rgba skrev:
Inte så vanligt på nyare bilar då de verkar vara utrustade med "stora" säkringar istället. Jag vet att det satt två sådana på min gamla Mazda 323 omkring 1984. Det var två tunna kablar med 9mm (eller något i den storleken) kabelsko i ändarna. En var till lyset och en till resten av elen inkl laddning dok ej start. Blev ombygt då det blev dålig kontakt mellan en kabel och kabelskon.
Hade en gammal Range rover en gång i tiden. Två säkringar där också, 40A vardera - en till vänster sidas utrustning och en till höger sidasn utrustning + tändsystem. Lätt att felsöka men tunna ledningar brann ibland innan säkringen gick.

Polarens syrra köpte en kinabilstereo för några år sedan, satt en 40A säkring till denna och skulle enligt ritningen kopplas direkt till pluspolen på batteriet - jag skulle inte vilja det blev fel på den bilstereon, kunde hända mycket innan säkringen gick. :eek:
 
Känns som steamboy tog saken "aningens" personligt..
 
Steamboy skrev:
Vad är det som ser hemskt ut? Att vi över huvudet taget har luftledningar eller att du tror/gissar/vet att de är utfördada på ett dåligt sätt?
Min mening med inlägget var att det är lite mindre på varje stolpe och att det nästan går att se någon form av logik. I Japan förmörkas himlen av kablar medan Indien verkar kolsvart.
Kobes centrum, nybyggt efter jordskalvet har glasfasader och alla ledningar nedgrävda, men man behöver inte gå långt utanför för att himlen ska skymmas.

Jodå jag ser på dessa installationer med mina värderingar, jag ser även på arkitekturen och deras tempel är fantastiska men då det står en USA inspirerad bostadslåda bredvid. Underhållet är också bristfälligt, där vi höll till så var ett fönster trasig som man satt för med en bräda som sedan murknat ganska rejält.

Japanen däremot är oerhört trevlig och hjälpsam, vi hade problem att få ut pengar, då följer en person oss till banken och väntar medan vi får våra pengar så allt skulle fungera. En europe skull peka att det är runt hörnet.

Protte
 
O
Kattvovven skrev:
Känns som steamboy tog saken "aningens" personligt..
Jag är på tok för gammal för att ta internetforum personligt! ;)

mycke_nu skrev:
Jag har flugit ganska många timmar i helikopter och stirrat på kraftledningar i USA tillsammans med folk som sysslar med driftsäkerhet, och jag måste säga att jag aldrig hört talas om att man skulle bygga luftledning för att det är jordbävningssäkrare.
Nu pratar du distributionsnät. Om jag inte minns helt fel så var det stadsnät och liknande min japanske vän pratade om när jag gjorde mig lustig över deras "kabelnystan". Det här var i och för nästan tjugofem år sen så förlägningssättet i mark har säkerligen ändrats sedan dess. I grund och botten är det nog som du säger, enkelheten och kostnaden, som gjorde att det var bättre att ha luftledningar än markledningar. Att reda ut nedrivna ledningar är med största sannolikhet lättare än att gräva upp halva byn för att fixa en avsliten ledning.

prototypen skrev:
Min mening med inlägget var att det är lite mindre på varje stolpe och att det nästan går att se någon form av logik. I Japan förmörkas himlen av kablar medan Indien verkar kolsvart.
Tack det var precis det jag var ute efter. Det vill säga:
1) Du har faktiskt varit där och du gör en saklig bedömning av det du faktiskt sett. (y)
2) Luftledningar och "kopplingshärvor" är inte automatisk och självklart något som är fel och värt en plats i "värsta elkopplingarna". Även om det ser rörigt ut, och med våra mått mätt inte är en bra koppling, så kan det ända vara regelmässigt korrekt och tillräckligt säkert.

スチームボーイ
 
Redigerat:
Steamboy skrev:
スチームボーイ
Ha! Jag visste det!! :D
 
RoTe
Ingen av er är i grävmaskinbranschen antar jag? För våra kabelhärvor är minst lika jävliga i städerna, fast dom är ju nergrävda då... Dessutom är det ju inte bara kablar, det är vattenledningar, fjärrvärme, gas, avlopp, dagvatten osv osv.

