Någon som har erfarenhet av deras isoleringsskivor, positiva eller negativa?

Feelingwood ska det vara, kan ju vara bra att stava rätt i rubriken :/

Ja jag har precis köpt och använt deras skivor. Verkar bra. De verkar veta vad de pratar om när man ringer dom. Skivorna är svåra att skära med kniv men det går utmärkt med fogsvans eller cirkelsåg. Det lilla damm som blir är inte ett dugg obehagligt. Feelingwood säger själva att deras skivor isolerar bättre än mineralull. De tjockare skivorna jag köpte (220 mm) tillverkar de inte själva utan tar från Tyskland. De är lite hårdare och om man reglar cc 60 är det precis att man får i dem. En fördel är att man inte behöver plast i väggen.

Vanga skrev:
En fördel är att man inte behöver plast i väggen.
Pga av att det är hygrospopiskt eller är det tätt som plast? (letar själv efter bra skivor eller rulle till mitt 40-talshus att lägga ovanpå spånet på vinden.)

Skivorna och även lösullen de har är gjorda av träfiber så de är hygroskopiska. Tror att det är prefekt att lägga uppepå spånet på vinden.

Hur är de att jobba med och hur är konsistensen på Feelingwood-skivorna? Mjuka? Kan man ta i dem utan att de går sönder? Stenullsskivor typ Paroc har ju lätt att gå sönder om man inte är väldigt försiktig då man tar i dem! Fjädrar de ut igen om de trycks ihop?

MVh

Det är ett underbart material att jobba med, enda nackdelen är att skära till skivorna.
Jag hade endast en "isolerkniv" när jag skulle dela mina skivor och man var tvungen slipa kniven väldigt ofta om det skulle bli ett bra resultat. En bordssåg vore nog den ultimata lösningen.
Skivorna är absolut inte ömtåliga och de fjädrar tillbaka om man trycker ihop dem.

Jag kan rekommendera Feelingwood, kommer att använda deras skivor i mina fortsatta renoveringar!

Har också precis isolerat mitt gamla 20-tals hus med feelingwood och håller med Dempa76 om att det var ett underbart material att handskas med. Inget stick och kliande..........:)

Det är ganska hållbart att arbeta med och är ett "tungt" material, vilket jag upplever som om jag har fått ett mycket tyst hus numera. Använder det också som isolering i mellanväggar för att dämpa ljudet.

Det som är svårt, är att skära det i rätt storlek. Provade tandad och otandad kniv, fogsvans, japansåg, elektrisk sticksåg men det är svårt med alla saker. Bäst var japansåg och en otandad isolerkniv som måste vara skarp. Sen lägger man skivorna på ett bord och skär längs kanten på bordet, det tyckte jag gav bäst resultat.

Så här: http://www.youtube.com/watch?v=hrtHUjyTMjk

Redigerat:
Vad är det som gör skivorna svåra att skära? Att kunna skära exakta bitar är ju en viktig del av själva isolervärdet. Spelar ingen roll hur bra värde produkten har om det blir glipor?

Men helt klart ska jag prova isoleringen, antingen Feellingwood eller Pavaflex.

Åskar skrev:
Vad är det som gör skivorna svåra att skära? Att kunna skära exakta bitar är ju en viktig del av själva isolervärdet. Spelar ingen roll hur bra värde produkten har om det blir glipor?

Men helt klart ska jag prova isoleringen, antingen Feellingwood eller Pavaflex.
Det är nog mest en teknikfråga.....dom blev täta och fina i skarvarna, efter lite träning så det är inget problem. Man behöver rätt kniv till det bara. Tandad isolerkniv var värdelöst tex för den gjorde snittet fransigt, men en slät rak isolerkniv och att skära över kanten som på youtubefilmen var bra.

Det är helt enkelt så att olika material kräver olika verktyg............och man började först prova med det som fanns hemma i lådorna för att slippa köpa nya knivar :)

När jag köpte isolerskivorna sa försäljaren att de använder bordsåg när de "kapar" skivorna, så jag antar att det är den bästa lösningen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.