Nästa helg ska jag gräva för att ansluta vatten och avlopp till ett garage. Jag ska hämta vattnet från samma ställe där inkommande vatten är (efter vattenmätaren förstås). Nu undrar jag bara om jag ska gå genom källarväggen eller gräva under och komma upp genom plattan. Inkommande vatten kommer ur plattan.
Det är möjligen smidigare att gå genom källarväggen men då kommer jag inte kunna lägga slangen på frostfritt (1.8 meter) just vid genomförningen. Värmer källarväggen upp jorden såpass att det är frostfritt en bit ut eller kommer jag isf behöva en värmekabel?
Plattan är tunn, bara ca 5 cm. Men jag vet inte hur djupt väggens sockel ligger. Och det kan bli bökigt antar jag att komma under plattan. Men om jag väljer den linjen, kan jag då gå rakt med slangen under väggen och göra en tvär böj med en 90 graders koppling?
Hur skulle du gjort?
Det är möjligen smidigare att gå genom källarväggen men då kommer jag inte kunna lägga slangen på frostfritt (1.8 meter) just vid genomförningen. Värmer källarväggen upp jorden såpass att det är frostfritt en bit ut eller kommer jag isf behöva en värmekabel?
Plattan är tunn, bara ca 5 cm. Men jag vet inte hur djupt väggens sockel ligger. Och det kan bli bökigt antar jag att komma under plattan. Men om jag väljer den linjen, kan jag då gå rakt med slangen under väggen och göra en tvär böj med en 90 graders koppling?
Hur skulle du gjort?
Genom väggen, man kan ju lägga markisolering över slangen om den ligger för grunt.
Är det tillräckligt alltså att bara lägga isolering på? Då pratar vi cellplast va? Hur brett och tjockt?
Vattnet kan komma att bli stående en längre tid, är det verkligen tillräckligt då?
Vattnet kan komma att bli stående en längre tid, är det verkligen tillräckligt då?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Om det gick skulle jag valt alt 2 för att slippa problem i framtiden.
Lägga en slang med värmekabel istället för att prova att gräva lite djupare och slippa värmekabeln ser jag som ett val man lätt försöker undvika. Ja det tar längre tid, men jag skulle garanterat prövat innan jag beslutade mig för alt 1. Och du får en bättre slutprodukt!
Och 90º böjen under plattan du nämner skulle jag verkligen försöka undvika! Heldraget är alltid bäst. Och det är inte godkänt enligt säker vatten med skarv under plattan...
säkervatten sida 16 bilden 2.3.4b illustrerar det hela väldans bra!
Vilken dimension på slang tänker du använda?
Lägga en slang med värmekabel istället för att prova att gräva lite djupare och slippa värmekabeln ser jag som ett val man lätt försöker undvika. Ja det tar längre tid, men jag skulle garanterat prövat innan jag beslutade mig för alt 1. Och du får en bättre slutprodukt!
Och 90º böjen under plattan du nämner skulle jag verkligen försöka undvika! Heldraget är alltid bäst. Och det är inte godkänt enligt säker vatten med skarv under plattan...
säkervatten sida 16 bilden 2.3.4b illustrerar det hela väldans bra!
Vilken dimension på slang tänker du använda?
Redigerat:
32 mm är det tänkt.
Nu minns jag inte tillåten böjradie på slangen, men ska jag få den att komma rakt upp ur plattan så måste jag kanske gräva ännu djupare.
Alltså, jag skulle helst vilja komma upp ur plattan, men frågan är om jag ens kan gräva så djupt med minigrävaren jag ska hyra och då måste jag ner och gräva för hand och då måste hålet vara så stort att jag får plats där nere....
Nu minns jag inte tillåten böjradie på slangen, men ska jag få den att komma rakt upp ur plattan så måste jag kanske gräva ännu djupare.
Alltså, jag skulle helst vilja komma upp ur plattan, men frågan är om jag ens kan gräva så djupt med minigrävaren jag ska hyra och då måste jag ner och gräva för hand och då måste hålet vara så stort att jag får plats där nere....
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 400 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 400 inlägg
Det fungerar garanterat med att ta in genom väggen. Jag har så, slangen ligger ca 1-1,2m under markytan där slangne går in i huset, och det har hittils aldrig frusit än fast jag inte har värme på i källaren ens. Och jag bor i Norrland där det har varit rätt så kallt än fast inte snön kommit och isolerat. Har klarat sig bra i 5,5 år hittils.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Låter väldigt överdimensionerat för några meter slang för lite tvättvatten till ett garage!cederbusch skrev:32 mm är det tänkt.
16 eller 20 mm räcker gott, och blir mycket lättare att böja upp genom golvet.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 890 inlägg
Om mina rör som ligger 60 cm ner med 70 mm isolering direkt på slangen 1200 mm brett under skottad garageplan i Umeå, då kommer samma lösning att fungera i Närke också.
Gå genom väggen, jag har 4 ställen med slang upp genom plattan och det är bara bökig och elände och så underminerar man plattan. Hade inget val med platta på mark.
Marken närmast väggen fryser mindre om väggen är dåligt isolerad.
Protte
Gå genom väggen, jag har 4 ställen med slang upp genom plattan och det är bara bökig och elände och så underminerar man plattan. Hade inget val med platta på mark.
Marken närmast väggen fryser mindre om väggen är dåligt isolerad.
Protte
Vart var ni när jag sökte info om detta för en vecka sen? :|
Nu är slangen beställd så nu får det bli så. Jag skrev garage men det är ett garage som jag bygger om till gäststuga, så det är vatten till dusch, toa och pentry. Men det blir säkert inga större volymer iofs.
prototypen: det är bla det där med att underminera som jag är lite orolig för. Huset byggdes -36 och jag har tagit upp ett hål i en innervägg i källaren och nu tror jag iofs att ytterväggarna är i ngt bättre material, men om inte så är det mest sand och stora stenar. Vad händer om jag börjar gräva under det?
Jag kommer köra på genom väggen med en skiva isolering över. Tack för tipsen.
Nu är slangen beställd så nu får det bli så. Jag skrev garage men det är ett garage som jag bygger om till gäststuga, så det är vatten till dusch, toa och pentry. Men det blir säkert inga större volymer iofs.
prototypen: det är bla det där med att underminera som jag är lite orolig för. Huset byggdes -36 och jag har tagit upp ett hål i en innervägg i källaren och nu tror jag iofs att ytterväggarna är i ngt bättre material, men om inte så är det mest sand och stora stenar. Vad händer om jag börjar gräva under det?
Jag kommer köra på genom väggen med en skiva isolering över. Tack för tipsen.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 890 inlägg
Har du RIKTIGT med otur så kan du få sprickbildning i väggen, du påverkar stödet underifrån som har fungerat sedan 1936.
Låter bra att gå genom väggen, är väggen dålig så rekommenderar jag att du borrar med kärnborr för att inte slå sönder väggen om du bilar, kan ju ramla ur större bitar än du tänkt (går ju alltid att lappa ihop).
Protte
Låter bra att gå genom väggen, är väggen dålig så rekommenderar jag att du borrar med kärnborr för att inte slå sönder väggen om du bilar, kan ju ramla ur större bitar än du tänkt (går ju alltid att lappa ihop).
Protte
Förresten, är det ngt särskilt murbruk som gäller när man lagar/tätar vägg och betongbrunn under mark?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Liknande trådar
-
Självdrag med fläkt genom taket eller väggen?
Ventilation -
Frost på uteluftsspirorör, ep30 isolering genom väggen ?
Ventilation -
Hur gör man med Duro Easy cover vid rörgenomföringar och manschett på väggen?
Färg, Måla & Tapetsera -
Borrade igenom metalrör i väggen
Byggmaterial & Byggteknik -
Behöver tips på väggenomföring av PEM-slang
Vatten & Avlopp