Hej!
Efter köpekontraktets påskrivning började jag söka lite mer avancerat på nätet efter info om huset och fann då att huset var grönmarkerat (huset ligger i Bromma).
Stadsmuseets markering betyder:

"Grön klassning innebär också ett högt kulturhistoriskt värde och betyder att bebyggelsen är särskilt värdefull från historisk, kulturhistorisk, miljömässig eller konstnärlig synpunkt."

Grönt är steget under en sk. K-märkning.

Även om jag hade vetat detta vid köpet så hade vi nog köpt huset i alla fall (dock ej helt säkert). Men några utbyggnader är nog att glömma.

Ett tips till blivande husägare i Stockholm är att undersöka fastighetens klassning innan köp, om ni planerar att bygga ut. Finns länkar på Stadsmuseets hemsida. Denna är också bra:
http://www.bebyggelseregistret.raa.se/

En fråga till forumet: för mig verkar denna klassning enbart vara negativt för mig. Men finns det något positivt?
Om vi t.ex. Får fastighetsskatt igen där taxeringsvärdet påverkar skatten, har dessa hus lägre taxeringsvärde pga alla regler jag måste följa?

Sen kan jag väl personligen tycka att om Stadsmuseet vill ha mitt hem som någon typ av museum så borde dom väl rimligtvis bidra till underhållet också...

M
Grattis och beklagar, -Och vadå är grönt under Kulturhistoriskt minnesvärt? Nu känner jag mig som Jan Berglin igen.

Jag tror att det är samma klassning som vi har på vårt hus, snäppet under K-märkt. Vi fick bygga till, men gjorde det så att det är mest synligt på husets baksida. Framsidan är mer intakt.

Jag vet inte hur ditt hus ser ut, men jag tror att huset på sikt kan vara mer värt till och med, om du vårdar det på rätt sätt.

Bara för att jag är nyfiken: om jag mot förmodan skulle sälja huset, ingår det i min upplysningsplikt? Jag menar, det är ju inget fel. Vissa kanske till och med gillar en sådan klassning!

Jag tror absolut att många gillar en sådan klassning. Är inte hela Vita staden k-märkt?

Varför gillar du inte det? Har du kollat med kommunen och de har sagt att du inte får bygga till?

Hur funkar det där med K-märkning egentligen? Enligt riksantikvarieämbetet har det ingen juridisk innebörd utan är bara ett samlingsbegrepp för div. skydd för kulturhistoriskt intressanta ställen. Hur kan då något vara "snäppet under k-märkt"? Det där med färger verkar vara Stockholms stadsmuseum som sysslar med, så jag antar att det bara är en lokal grej?

Häromkring har gjorts en inventering av kulturhistoriskt intressanta hus, vilket resulterat i en skrift där flera hus/bostäder i närheten finns med. Men inga bostadshus i hela kommunen finns med i Bebyggelseregistret, och inga verkar märkta eller skyddade på något vis.

Regler för skydd av bebyggelse och vilka ev. begränsningar det innebär, och för vilka hus, borde väl vara lätt att hitta annars, hur ska man annars kunna begära att folk ska följa det om de inte ens vet om deras hus har något sånt? Försökte kika lite på detta när jag läste om den där inventeringen, men blev inte mycket klokare.

Här kan man läsa mer om klassningen:
http://www.stadsmuseum.stockholm.se/byggvard.php?kategori=69&sprak=svenska

Det krångliga är att stadsbyggnadskontoret följer stadsmuseumets rekommendationer.
Men man kan inte överklaga stadsmuseumets klassning eftersom museumet inte är en myndighet.

I praktiken tror jag väl inte att det påverkar jättemycket. Jag tror inte det är omöjligt att få bygga ut om jag skulle vilja det. Det ställs däremot mycket större krav på mig att tillbyggnaden passar in. Dvs att renoveringar skall utföras varsamt och karaktären ej får förvanskas (PBL)
Jag har ju sökt bygglov för en mindre fasadändring, och det verkar gå bra.

Om du har hittat ett gammalt hus du gillar så gissar jag att det är just "det gamla" du tycker om. Då är det väl bara bra om andra också har sett att det är nåt spec med det. Typ som ett certifikat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.