Status
Inte öppen för fler kommentarer.
falmark skrev:
Saxat från Robotnyheter
[länk]

"En stor nackdel är att Landroid ej går att använda om din granne också har en robotgräsklippare med sin slinga inom 4,5 meter från din egen. Så länge din granne inte har någon robotgräsklippare (eller en utan slinga) är det dock inga problem. Om man lyckas skärma av signalerna från grannens slinga kan det dock fungera ändå. Det verkar även som vissa har löst problemet genom att byta ut originalslingan mot den som används till Husqvarna Automower."
=============

Jag har lite svårt att tänka mig att det skulle ha någon som helst betydelse då det bara är en "dum" ledare...

/Peter

Saxat från samma hemsida
Den kan även stöldskyddas med PIN-kod. Registrerar man klipparen på Landroids hemsida kan man återställa PIN-koden därifrån ifall man skulle glömma bort den
.

Men mig veterligen så stämmer inte detta, visst kan man spara sin pinkod via deras hemsida, men inte återställer den något....hur skulle det isåfall gå till...??

Dom får nog börja koilla fakta lite mer nogrant på robotnyheter.se :)
 
  • Gilla
qvirre
  • Laddar…
Mattias.A skrev:
Vad jag hört är det bara worx som lider av detta...
Verkar ju konstigt att dom inte skulle kunna lösa det, när alla andra har lösningar på det.
 
Har en fundering angående placeringen av laddstationen till er som redan har installerat och provkört, kan man placera den med endast ca 50 cm till ett 90-gradershörn bakom laddaren (framför har jag dom 2 meter raksträcka som krävs), man vill ju inte att landroiden ska köra fast bakom laddaren.
Som jag har förstått det så är det raksträckan framför som är viktigast.
Tacksam för svar vad ni tror :)
 
Jag har tvärtom, laddstationen står precis bakom en buske och det är 0cm framför laddningen, det fungerar fint. Bakom laddstationen har vi ungefär 1m och det fungerar också jättebra.
Testa vettja! Bara att göra om och göra rätt ifall det inte går. :)



Hilles skrev:
Har en fundering angående placeringen av laddstationen till er som redan har installerat och provkört, kan man placera den med endast ca 50 cm till ett 90-gradershörn bakom laddaren (framför har jag dom 2 meter raksträcka som krävs), man vill ju inte att landroiden ska köra fast bakom laddaren.
Som jag har förstått det så är det raksträckan framför som är viktigast.
Tacksam för svar vad ni tror :)
 
Stack precis ut huvudet för att kolla så Gräsänkan sköter sig enligt plan. Hann fundera på om det var grannen som klippte gräset när jag insåg att det var min Gräsänka som lät som bara den.. Gick ut och lyfte på henne och då hade hon bara två knivar kvar.. och en av de två satt väldigt löst. Suck, blir att leta blad i gräsmattan nu, är inte så sugen på att barnen hittar dem först..
 
Ett tips om agenten från Landroid läser detta, tipsa fabriken att sätta en sensor som används enbart vid hemgången till laddstationen, sätt den ute i högerkanten på kåpan så behöver man inte ha så 20+ cm oklippt gräs som måste trimmas
 
Jag kommer köra med 2st worx(2plans gräsmatta),slingavstånd på 4,5m, gäller det worx egna signaler oxå.
 
Hmm, det ble visst fel med bilderna. Jag försöker igen:
Min tomt + kabeldragning ser ut som nedan.

Landroid_map.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en studsmatta men två olika zoner som jag
kopplar om på min frigge. Jag har dessutom en switch jag kan stänga av
framsidan på huset med (det växer dåligt där).

Batterier.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Batterierna i klipparen verkar vara lika som Biltema Art:80409 4.5Ah 139:-/st
För er som är extra intresserade så ser strömmen i slingan ut så här:
Strömslingan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2 pulser i ca. 100Hz max 7.5A (mätt på en nergrävd slinga)
 
  • Gilla
larky och 1 till
  • Laddar…
johan119 skrev:
Ett tips om agenten från Landroid läser detta, tipsa fabriken att sätta en sensor som används enbart vid hemgången till laddstationen, sätt den ute i högerkanten på kåpan så behöver man inte ha så 20+ cm oklippt gräs som måste trimmas
Enl. supporten så styrs Landroid av 2 spolar som sitter i fronten som går efter strömmen i kabeln, det är därför som den går lite som en fyllesjuk när den ska laddas.
 
Duke skrev:
Hmm, det ble visst fel med bilderna. Jag försöker igen:
Min tomt + kabeldragning ser ut som nedan.

[bild]
Jag har en studsmatta men två olika zoner som jag
kopplar om på min frigge. Jag har dessutom en switch jag kan stänga av
framsidan på huset med (det växer dåligt där).

[bild]

Batterierna i klipparen verkar vara lika som Biltema Art:80409 4.5Ah 139:-/st
För er som är extra intresserade så ser strömmen i slingan ut så här:
[bild]
2 pulser i ca. 100Hz max 7.5A (mätt på en nergrävd slinga)
Kanon-info, tack! :)
/Gson i Bankeryd
 
falmark skrev:
Intressant det där med möjligheten att kunna stänga av delar där det växer dåligt samt att kunna växla mellan zoner.

Frågor:
Kan båda zonerna nå laddaren individuellt?
Laddaren ligger på den del av tomten som du INTE stänger av, antar jag?
Hur har du kopplat?

Bara ena zonen når laddaren, men det går att göra så att båda zonerna når den men då krävs en tvåpolig, växlande brytare. Jag tänkte göra så i början men hade egentligen inget behov så jag nöjde mig med den enkla varianten ;)
 
Jag tänkte bygga en "kabeldetektor", är det någon som vet var Landroidens spole/spolar sitter som känner av magnetfältet? Jag har inte orkat skruva isär klipparen ännu, kanske någon som har info om detta?
 
Duke skrev:
Jag tänkte bygga en "kabeldetektor", är det någon som vet var Landroidens spole/spolar sitter som känner av magnetfältet? Jag har inte orkat skruva isär klipparen ännu, kanske någon som har info om detta?
Enl. supporten ska de sitta på var sin sida om mitten i fronten, jag funderade på att flytta mina åt höger bakifrån sett för att kunna lägga kabeln närmare gränsen, men då går väl garantin åt fanders, så det får vänta
 
Aha, ok, då sitter dom i samma låda som kontakten till laddaren, ska kolla det.
 
Duke, vad har du för switch?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.