram till inte är lika slitstark...
Men visst har väl Jula-modellen träskalmar?
 
Pepparkaka skrev:
Men visst har väl Jula-modellen träskalmar?
Jo, men inte hela vägen ner till däcket. Och däcket är av plastmodell, inte stål som på den dyrare.. (Det är även så att den enklare får man skruva ihop själv, den dyrare säljs färdig..)
ekeby90.jpg ekeby90_b.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
OK, I see.

Jag har under ett par år använt den övre modellen, och jag har då använt kärran till bland annat att köra jord och sten. Visst skulle jag föredra den nedre varianten, men jag har hittills inte haft några problem med hjulet eller att skalmanarna inte går hela vägen till navet.
 
Jag skruvade ihop en ekeby-kärra av den övre modellen häromdagen. Skruvarna är elgalvade och det saknas planbrickor så muttrarna ligger an direkt mot godset i de gröna rören. Hjulet är av plast med luftgummihjul, hjullagret det enklast tänkbara. En billig förbättring är att ersätta moteringssatsens elförzinkade skruvar och muttrar med varmgalvade dito: Fyra vagnsbultar för själva kärrtråget och två långa skruvar för att fästa hjulet.
 
Samma här, köpte den på Jula för en femhundring! Förvånades över att man användt elförzinkat till en skottkärra för utomhusbruk, riktigt dåligt!
 
Det var då tur att jag skapade den här tråden, den där billiga modellen torde inte hålla alls länge om man inte bara fiser runt och kör löv... :D
 
Jag har den billiga modellen. Det som irriterade är det slanglösa däcket som inte höll tätt. Jag borrade bort ventilen och satte i en slang så blev det tätt. Den är hel ännu efter 7 år, dock mest med lätt last.
 
jackt skrev:
Jo, men inte hela vägen ner till däcket. Och däcket är av plastmodell, inte stål som på den dyrare.. (Det är även så att den enklare får man skruva ihop själv, den dyrare säljs färdig..)
[bild] [bild]
Hoppas det är OK att jag "lånar" tråden såhär 3 år senare.

Jag är ute efter en stabil och lättkörd skottkärra för trädgårdssysslor samt för att flytta jord med.
Har jag förstått tråden rätt om ni rekommenderar den undre ekebykärran, med träskalmar ända ner till hjulet?

Och vågar man den kärran stå ute året runt under en presenning m.t.p. trät?
 
Min står ute hela sommaren och under tak vintertid. Verkar funka utmärkt. Tror det är rea på den på byggole just nu.
 
Japp, den med skalmarna ända ner till hjulet. Rekommenderas alla dagar i veckan, en riktig slitvarg och livskompis :)

Svärfars kärra är från tidigt 80-tal och han har förvarat sin utomhus sista 15 åren, innan dess gick den på byggen och slets hårt. Vi bytte skalmarna på den förra året så nu är den vid god vigör igen :)
 
Redigerat:
Köpte den nya varianten av Ekeby till min pappa i 70-årspresent. Den har det nya punkteringsfria hjulet och i 90-liters version.

1019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyckte han var värd en ny när hans nästan 50-år gamla Ekeby började ge sig.. :D
 
Tack!

Det får nog bli en ekebykärra med träskalmar ner till hjulet. :)

Det jag funderar på är vilket hjul man skall ha:

1) Lufthjul med glidlager
2) Lufthjul med kullager
3) Det punkteringsfria hjulet ovan (oklart vilket lager det är, antagligen glid)

Kärran ska också bli en present (till en familjemedlem, så jag undkommer nog inte att behöva använda den :) själv), och jubilaren önskade sig en lättrullad kärra.. så jag är inne på kullager, men antagligen kan ett välfettat glidlager också fungera.

Tips och tankar king detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.