jag var tillsammans med svågern som ett moraliskt stöd för någon vecka sedan.
han skulle kika på värsåsvillan i jönköpings län.
säljaren där hade kunskap lika hög som som en 5 årig skolpojke.
stora löften och siffror som jag inte inte för ett uns tror på.
så frågan är,behöver inte säljare idag någon utbildning till sin tjänst ?

Vemsomhelst kan bli hussäljare. Förvånansvärt ofta är de ganska okunniga i de tekniska aspekterna kring sin produkt. Däremot brukar de ha bra koll på tapeter, köksluckor och andra liknande materialval.
Ofta har säljarna inte heller någon koll på vilken typ av entreprenad de säljer, vilket är beklämmande.

volvo skrev:
Vemsomhelst kan bli hussäljare. Förvånansvärt ofta är de ganska okunniga i de tekniska aspekterna kring sin produkt. Däremot brukar de ha bra koll på tapeter, köksluckor och andra liknande materialval.
Ofta har säljarna inte heller någon koll på vilken typ av entreprenad de säljer, vilket är beklämmande.
ja exakt denna tanke slog mig åxå.
men som konsument behöver man lite mer info från en seriös säljare.
tack volvo för feeddback

Väldigt varierande nivå är min erfarenhet. Precis som i alla andra yrken. Utbildning är helt klart en fördel om man vill kunna nåt, dock är tyvärr inte ens det någon garani.

volvo skrev:
Exakt min erfarenhet också! Säljarna började snabbt massa snacka om tapeter, fönsterbrädor och andra jätteviktiga saker. Då jag ställde frågor om frågor om vägguppbyggnad var det svårare att få svar.

Tror även det är medvetet - de lovar eller pratar aldrig om något tekniskt, man får tänka på att de flesta säljare jobbar på enbart provision, om de säljer hus eller stekpannor är för dem oväsentligt. De vill aldrig uttala sig om något som de kan ställas till svars för vid senare tillfälle utan det får hustillverkaren stå för. Tycker att det är tråkigt att det är organiserat så för kan ju i princip leda till totalt ointresse från säljaren när väl kontraktet är påskrivet och säljarens provision är i hamn.
Finns så klart undantag, någon vi pratat med har haft en gedigen teknisk bakgrund och några har varit engagerade då de på något sätt varit delägare i husföretaget.

Det finns en väldigt irriterande lag, mins inte vilket kapitlet eller paragraf, men kontentan är i princip att man bara har ansvar för saker som man har kunskap om. (det finns dock vissa undantag om saker som man juridiskt sett antas kunna, som viss lagstiftning).

Denna lagen gör de ofta möjligt för folk helt utan kompetens att komma undan, medan folk som kan mycket åker dit. Iaf så länge det inte är uppenbart att folk bryter mot lagen. Att uppföra sig som en idiot och ljuga är inte olagligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.