7 558 läst · 24 svar
8k läst
24 svar
Är fel på blandare dolt fel?
Sida 1 av 2
Vi har precis köpt en bostadsrätt och flyttat in. Det tog inte mer än en vecka då vi fick ett brev från förvaltningen att det är fel på blandare för dusch och handfat i vårt badrum och måste bytas ut.
Jag kontaktade förvaltaren och fick det förklarat att: Det är fel på båda blandaren för duschen och handfatet eftersom kallvatten trycks in i kallvattensröret och våra grannar får sämre varmvattensflöde. Han informerade mig också att förra ägraren har blivit informerat och fått brev att de skulle byta ut blandaren. Vi fick ingen information om detta när vi köpte bostaden och vi specifik frågade om badrummet var renoverat av professionella och certifierade hantverkare.
Är det här ett dolt fel? Ska jag kontakta mäklaren eller förra ägaren? Har jag någon chans i fall om de vägrar?
Tackar för tips.
Jag kontaktade förvaltaren och fick det förklarat att: Det är fel på båda blandaren för duschen och handfatet eftersom kallvatten trycks in i kallvattensröret och våra grannar får sämre varmvattensflöde. Han informerade mig också att förra ägraren har blivit informerat och fått brev att de skulle byta ut blandaren. Vi fick ingen information om detta när vi köpte bostaden och vi specifik frågade om badrummet var renoverat av professionella och certifierade hantverkare.
Är det här ett dolt fel? Ska jag kontakta mäklaren eller förra ägaren? Har jag någon chans i fall om de vägrar?
Tackar för tips.
Moderator
· Stockholm
· 52 333 inlägg
Jag skulle nog föreslå att du får börja med att ta reda på ungefär vad det kommer att kosta. För mig låter det som att det saknas en backventil, som ev. går att montera så att den täcker in alla blandare i badrummet. I så fall kan det visa sig handla om väldigt små summor, som man kanske inte skall lägga alltför mycket energi på.
Begrepper dolt fel brukar man tala om när det gäller köp av fastighet, som juridiskt följer jordabalken. När du köper en bostadsrätt så räknas det som köp av lösöre och följer köplagen. I princip samma regler som om du köper en beg. cykel på blocket.
I båda lagarna finns det formuleringar som liknar varandra vad gäller fel i "varan". Det innebär att man kan inte få ersättning för fel som man borde upptäckt vid en nogrann undersökning av varan. beroende på hur det ser ut i badrummet så är det svårt att avgöra om du borde ha upptäckt att backventilen saknas, men troligen borde du upptäckt det före köpet.
Nu har säljaren påstått att det är en hantverkare som gjort det här och att regler har följts. En sådan utfästelse kan i vissa fall minska din undersökningsplikt. Men då skall det vara en specifik utfästelse. Inte bara att "allt är rätt gjort".
OM det är sant att det är en firma som gjort det här så kan det gå att reklamera felet dit, men man kan ju i så fall fråga sig varför inte säljaren redan gjort det när felet påpekades.
Jag ser två vägar här. Antingen tar du reda på via offert (gärna mer än en, olika firmor kan ha helt olika uppfattning om hur det skall åtgärdas) ungefär vad kostnaden blir. Och ställer sedan krav mot säljaren, ev. kan du prova att prata med mäklaren, om du får mäklarens stöd så kan det öka chansen att säljaren betalar.
Om det (som jag misstänker) rör sig om små summor så är det inte värt att driva frågan ifall säljaren vägrar. Och om det gäller stora summor så bör du anlita en jurist. Men jag tror att du har små chanser att formellt få rätt. Utan hoppas på att säljaren inte vet det, eller har dåligt samvete.
Alternativ två är att du pratar med säljaren direkt och försöker få ett samarbete mot firman som gjort detta. De kanske åtgärdar direkt bara ngn. berättar för dem att de gjort fel. Under inträffar.
Begrepper dolt fel brukar man tala om när det gäller köp av fastighet, som juridiskt följer jordabalken. När du köper en bostadsrätt så räknas det som köp av lösöre och följer köplagen. I princip samma regler som om du köper en beg. cykel på blocket.
I båda lagarna finns det formuleringar som liknar varandra vad gäller fel i "varan". Det innebär att man kan inte få ersättning för fel som man borde upptäckt vid en nogrann undersökning av varan. beroende på hur det ser ut i badrummet så är det svårt att avgöra om du borde ha upptäckt att backventilen saknas, men troligen borde du upptäckt det före köpet.
Nu har säljaren påstått att det är en hantverkare som gjort det här och att regler har följts. En sådan utfästelse kan i vissa fall minska din undersökningsplikt. Men då skall det vara en specifik utfästelse. Inte bara att "allt är rätt gjort".
OM det är sant att det är en firma som gjort det här så kan det gå att reklamera felet dit, men man kan ju i så fall fråga sig varför inte säljaren redan gjort det när felet påpekades.
Jag ser två vägar här. Antingen tar du reda på via offert (gärna mer än en, olika firmor kan ha helt olika uppfattning om hur det skall åtgärdas) ungefär vad kostnaden blir. Och ställer sedan krav mot säljaren, ev. kan du prova att prata med mäklaren, om du får mäklarens stöd så kan det öka chansen att säljaren betalar.
Om det (som jag misstänker) rör sig om små summor så är det inte värt att driva frågan ifall säljaren vägrar. Och om det gäller stora summor så bör du anlita en jurist. Men jag tror att du har små chanser att formellt få rätt. Utan hoppas på att säljaren inte vet det, eller har dåligt samvete.
Alternativ två är att du pratar med säljaren direkt och försöker få ett samarbete mot firman som gjort detta. De kanske åtgärdar direkt bara ngn. berättar för dem att de gjort fel. Under inträffar.
Moderator
· Stockholm
· 52 333 inlägg
Du bör också ganska omgående diskutera med föreningen och visa att du tar det här på största allvar. I nuläget så är det du och ingen annan som är ansvarig gentemot föreningen och dina grannar för det här felet.
Det kan vara så att de har fått slut på tålamod, så kolla av lite hur läget ser ut.
OM föreningen tappar tålamodet så kan de begära din bostadsrätt förverkad.
Det kan vara så att de har fått slut på tålamod, så kolla av lite hur läget ser ut.
OM föreningen tappar tålamodet så kan de begära din bostadsrätt förverkad.
Moderator
· Stockholm
· 52 333 inlägg
Jo kanske, efterssom det förstör varmvattentillförseln till andra medlemmar. Nu låter det som att det handlar om att kallvatten går över till varmvatten ledningen, men i de fall där det är tvärtom så finns det även en hälsosapekt, varmvatten anses ur hygiensynpunkt odrickbart, det kan innehålla för höga halter av mikrorganismer.
Eftersom badrummet var nyligen renoverat och du fått besket att det skett av yrkesmän ska du kunna förvänta dig att det är korrekt utfört och fungerande. Att kolla om kallvatten trycks igenom till varmavattensidan (som jag uppfattade problemet) är inget man upptäcker själv utan vidare och inte en besiktningsman heller rakt av. Så ja, jag skulle säga att det du beskriver är att betrakta som ett fel du borde ha rätt till ersättning för.
Det är verkligen inte så enkelt som att en bostadsrätt är som att köpa en cykel på blocket, långt ifrån. Jag har själv fått tillbaka stora summor ca 1 år efter lägenhetsköp, på fel som jag kunde upptäckt om jag undersökt saken. Man ska kunna lita på det säljarna säger, kruxet är möjligen att visa att dom sagt det.
Om mäklaren kände till detta problemet vid tiden för försäljningen tror jag bestämt att han var skyldig att informera om det.
Du bör kontakta både mäklare och säljare tycker jag, men som sagt, börja med att kolla upp kostnaden för åtgärd, som du ser det.
Nu rör det sig nog inte om några stora pengar här, men jag tror inte att de rättsliga instanserna skulle se med blida ögon på att säljaren undanhållit dig information om ett känt fel som påverkar grannarna och som kräver åtgärd.
Det är verkligen inte så enkelt som att en bostadsrätt är som att köpa en cykel på blocket, långt ifrån. Jag har själv fått tillbaka stora summor ca 1 år efter lägenhetsköp, på fel som jag kunde upptäckt om jag undersökt saken. Man ska kunna lita på det säljarna säger, kruxet är möjligen att visa att dom sagt det.
Om mäklaren kände till detta problemet vid tiden för försäljningen tror jag bestämt att han var skyldig att informera om det.
Du bör kontakta både mäklare och säljare tycker jag, men som sagt, börja med att kolla upp kostnaden för åtgärd, som du ser det.
Nu rör det sig nog inte om några stora pengar här, men jag tror inte att de rättsliga instanserna skulle se med blida ögon på att säljaren undanhållit dig information om ett känt fel som påverkar grannarna och som kräver åtgärd.
Vi får väl förmoda då att säljaren håller med om det och betalar utan bråk. Jag är så utomordentligt trött på att det alltid är den som lurats och bara vill få saker och ting korrekt som ses som den som bråkar, när det i själva verket oftast är tvärtom.Göran.W skrev:
Sent from my U20i using Byggahus
Men vad är det för blandare som är monterade som släpper kallvatten bakvägen? Knappast några kvalitetsgrejor...
Är det fö helt klarlagt att det är just dina blandare som spökar??
Är det fö helt klarlagt att det är just dina blandare som spökar??
Oj oj. Jag skulle bara fixa till det om det skulle vara fel på mina blandare! Min hälsa är viktigare än nån tusenlapp. I övrigt, varför båda blandare? Tvillingar
Det låter konstigt. Och varför skulle föreningen tvinga en att byta dessa? Bjuder de på detta? Annars är det ägaren som kan fixa det själv. Om det är 100% säkert! Att det blivit fel på 2 blandare.
Det låter konstigt. Och varför skulle föreningen tvinga en att byta dessa? Bjuder de på detta? Annars är det ägaren som kan fixa det själv. Om det är 100% säkert! Att det blivit fel på 2 blandare.
Redigerat:
Du har ansvaret för blandare, utanpåliggande rördragning, etc, i lägenheten när det gäller bostadsrätter. Samma gäller t.ex. att du får inte påverka den gemensamma delen av ventilationen med montering av fläktar eller dyligt som stör andra lägenheters ventilation.BigGitt skrev:Oj oj. Jag skulle bara fixa till det om det skulle vara fel på mina blandare! Min hälsa är viktigare än nån tusenlapp. I övrigt, varför båda blandare? Tvillingar
Med detta följer även det ekonomiska ansvaret. Det du kan göra är då i din tur att avkräva leverantör av blandare eller hantverkare som utfört arbetet ersättning.
Hur man upptäckt och påvisat att de här två blandarna ger problem går inte att utläsa av inlägget.
Jag blir fundersam på själva felet. Vad är det som händer egentligen? Släpper blandaren igenom kallvatten så det trycks ut i varmvattenledningen (eller tvärtom)? Hur kan det bli? Det är väl samma tryck på vattnet i båda ledningarna?
Kan man få det här fenomenet i sitt hus? Hur vet man vilka blandare som är "säkra"?
Kan man få det här fenomenet i sitt hus? Hur vet man vilka blandare som är "säkra"?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag har med råkat ut för det men jag behövde inte ens leta för jag viste felet var i varmvatten beredaren som låg i serie med ack tankens förråds beredare.
Ja det är samma tryck på kall och varmvaten.
Det som händer är om man tex öppnar kall vattnet fullt så faller trycket på kallvatten sidan och då försöker varm vattnet jämna ut trycket så det är samma på kall och varm vatten sidan
Ja det är samma tryck på kall och varmvaten.
Det som händer är om man tex öppnar kall vattnet fullt så faller trycket på kallvatten sidan och då försöker varm vattnet jämna ut trycket så det är samma på kall och varm vatten sidan