Hej Sara.

Jag vet inte hur luckorna ser ut från Myresjökök men...

Vi köpte luckorna på Ikea. Vi hade problem med höjden på luckorna vi köpte. Alla luckor som sitter uppe är lite för höga så dom går över stommarna i överkant. Det syns o och för sig inte.

Sedan hade vi ett smalare skåp under diskbänken. 3 cm smalare ungefär så där fick vi kapa 2 luckor 1.5 cm. Mät varje stomme så att ni inte missa detta om ni också har så.

Vi köpte endast luckor. Gångjärnen använde vi från gamla luckorna. Passade bra men dom sitter inte i rätt höjd så jag fick flytta alla gångjärn i stommarna. Borra nya hål i stommarna för detta men det var inte så svårt.

Det sista problemet var luckorna ovanför kyl/frys. Eftersom dom vi köpte var högre gick dom över luftutsläppen i stommen. Gallret som satt där tog vi bort för dom byggde ut en liten bit så det gick inte att stänga dom luckorna riktigt. Vi ska skaffa andra galler som inte bygger ut.

Men hittar du luckor i exakt samma mått så blir det mycket enklare.

Jag vet inte tjockleken på stommarna men vi köpte luckor i standardmått. 40/60 cm.

Lådfronterna var knepigast. Där var jag tvungen att borra för skruvarna men det gick bra tillslut. Man måste vara noga där för det ser lätt snett ut om någon front sitter bara lite fel.

//M

Mats: Det är väl någon slags stänkskyddstapet ovanför diskbänken, tog du bort den innan du satte dit renoveringsgipset eller valde ni bort den från början?

Jag förstår inte GE blir det inte dyrare att köpa 2 kök?
Först måste du betala för någonting du inte gillar, sen ka du byta det ??
Det många hustillverkare gör är att dom drar bort bara vinsten och inte själva kostnaden.
Lika så gör dom med uppgraderingar, du betalar 2 gånger.
Vi valde att ta bort allting och välja själva och deala direkt med köksleverantörer. Det blev inte mycket dyrare och vi får precis som vi vill ha det.

Sweli: För Ä-hus standardkök så betalar man inget extra. Om man däremot väljer bort hela köket så får man typ 16000kr tillbaks. Det räcker inte så långt... Så vi kommer att använda deras stomme & sedan köpa egna luckor.

Att du "betalar inget extra" är en sanning med modifikation.
Du betalar. Med 16000 kommer du ganska långt med Ikea.
Vår hustillverkare drog 80000 när vi inte ville ha köket och maskinerna.
Vi fick en prislista på vad det kostade deras standard kök X löpmeter. Det är det sättet dom räknar. Kvm eller löpmeter.

Jag satte gipset på den.

>Mats: Det är väl någon slags stänkskyddstapet ovanför diskbänken, tog du bort den innan du satte dit renoveringsgipset eller valde ni bort den från början?

Mats: Hej! Har tittat lite på din hemsida & på bilderna av ditt kök. Tänkte fråga om du har bytt bänkskiva eller har kvar den som ingick?

jag har kvar bänkskivan som följde med. Orkade inte byta och den fungerar tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.