tänkte kolla om någon har några snygga lösningar eller ideer på lösningar på höjden eller liknande ?
måla ett gäng pallkragar och sätt ut... det sägs att man inte ska ha tryckimpregnerade kragar om man odlar egen "mat" i dem, med blommor går bra
skickat från fickan.
skickat från fickan.
Jag köpte rektangulära murbaljor i plast på "Byggvaruhuset". ca 90 liter. Satte 2 st i rad och ytterligare 1 i vinkel så det blev ett "L". Därefter byggde jag en sarg runt med vanlig spåntad panel som jag först målade svart sedan vit. Därefter sandpapprade jag sargen så den fick den rätta "shabby-chick" looken. Totalkostnad inkl färg 700 kr för 3 st 90 liters odlingslådor.
Dr. Grün
Dr. Grün
Jag skruvade ihop några egna lådor av vanlig ytterpanel (21x170, använde 21x95 som ben). Sedan oljade jag med linoja och klädde insidan med markduk. I botten ligger det 5 cm lecakulor och ovanför dessa har jag borrat hål i sidorna ifall man skulle vattna för mycket. Materialkostnaden blir c:a 200:- per låda.bimbosorken skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Här är en tråd om att bygga odlingslådor med en del tips och exempel http://www.byggahus.se/forum/vaxthus/166878-bygga-odlingslador-i-vaxthus-5.html
Två sådana här byggde jag med hjälp av tips från medlemmar i ovanstånde tråd:
Två sådana här byggde jag med hjälp av tips från medlemmar i ovanstånde tråd:
Logga in
Skapa konto
Hejsan.
Har lite input om våra blomsterlådor i länken nedan.
//Jante
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/190062-bygga-blomster-baddar.html
Har lite input om våra blomsterlådor i länken nedan.
//Jante
http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/190062-bygga-blomster-baddar.html
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Den hade jag missat Jante. Snyggt där att odlinglådan ligger i liv med trappan.
Byggde i sten:
På grund utav den idiotiska bilduppladdningstjänsten och mitt bristande kamera intresse så blir bilden lite sådär.
Men i alla fall.
Jag hatar stenökensträdgård.
Jag tycker pallkragar är fult.
Jag valde ändå sten.
Ingen aning om det blev bra eller ej men det får va så.
Logga in
Skapa konto
På grund utav den idiotiska bilduppladdningstjänsten och mitt bristande kamera intresse så blir bilden lite sådär.
Men i alla fall.
Jag hatar stenökensträdgård.
Jag tycker pallkragar är fult.
Jag valde ändå sten.
Ingen aning om det blev bra eller ej men det får va så.
Själv byggde jag min odlingslåda av 3 tums spontat virke som har varit ett golv i ett stall och tjärade på utsidan. På insidan klädde jag med platon fuktskyddsmatta. om man använder denna så får man en liten luftning mellan trä och plastmatta som gör att fukten som kommer emellan luftas ur. Dessutom kan man ju då använda sig av tryckt virke om man skulle vilja då jorden aldrig kommer i kontakt med träskyddsmedlet.
Liknande trådar
-
Bygga gjutform 400mm diameter
Byggmaterial & Byggteknik -
Design på L-format trädäck med 45° hörn
Altan & Uteplats -
Hjälp med pooldesign/utformning/placering
Pool -
Cirkulär design - ett tecken i tiden (och det är inte formen jag menar, utan cykel)!
Bloggkommentarer -
Runda former på London Design Week
Bloggkommentarer