1 298 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Bank med låga eller inga avgifter?
Nu är jag en lycklig själ som längre inte har lån på bostaden, dock andra lån som csn.
Eftersom det stora bolånet är borta så säger nu min bank att jag har för lite pengar i "omsättning" på mitt konto för att va en sk. förmånskund, o de kommer snart lägga på vissa avgifter som jag tidigare fått gratis.
Okej det är småpengar men jag tycker ändå banker roffar åt sig med sina skyhöga låneräntor och OBEFINTLIGA sparräntor. Därför känns det som en fet pu_gspark när de ska börja knyssla om dessa små jäkla kronor som kort o internetavgifter!! :eek:
Av ren vrede och besvikelse så tänker jag dra från Nordea, o ta en annan bank. Nu är det säkert avgifter på alla banker men finns det någon som redan kollat runt o jämfört?
(Lite off topic, En Personlig bankman är jag inte intresserad av, fattar inte varför det skulle kosta att ha en sådan, har aldrig varit i kontakt med min, det är väl bara ringa banken o fråga om man har en fråga?! Och sen vill jag tala om för er där ute att en personlig bankman är ingen person som hjälper dig, han säljer på dig allt som han kan, han är säljare, inget annat)
Eftersom det stora bolånet är borta så säger nu min bank att jag har för lite pengar i "omsättning" på mitt konto för att va en sk. förmånskund, o de kommer snart lägga på vissa avgifter som jag tidigare fått gratis.
Okej det är småpengar men jag tycker ändå banker roffar åt sig med sina skyhöga låneräntor och OBEFINTLIGA sparräntor. Därför känns det som en fet pu_gspark när de ska börja knyssla om dessa små jäkla kronor som kort o internetavgifter!! :eek:
Av ren vrede och besvikelse så tänker jag dra från Nordea, o ta en annan bank. Nu är det säkert avgifter på alla banker men finns det någon som redan kollat runt o jämfört?
(Lite off topic, En Personlig bankman är jag inte intresserad av, fattar inte varför det skulle kosta att ha en sådan, har aldrig varit i kontakt med min, det är väl bara ringa banken o fråga om man har en fråga?! Och sen vill jag tala om för er där ute att en personlig bankman är ingen person som hjälper dig, han säljer på dig allt som han kan, han är säljare, inget annat)
Ta kontakt med Privata Affärer och be dem skicka tidningen där de utser Året Bank. I det numret går de igenom alla olika avgifter för bankerna. Tror det ska gå att hitta någonstans på hemsidan ett arkiv där det går att beställa ifrån. Annars mailar du bara dem och förklarar vilken tidningen du vill ha, tror ett gammalt nummer kostar kring 40:-.
GE Moneybank har några mindre dåliga alternativ.
Deras sparkort kostar inget, inga avgifter att handla, inga avgifter vid kortuttag utomlands (vare sig engångsavgifter eller växlingspåslag).
Dom begränsningar som finns är: max 12 fria bankomatuttag per år, därefter 15kr/uttag samt maximal summa innestående är 100.000 sek.
Deras sparkort kostar inget, inga avgifter att handla, inga avgifter vid kortuttag utomlands (vare sig engångsavgifter eller växlingspåslag).
Dom begränsningar som finns är: max 12 fria bankomatuttag per år, därefter 15kr/uttag samt maximal summa innestående är 100.000 sek.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Kolla Skandiabanken, jag gick dit från Nordbanken för många år sen. De har avgifter på kort och pappersgiro, men inte så mycket annat.
Länsförsäkringars bank verkar också ha låga avgifter
Själv kombinerar jag Skandiabanken med ett kort från OKQ8 som inte kostar något, men ger tillbaks 1% på alla köp utanför OK (ej drivmedel ).
Länsförsäkringars bank verkar också ha låga avgifter
Själv kombinerar jag Skandiabanken med ett kort från OKQ8 som inte kostar något, men ger tillbaks 1% på alla köp utanför OK (ej drivmedel ).
OKQ8:s Visakort är bra. Ingen årsavgift, och 1% tillbaka. Tidigare hade vi Handelsbanken, och då betalade vi inte något för internetbank eller bankkort (men det var kanske för att vi hade huslån där). Alla banker har urdålig ränta på lönekonton, så se till att ha minimalt med pengar där och sätt in lite mer långsiktiga medel hos något annat kreditinstitut. Är du intresserad av aktier och fonder kan nog Avanza vara ett alternativ, relativt lågt courtage och ingen årsavgift såvitt jag vet.
TS - personlig bankman är precis som du säger en säljare och inget annat.
TS - personlig bankman är precis som du säger en säljare och inget annat.
Använder OKQ8:s kort iSverige. Ger 1 % på allt man handlar. Handlar man på ICA eller COOP och har deras kort åxå blir det ytterligare 1 %.
Utomlands använder jag GA Moneybank, inga extra påslag på betalningar och uttag (max 12 st/år).
Har man sparpengar över 50 000 och inte vill ha någon uppsägningstid ger HoistSpar 3.15 %.
För mindre belopp ger Akelius bra ränta.
Utomlands använder jag GA Moneybank, inga extra påslag på betalningar och uttag (max 12 st/år).
Har man sparpengar över 50 000 och inte vill ha någon uppsägningstid ger HoistSpar 3.15 %.
För mindre belopp ger Akelius bra ränta.
Tänk bara på att de flesta (alla?) kontona hos Akelius inte har någon insättningsgaranti. Själv har jag använt Sevenday i några år, och det har fungerat utmärkt. De har insättningsgaranti, fria uttag, och jag tror inte att det finns något krav på minsta insättning. Även Spiltan räntefond är ett bra alternativ.stenen skrev: