Jag behöver nog köpa på mig en laser. Har en lånad meec just nu. Den är "ok". Och det stämmer när jag kollar med vattenpasset efteråt, men den täcker rätt dåligt, och jag får dra för gardinerna och släcka för att se den tjocka linjen ordentligt. Någon som kan rekommendera en för kanske 700-800? (skäms lite)

Eller är det för lite? :/ har endel nerpendlat tak kvar att sätta (5,5x4m och typ 6x4m) och ett kök.

Skämmas för en lite lägre verktygsbudget verkar onödigt. I själva verket är det kanske rätt sunt i dessa kretsar - det finns ju en ansenlig samling individer här som inte har ett friskt förhållande till verktyg......

Har för mig att det var någon av de stora byggkedjorna som hade 20% på Bosch just nu, då kanske någon av de gröna lasrarna kan matcha budgeten. För inomhusjobb fungerar det antagligen utmärkt, dock har jag ingen egen erfarenhet av dessa.

Jag får väl antas stå för dom som inte har ett friskt förhållande till verktyg......
:D
Ok, 4500kr är mycket för en laser men jag skrattar hysteriskt av glädje när jag använder den. Men å andra sidan kostade mitt kök bara 5000 (F-E-M tusen) kr inkl vitvaror. Köpte kompisens beg IKEA-kök för ett par tusingar när han bytte, hyrde släp och köpte en färgburk och penselmålade om luckorna på semestern. Beror på vad man vill lägga pengarna på.

Jag hade nog inte rekommenderat en laser för 7-800 kr. Fortsätt låna Meec:en och acceptera begränsningarna. Eller köpe en Leica Lino 2 på toolstop.co.uk för 2016 kr eller en Bosch GLL 2 för 1350 kr. Dvs vänta ett tag och spara.

Jag köpte för skojs skulle en Bauhaus äkta kinesmodell på rea 50% för 299 kr. Ungefär samma prestanda som din Meec, dvs svårt att se linjerna inomhus om man inte drar för gardinerna. Har även provat grön Bosch PLL10 på Hornbach med ungefär samma resultat. Sedan tröttnade jag och tog i rejält.

Dock: Min Bauhaus ger så gott som parallella linjer med Topcon när man jämför (sätter tejpbitar som referenmärke och ställer lasern på samma ställe). Så jag tror din lånade Meec duger gott vad gäller noggrannheten.

Jag vill inte kritisera folk som köper billiga grejor men jag tror du blir besviken på en laser för 7-8 hundra. Försök vänta med köp tills du kan köpa en för ett par tusen och fortsätt låna så länge. Sååååå oerhört hemskt är det väl inte om det bara är några dagars jobb? Skall du sen bygga till huset tycker jag du kan köpa något bättre då.

/Anders

P
Jag håller med både med MathiasS och Anders_Nilsson. Att lägga 5-6 tusen som amatör på en krysslaser är lite väl mycket men 700-800 är lite väl lite. Och som jag sa tidigare man ska lägga sig en liten bit över botten....
Jag har en Bosch PCL10 (som jag gissar Anders menade) men den är som sagt ljussvag och grov när man kommer en liten bit ifrån. Funkar ok men inte mer.

En Leica hade inte varit fel. 2000 kan kännas lite väl mycket för en sånt verktyg men krysslasern är guld värd många gånger.

En annan tanke: Om man har en begränsad budget (vem fan har inte det föresten) och har mindre projekt att avsluta. Varför då inte investera i något långsiktigt? Tänkte då inte på HM-aktier utan ett Hultafors långpass. Det löser biffen med taken och är användbart resten av livet. En 1000kr laser är adjöss om några år.

Jag håller med MathiasS. MÅSTE du ha en laser eller vill du ha en laser? Investera hellre i ett rejält långpass som sagt. Jag lovar att du inte kan se skillnad på en altan eller ett kök uppsatt med laser och en/ett byggd med långpass. Skulle du se skillnad så skulle det inte vara till laserns fördel.

arvid0 skrev:
Jag håller med MathiasS. MÅSTE du ha en laser eller vill du ha en laser? Investera hellre i ett rejält långpass som sagt. Jag lovar att du inte kan se skillnad på en altan eller ett kök uppsatt med laser och en/ett byggd med långpass. Skulle du se skillnad så skulle det inte vara till laserns fördel.
Mest att jag inte har en laser. Jag har verktyg för säkert 25000 (senaste året) men ingen laser. Långpass (2m) har jag, men det är pissjobbigt att mäta upp allt vid tak :)

Min budget är mest vad jag kan tänka mig att lägga. Kanske mest för att jag inte vet allt bra att göra med den! :D
Så 1500-2000 är vad som behövs? Vågar man handla begagnat?

MathiasS skrev:
Skämmas för en lite lägre verktygsbudget verkar onödigt. I själva verket är det kanske rätt sunt i dessa kretsar - det finns ju en ansenlig samling individer här som inte har ett friskt förhållande till verktyg......
Festool laser med egen systainer, finns inte det? :D

slacker skrev:
Har faktiskt en Leica Lino L2 med kartong, manualer,väska och alla tillbehör om du är intresserad. Borde iofs ligga på torget men jag ville bara nämna att den finnes...
Har du kvar den och vad vill du isåfall ha?

Kattvovven skrev:
Har du kvar den och vad vill du isåfall ha?
Du har ett meddelande.

slacker skrev:
Du har ett meddelande.
I do indeed. Och första byggahusaren träffad :)

Ps. Jag blev med Leica

Vågar man fråga en den gröna Bosch lasern som netonnet kör för 299:- just nu? Pengarna i sjön?
Har inget planerat behov av en laser men håller på att fylla på verktygsförrådet i samband mec flytt till villa.

Edit. Den tog visst slut

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.