Det har ju dykt upp en stor mängd köksplaner senaste veckorna, så jag undrar om ni mäktar med en till???

Vore ju ytterst tacksam för synpunkter och idéer till förändring innan vi går lös på att beställa allt som behövs!

Några kommentarer till bilderna:

*Diskbänken ska inte vara som på bilden, utan ersätts med IKEAs nya diskskåp, där fronten dessutom ser ut som vanliga lådfronter
*Diskmaskinen blir med all sannolikhet en halv- eller helintegrerad maskin
*Hela bänken på arbetssidan (dm, diskbänk, spis) blir i rostfritt
*Dörrarna bredvid varandrar är inga dörrar utan öppningar
*Den ensamma dörren går utåt och används inte normalt sett
*Den inboxade delen "finns inte", men jag kunde inte åstadkomma en sådan köksform som vi egentligen har
*Vi är inte så sugna på att flytta vatten, avlopp och fläkt från den befintliga väggen
*Micron kommer eventuellt att ersättas av en fristående micro som får stå i ett skåp
*Skåpen ovanför kyl och frys ska förstås sitta högre, men fick inte till det
*Bänkskivan ovanför bänkskåpen på ytterväggen kommer att kapas i höger kant för att möta fönstersmygen - inte sluta mitt på fönstret

/alacs

• Kk_01.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa bild

• Kk_02.JPG
    Skapa konto
Och så planritningen

• Kk_03.JPG
    Skapa konto
Första tanken är ju avsaknaden av avställningsyta vid ugnen. Förvisso kan man vända sig om mot diskbänken men hinns det med den gången plåten bränner till genom grytlappen? Då hamnar plåten på golvet...?

Ok, var kanske lite otydlig - det är micron som sitter vid kyl/frys, ugnen sitter under spishällen.

Vanligt användningsområde vad gäller micron är upptining av mat och att köra färdiga grejer, så jag är inte så orolig över att vi inte har någon avställningsyta. Ofta är dessa saker inte tunga.

/alacs

Mitt fel, det var nog snarare jag som läste för hastigt.

Jag tycker det ser bra ut i övrigt.

Det finns ingen möjlighet att få till en bänkskiva i L- eller U-form i innerhörnet för att få stora härliga bänkytor vid de båda fönstren?

Problemet är att fönstren bara är 80 cm höga, så bänkskivan kommer att gå en bit upp på fönstret. Där bänkskivan är utritad nu gör det inte så mycket eftersom det fönstret vetter mot trädgården, medan fönstret på kortsidan vetter mot entrésidan på huset, och vi tyckte inte det skulle se så kul ut.

/alacs

ang era låga fönster... det går ju att göra snyggt ut åt sett... kan tex kakla där eller nåt liknande.

vi hade samma problem, men vi valde att sätt skåp till 90 höjd å sen kakla med samma kakel som vi har vid spisen... tycker själv att det blev bra.... + att när man går utanför så ser det schysst ut.... men som sagt bara ett förslag

Snart dags att göra slutliga planeringen inför beställning - är det någon som har input? Vore jättetacksam!!!

/alacs

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.