Nu har jag gett upp hoppet om att sotarn kommer och sotar pipan. De skickar kallelser till gamla fastighetsägare, bokar in tid med kort varsel så man omöjligt kan vara hemma och ta emot och när man väl är hemma så dyker de aldrig upp.

Senast idag har jag suttit och väntat på att sotaren skulle komma mellan 9 och 11. Klockan ett tröttnade jag på att vänta och ringde för att fråga vart han tagit vägen. Fick till svar att han visst var sjuk idag och att de hade tänkt att ringa mig men inte hade mitt nummer. Påtalade att jag finns på både Eniro och Hitta men det hade visst inte funkat för dem. Att det dessutom bara finns en enda person i hela kommunen med mitt namn underlättade inte heller.

Sotarfan ska aldrig sätta sin fot över tröskeln så länge det inte gäller ren brandskyddskontroll. Nu har jag anmält mig till räddningstjänstens kurs i egensotning. Att jag får åka 20 mil enkel väg till grannlänet för en kurstid som passar mig spelar mindre roll i sammanhanget.

Så, nu när jag fått skriva av mig - vilka verktyg och pryttlar kan jag tänkas behöva införskaffa för att sota min pipa? Och var köper man dem?

Kan du inte skriva vad du får lära dig, då jag inte heller kan få någon sotare att sota min kamin då den är i ett garage.

Clasohlsson och Sotarverktyg har riktiga viskor av fjäderstål.Viskan från Jula är helt värdelös och riskabel att använda då den lätt fastnar i skorsten. Dock är sotarsatsen på Jula så billig att man kan köpa den bara för lodet och snöret och kasta viskan. Bauhaus tog visst omkring trehundra bara för lodet.:wow:

Staffans2000
En rund viska, rep och tyngd. Det är allt för att sota skorstenen.
Ha inga som hällst förväntningar på kursen, den är bara ett måste för att få sota själv.

Egensotaren. Staffan

vad kostar kursen? fullständigt vansinne att betala för det lilla jobb sotaren gör här hos mig!

rsjerry skrev:
vad kostar kursen? fullständigt vansinne att betala för det lilla jobb sotaren gör här hos mig!
Jag betalade 800kr för min sota själv kurs. Då ingick det lunch och fika

Jag har blivit godkänd att sota själv nu. Jag har mailat och frågat sotarverktyg.se om lite grejor men dem svarar inte.
Så vilka grejor ska jag ha? Får väl köpa på Clas Ohlson. Skorstenen är ett järnrör på 150mm. Hittade dessa på CO http://www.clasohlson.com/se/Skorstensviska/Pr302710000 och http://www.clasohlson.com/se/Skorstensviska/Pr303826000 Vilken är bäst? Kanske köper denna också på Jula så man får lod och lina billigt. http://www.jula.se/sotarset-3-delar-125-mm-392001
Skulle även behöva en ny viska till pannan. Den är fyrkantig med måtten ca 120x65mm. Hur ska jag göra där? Från skorsten in till pannan är "röret" fyrkantigt med måtten 110x170mm och sista biten är ca 95x160. Vad ska jag köra med där?

Jocke

450 kronor kostar kursen som jag är anmäld till. Verkar vara stora variationer i pris mellan länen.

Verkar finnas en hel del ställen som säljer verktyg. Återkommer efter kursen och första sotningen. :)

Redigerat:
Joukko skrev:
Jag har blivit godkänd att sota själv nu. Jag har mailat och frågat sotarverktyg.se om lite grejor men dem svarar inte.
Så vilka grejor ska jag ha? Får väl köpa på Clas Ohlson. Skorstenen är ett järnrör på 150mm. Hittade dessa på CO [länk] och [länk] Vilken är bäst? Kanske köper denna också på Jula så man får lod och lina billigt. [länk]
Skulle även behöva en ny viska till pannan. Den är fyrkantig med måtten ca 120x65mm. Hur ska jag göra där? Från skorsten in till pannan är "röret" fyrkantigt med måtten 110x170mm och sista biten är ca 95x160. Vad ska jag köra med där?

Jocke
Ingen?

joflopp: Vi måste bo i samma kommun :D. Skulle ändra sotningsintervall på en eldstad som bara används för myseldning och fick då reda på att ordinarie sotare var sjuk och att det inte hade sotats någonstans på ett helt år. Killen jag pratade med var inhyrd någonstans i från och hur serviceminded som helst men verkade lite stressad (och det kan man ju förstå :))

Joukko skrev:
Så vilka grejor ska jag ha? Får väl köpa på Clas Ohlson. Skorstenen är ett järnrör på 150mm. Hittade dessa på CO [länk] och [länk] Vilken är bäst? Kanske köper denna också på Jula så man får lod och lina billigt. [länk]

Jocke
???

Hr du provat ringt sotarverktyg.se?

Jag vill inte va dum men vad lärde man sig på den där kursen förutom att fika?
Ett minsta krav borde vara att man lärde sig vilka verktyg man behöver för att sota samt hur man gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.