Något jag inte fattar är, varför vi gräver ner allting i gatan i Sverige, när man gräver ner allt i trottoarerna i USA. Här får man ju köra på brunnslock efter brunnslock och inget av dom ligger i rätt nivå på gatan utan endera åker man ner i en grop eller kör på en puckel.
I de städer jag besökt i USA har man allt sådant i trottarerna. Då behöver man inte stänga av vägen när något måste underhållas heller.
 
Redigerat:
RoTe skrev:
Ingen av er är i grävmaskinbranschen antar jag? För våra kabelhärvor är minst lika jävliga i städerna, fast dom är ju nergrävda då... Dessutom är det ju inte bara kablar, det är vattenledningar, fjärrvärme, gas, avlopp, dagvatten osv osv.
Det är väl inte så ofta som någon har tjuvkopplat in sig på de nergrävda kablarna? Fast om någon gör det är det svårare att upptäcka.

Jag tycker i alla fall att det är bra att inte "vattenledningar, fjärrvärme, gas, avlopp, dagvatten osv" går som luftledningar i städerna.
 
"värsta elkopplingen" betyder väl inte "fel" elkoppling.....kan väl innefatta system som ser bedrövliga ut rent estetiskt samt något vi absolut inte är vana med i sverige....i övrigt så har jag svårt att tänka mig att en liknande kabelhärva skulle vara godkänd i sverige så...ja, en "värsta" elkoppling ur vår synvinkel.
 
48 Volt mellan nolla och jord samt mellan fas och jord gjorde mig något misstänksam.
Jag klippte av kontakten och monterade dit en ny och sen fungerade skarvsladden igen.
Därefter skar jag upp stickkontakten och hittade en koppling gjord av en "hemmaelektriker".

P4150049.jpg
 
"Hemmaelektrikern" har nog inte fattat det där med dragavlastningens funktion. Och helt missförstått vilken ledare som skall vara längst (Jord). :confused:
 
Lazyman skrev:
48 Volt mellan nolla och jord samt mellan fas och jord gjorde mig något misstänksam.
Jag klippte av kontakten och monterade dit en ny och sen fungerade skarvsladden igen.
Därefter skar jag upp stickkontakten och hittade en koppling gjord av en "hemmaelektriker".

[bild]
Var det en köpe skarvsladd efterom du fick skära upp den?
 
RoTe skrev:
Ingen av er är i grävmaskinbranschen antar jag? För våra kabelhärvor är minst lika jävliga i städerna, fast dom är ju nergrävda då... Dessutom är det ju inte bara kablar, det är vattenledningar, fjärrvärme, gas, avlopp, dagvatten osv osv.

Något jag inte fattar är, varför vi gräver ner allting i gatan i Sverige, när man gräver ner allt i trottoarerna i USA. Här får man ju köra på brunnslock efter brunnslock och inget av dom ligger i rätt nivå på gatan utan endera åker man ner i en grop eller kör på en puckel.
I de städer jag besökt i USA har man allt sådant i trottarerna. Då behöver man inte stänga av vägen när något måste underhållas heller.
Over there använder man väl inte sina trottoaren, alla sitter ju i bilen och tar den om gångsträckan överstiger 3 meter! Nej jag har aldrig varit där, har bara massa fördomar efter vad jag sett på tv, film och hört berättas av vänner som varit i USA. Vart vet jag dock inte riktigt.
 
Pierre1981 skrev:
Var det en köpe skarvsladd efterom du fick skära upp den?
Nä, men skruven hade rostat sönder så den gick inte att få loss.
 
RoTe
cederbusch skrev:
Over there använder man väl inte sina trottoaren, alla sitter ju i bilen och tar den om gångsträckan överstiger 3 meter! Nej jag har aldrig varit där, har bara massa fördomar efter vad jag sett på tv, film och hört berättas av vänner som varit i USA. Vart vet jag dock inte riktigt.
Överallt där jag varit, bara varit i fyra delstater, har det funnits trottoarer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.