ska beställa en acktank på måndag, är lite osäker på vart jag ska montera alla anslutningar. har ritat upp på bilden som jag har tänkt mej, tanken kommer att innehålla 2st slingor en förvärmningsslinga o en vanlig slinga. vart går dom ut ur tanken? kom gärna med synpunkter o tips på hur ni skulle ha monterat anslutningarna..
tacksam för all hjälp, då jag vill få de så bra de bara går.
tacksam för all hjälp, då jag vill få de så bra de bara går.
Hm... Är inte riktigt med på hur du menar med slingorna? Ska du inte ha någon tekniktank? Eller är den här tanken den enda?
Det du skissat är lite likt min slavtank. En spontan reaktion då är att absolut inte ha uttagen för termometrarnas dykrör på långsidan. Genom att samla alla anslutningar på gaveln blir allting mycket smidigare, frakt, installation - ja allt.
Det du skissat är lite likt min slavtank. En spontan reaktion då är att absolut inte ha uttagen för termometrarnas dykrör på långsidan. Genom att samla alla anslutningar på gaveln blir allting mycket smidigare, frakt, installation - ja allt.
Utlopp, borde inte det sitta lite högre upp? Hur ska tanken kopplas, eller rättare sagt mot vad?
Förvärmnings slingan sätter du lågt och själva "beredarslingan" högt...
Hur ska du få värme in i tanken? och från vad...
Evt solvärmeslinga. inlopp mitten och utlopp i botten (eller stratifieringsrör utanpå)
Att beställa fler in/utlopp än du har ritat in förutsätter jag...det kan man inte få nog av..
Evt solvärmeslinga. inlopp mitten och utlopp i botten (eller stratifieringsrör utanpå)
Att beställa fler in/utlopp än du har ritat in förutsätter jag...det kan man inte få nog av..
Jo jag tycker, fast det bygger bara på mina egna erfarenheter, att:
1/ Tanken är smidigare att hantera om det bara sticker ut saker på en sida. Min lådtank från Huskvarna tanksvets var ganska bökig att få på plats - trångt i dörren och så.
2/ Byggmässigt, när man ska isolera, tycker jag att det var smidigt med tre helt rena sidor. Inga rör att klydda med.
3/ Installationsmässigt, ok man gör det väl bara en gång men ändå, enkelt att ha allt samlat när rören ska dras.
Jag har tre kapillärtermometrar, såna här, och en panel, då kunde jag få termometrarna samlade där jag ville ha dem.
1/ Tanken är smidigare att hantera om det bara sticker ut saker på en sida. Min lådtank från Huskvarna tanksvets var ganska bökig att få på plats - trångt i dörren och så.
2/ Byggmässigt, när man ska isolera, tycker jag att det var smidigt med tre helt rena sidor. Inga rör att klydda med.
3/ Installationsmässigt, ok man gör det väl bara en gång men ändå, enkelt att ha allt samlat när rören ska dras.
Jag har tre kapillärtermometrar, såna här, och en panel, då kunde jag få termometrarna samlade där jag ville ha dem.
kommer ladda tanken med en innova 50kw. varför borde utloppet sitta högre upp? måste väl va bättre att ha de så lågt som möjligt eller?Rigor skrev:Utlopp, borde inte det sitta lite högre upp? Hur ska tanken kopplas, eller rättare sagt mot vad?
de är sant. kanske ska sätta termometerutagen på gaveln me då..hnurre skrev:Jo jag tycker, fast det bygger bara på mina egna erfarenheter, att:
[bild]
Börja med att rita upp var shunt, blandningsventil och annat ska sitta. Genom att placera muffarna rätt på tanken spar du tusenlappar. Tråkigt men sant så har du lite ritarbete framför dig
Välj även rätt dimension på muffarna, att bussa ned en 2" muff till den dimension det ska va kostar en slant helt i onödan.
Välj även rätt dimension på muffarna, att bussa ned en 2" muff till den dimension det ska va kostar en slant helt i onödan.
En tanke slog mig, och jag erkänner att det i det här forumet kan vara lite som att svära i kyrkan men:
Om den här tanken här enda och huvudtank, ska man sätta in en bussning för en elpatron i övre delen av tanken? Kanske en fjärdedel ner från toppen och 50R.
Det kan ju vara skönt att ha möjligheten att sätta kåken på 12 grader om man åker bort några dagar?
Om den här tanken här enda och huvudtank, ska man sätta in en bussning för en elpatron i övre delen av tanken? Kanske en fjärdedel ner från toppen och 50R.
Det kan ju vara skönt att ha möjligheten att sätta kåken på 12 grader om man åker bort några dagar?
shunten har jag tänkt sätta på inkommande i tanken på ett T-rör, jag kommer köra med 35mm koppar till laddning o retur in i pannan. är de lämpligt att köra med 1 1/4 tums muffar då? vart är de bäst att sätta muffarna till själva laddningen i tanken alltså höjd mässigt? laddning så högt som möjligt o retur så lågt som möjligt eller?Matss skrev:Börja med att rita upp var shunt, blandningsventil och annat ska sitta. Genom att placera muffarna rätt på tanken spar du tusenlappar. Tråkigt men sant så har du lite ritarbete framför dig
laddning så högt som möjligt o retur så lågt som möjligt.
Elpatron Ja, ska du bara ha den till när du åker bort ska den sitta en dm ned, ska du kunna få varmt tappvatten måste den ner en bit till eller sätt en TVA. Inte funderat på TVA??
R32 muff till laddning, R15 dykrör, avluftning beroende på om du ska ansluta 15 eller 28 på tanken.
Elpatron Ja, ska du bara ha den till när du åker bort ska den sitta en dm ned, ska du kunna få varmt tappvatten måste den ner en bit till eller sätt en TVA. Inte funderat på TVA??
R32 muff till laddning, R15 dykrör, avluftning beroende på om du ska ansluta 15 eller 28 på tanken.
hade tänkt ha 22 rör på toppen ångrör alltså. eller är de för dåligt?Matss skrev:laddning så högt som möjligt o retur så lågt som möjligt.
jag kommer ha expansionen över pannan o där kommer de vara 28rör o sen bara ett ångrör från tanken till expansionen i 22 rör är de tänkt eller kan jag göra på nå bättre sätt? ska rita upp anläggningen i paint när jag kommer hem så får du gärna säga vad som är bra o vad som ska göras bättre o gärna förklara varför.Matss skrev:
mvh Robert
Redigerat: