Vi har fått första skisserna från arkitekten på en entrétillbyggnad och en terasstillbyggnad på andra sidan huset.
Entrén är på ca 10 kvm (invändigt)och består av "hall" och klädkammare.Grundläggning är inte klart riktigt. Taket som på gamla huset, falsad plåt. Träpanel. Osäker på värme och ventilation, antagligen INTE golvvärme. Två fönster och en ytterdörr. Inge VA. Elen är okomplicerad.
Terassbyggnaden står där det i dag står en pensionärskuvös ("vinterträdgård") som är anskrämlig. Detta står på det gjutnagaragetaket, så inget grundarbete skall väl behövas. Så vi river den och bygger upp ca 24 m2 med två mindre rum och en passage ut till trädgården. Två små fönster och två franska dörrar. Tror inte golvvärme här heller. Lite mer el kanske. Finns el underifrån garaget idag.Träpanel och falsat plåttak här med.
Jag har sett en del göra det mesta/allt själv, och det vore ju kul. La om taket på stora huset själv för 12 år sedan, och det gick. Men det var jobbigt. Vad krävs i form av talang och tid för att våga sig på? Har övat upp mig till snäppet under normalhändig tror jag. Snickra spika är kul. Plåtarbeten gör jag inte, tveksam till gjuta/mura också. Inhyrd grävare antagligen(eller så köper jag en egen för jag har mängder av grävprojekt )
Hur långt räcker en halvtid i ett halvår, tex för mig? Hur stor del är arbete resp. material (om man bortser från plåt + gjuta/mura).
Den som uppskattar kostnaden för ovannämnda tillbyggnader får många pluspoäng!
Entrén är på ca 10 kvm (invändigt)och består av "hall" och klädkammare.Grundläggning är inte klart riktigt. Taket som på gamla huset, falsad plåt. Träpanel. Osäker på värme och ventilation, antagligen INTE golvvärme. Två fönster och en ytterdörr. Inge VA. Elen är okomplicerad.
Terassbyggnaden står där det i dag står en pensionärskuvös ("vinterträdgård") som är anskrämlig. Detta står på det gjutnagaragetaket, så inget grundarbete skall väl behövas. Så vi river den och bygger upp ca 24 m2 med två mindre rum och en passage ut till trädgården. Två små fönster och två franska dörrar. Tror inte golvvärme här heller. Lite mer el kanske. Finns el underifrån garaget idag.Träpanel och falsat plåttak här med.
Jag har sett en del göra det mesta/allt själv, och det vore ju kul. La om taket på stora huset själv för 12 år sedan, och det gick. Men det var jobbigt. Vad krävs i form av talang och tid för att våga sig på? Har övat upp mig till snäppet under normalhändig tror jag. Snickra spika är kul. Plåtarbeten gör jag inte, tveksam till gjuta/mura också. Inhyrd grävare antagligen(eller så köper jag en egen för jag har mängder av grävprojekt )
Hur långt räcker en halvtid i ett halvår, tex för mig? Hur stor del är arbete resp. material (om man bortser från plåt + gjuta/mura).
Den som uppskattar kostnaden för ovannämnda tillbyggnader får många pluspoäng!
Du har inga skisser? Det blir då enklare att överblicka arbetet som skall göras.
Det verkar vara mycket som inte är bestämt ännu, så det första är att sepca exakt vad det är du vill ha gjort.
Men om jag skall gissa kan jag tänka mig att det kostar omkring 400 tkr om du inte gör något själv. Om hälften är material- och hälften arbetskostnad innebär det omkring 400-500 timmars arbete för hantverkare. Om du inte är speciellt van själv tar det kanske dubbelt så lång tid.
Men om jag skall gissa kan jag tänka mig att det kostar omkring 400 tkr om du inte gör något själv. Om hälften är material- och hälften arbetskostnad innebär det omkring 400-500 timmars arbete för hantverkare. Om du inte är speciellt van själv tar det kanske dubbelt så lång tid.
Givetvis, men vi har inte kommit så långt i processen än.Pepparkaka skrev:
400 kkr lät billigt, det är ju ändå 35 kvm totalt? Hälften material, hälften timmar är det vanligt för sådan här typ av tillbyggnad? Att det tar så långt tid för hantverkare, hmm. Dubbelt för mig, hmmm.
Om det bara tar dubbelt så lång tid för mig tycker jag det är en bra deal att göra det själv. I alla fall så länge jag inte har något för mig. Men säg att jag sparar 200 kkr genom att jobba 1000 timmar. Det är ju 200 spänn i timmen? Låter bra betalt, bättre än att jobba i min skog i alla fall. :wow:
Tack Pepparkakan! Fler som har åsikter?
Det var en uppskattning, men grunden fanns ju redan på den stora tillbyggnaden, ingen VA eller golvvärme och inte speciellt mycket el. Sedan drar säkert det falsade plåttaket iväg en del, och det rundade hörnet. Med exklusiva materialval det går säkerligen att komma upp i det dubbla utan problem.-MH- skrev:
Jaa du, det är nog individuellt. Jag har nyss gjort en utbyggnad i tre plan (1,5-plan + källare) och tycker jobbet gått bra och har en del erfarenhet från tidigare (byggde en verkstad från skratch), men jag tror ändå att proffs skulle gjort jobbet mer än dubbelt så snabbt. Svårt att ge en vettig uppskattning.
Liknande trådar
-
Spisfläkt mynnar ut på vinden, ok & lämpligt?
Ventilation -
Lämpligt skyddsrör under sprängsten för att senare sticka i 110-PP-rör
Vatten & Avlopp -
När är det egentligen lämpligt att börja isolera ett hus?
Isolering -
När är det lämpligt att lägga plattor efter dränering?
Grund & Markarbeten -
När på året lämpligt bygga hus?
Övrigt husrelaterat