Hejsan!

Är på G att börja dra nätverk i huset nu framöver, och vill framtidssäkra det så har tittat på Cat6/7e. Kommer använda SFTP-kablar för att undvika crosstalk och annat störande.

Då vi kommer köra trådlöst i större delen av huset, men ha kabel till AP, tv, Boxee Boxen, skrivaren och "extra uttag" så pratar vi inte om nå många kablar. Så är det några som har lite bilder och information att bjuda på så skulle det uppskattas. :)

Om ni ändå renoverar-dra VP-rör eller slang mellan samtliga rum. Alltid bra att ha.

Jag håller på och drar flex i spår i golvet i lägenheten.
Själv nöjer jag mig med Cat5e, så får man dra om i en framtid när man kommit fram till nått häftigare än Cat6a/Cat7. (Jag tror inte det går in två Cat6 i ett 16mm Flex-rör.)

Cat5e ger nästan garanterat Gigabit på avstånden det blir, å andra sidan kan man få 10 Gigabit med Cat6, men det känns overkill =)

Läs nätverksskolan under teknikforumet. Du ska inte använda skärmad kabel. Skärmad kabel ställer stora krav på helt korrekt installation beträffande jordning, potentialutjämning etc och med stor sannolikhet får du en sämre installation än du skulle fått med UTP.

Finns ingen mening med skärmad kabel i huset, såvida du inte har en industri eller kraftkabel som granne. kostar bara mer en vad det smakar. så dra "vanlig" kabel, Själv "delar" jag på min kabel som går ut till servern från inkommande fiber, 4 ledare till data, resterande 4 till mitt 1-wire nät, då får jag ändå ut 89-95Mbit i det snöret. (Betalar för 100Mbit)och då kan man ju prata om att det finns "störningar" i samma kabel...
Vad har du för inkommande nät? adsl,fiber? hur ser placeringen ut av dina enheter? skrivaren modemet kanske har samma placering, lr? men en kabel måste ju gå till tv bänken. du kan ju köra två uttag på en kabel om du vill, ett 100Mbit nät använder ju bara 2 par, (orange och grön, par 2 och 3)

Ska man dra rör till data, tv å allt vad som nu kan tänkas så hade jag dragit 20mm rör.

Med rätt tp-kabel så går det in två cat6 UTP i ett VP16 eller 20-slang. SJälv har jag en cat6 UTP och en LexCom cat7(ish) FSTP i 20-slang. Går bra med dragfett. Det är viktig att jordningen blir helt rätt om man kör skärmade kablar. Jag hade hoppat över det om det inte var för att jag ville köra TV i samma kabel.

O
Skärmad kabel är överkurs, Var med å drog nätverk i ett helt nytt kontorshus, det var inga skärmade kablar där inte! å då ligger det en massa nätverkskablar i samma bunt å på samma stege som vanlig kabel, dock på andra sidan...

Jag drar bara UPT-kablar, hitills mestadels cat5e men resterande blir antagligen cat6, kommer över spillbitar här å där.
Jag har/ska dra två kablar till varje sovrum (dator/mediaspelare/IP-TV), sex-åtta (uppdelat på två ställen) till vardagsrummet (IP-TV, mediaspelare, dator), två till köket, tre-fyra till gillestuga, fyra till datorrum (dator, jobbdator, skrivare, NAS), två till garage, två till (blivande inglasad) altan, all nätverkskabel går till en 24-portas patchpanel.
Jag har en 24-portas gigabitswitch med VLAN, kör samma switch till både IP-TV och LAN. Jag ska försöka konfigurera switchen så att jag kan skippa den externa bredbandsdelaren (IP-TV, LAN, IP-tele), när jag får till det så ska jag antagligen köpa en fiberport till switchen så jag slippen den externa fiber-TP-konverten. Jag har all utrustning nere i datorrumet, allt går via en UPS.

Till två av sovrummen går jag i vp15-rör ihop med teletråden, till tredje sovrummet går jag antingen från källaren eller från vinden via rot-dosa.

Enda anledningen till att dra skärmat är:

1. Du skall köra 10G Ethernet på kabeln (skärmen förhindrar alien cross-talk), finns även oskärmade alternativ med större ytterdiameter som ger samma resultat.

2. Du skall köra HF signaler (TV, satelilt) på kabeln med balunder (typiskt Lexcom Home).

Om man nu har ett skärmat nät så skall det jordas ordentligt samt så skall apparater med jordad kontakt sitta i ett jordat uttag. Har man t.ex ett ojordat uttag men en jordad förgreningsdosa så kommer skärmen agera jordledare för de enheter som sitter i grendosan

Tänk på att skärmen bara ska vara jordad i ena ändan. Eftersom många saker har uttag med skärmen ansluten får man använda UTP-kabel från väguttaget till apparaten (t.ex. datorn). Skärmen hjälper mest vid buntar av kablar där alien cross talk är ett problem, och det brukar vara nära centralen.

Lägg på ett par ovanligheter

3. Du ska pyssla med något som är extra känsligt för utstrålade störningar, t.ex. DX-lyssning av radiosändare från tropikerna

4. Du ska ful-köra obalanserade signaler över en kabel som egentligen är avsedd för balanserade signaler, t.ex. videosignaler. (Praktiska studier visar att tre motstånd + tre kondensatorer är tillräckligt för att ge en acceptabel bild för att köra en serverövervakarskärm på över 10 meter nätverkskabel)

petersv skrev:
Tänk på att skärmen bara ska vara jordad i ena ändan. Eftersom många saker har uttag med skärmen ansluten får man använda UTP-kabel från väguttaget till apparaten (t.ex. datorn).
Detta är inte korrekt, men ett mycket effektivt sätt att bli av med jordproblematiken. Ett korrekt skärmat nät skall vara skärmat hela vägen - även anslutningskablarna.

Har installerat mestadels oskärmade nät men en av de senare installationerna hos en kund som totalrenoverade med allting nytt så blev det Cat6A med fullskärmat kablage.

Enda stället som gav problem var ett apparatskåp där en PLC var felaktigt kopplad till 24VAC matningen då skärmen i kontakten var förbunden med plinten 0V och matningskabeln var omkastad mellan matningsdon och PLC så potentialen på kontaktens hölje var 24V så det apparatskåpet slocknade när nätverkskabeln kopplades in :)

På jobbet drar vi in princip bara ut cat7s/ftp och personligen så gäller skärmat (om man gör det på rätt sätt) men i ditt fall så räcker Car 6 oskärnat gott o väl

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.