2 687 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Installera braskamin i hus med pelletsbrännare?
Vi har precis köpt ett hus med pelletsbrännare och är riktiga rookies gällande allt som har med hus och uppvärmning att göra, så svar formulerade som om de vore till en femåring skulle uppskattas.
Vi är sugna på att installera en braskamin i vardagsrummet och funderar på hur stor affär det skulle bli. Det finns ju en fungerande skorsten i o m pelletsbrännaren, så vad kan det tänkas kosta utöver själva kaminen att låta installera en sådan?
Det är ett enplanshus och vardagsrummet är beläget ett par rum ifrån skorstenen.
Vi är sugna på att installera en braskamin i vardagsrummet och funderar på hur stor affär det skulle bli. Det finns ju en fungerande skorsten i o m pelletsbrännaren, så vad kan det tänkas kosta utöver själva kaminen att låta installera en sådan?
Det är ett enplanshus och vardagsrummet är beläget ett par rum ifrån skorstenen.
Man använder inte samma rökkanal som pannan . Det finns som regel fler kanaler i skorstenen som du först kartlägger genom att rita av skorstenen uppifrån och utesluta de kanaler där röken från pannan och där det blåser från köksfläkten osv. När en ledig kanal hittats så skall det muras in en rörstos i skorstensmuren där rökröret från kaminen skall in. Allt detta borde kaminfirman kunna ordna för 4-5000:- beroende på typ av kamin. När kaminen med golvplåt är installerad är det dags för sotarn att godkänna det hela. ca: 1000:- men innan du ens börjar så skall kommunen beviljat en bygganmälan. Nu har de börjat bötfälla folk som missat detta.
Ja, det är som exerg skriver. Du kan kombinera eldstäder i samma rökkanal men bara under förutsättning att de bara används för "myseldning", Vitet är på 100.000 kr så gör saker rätt, kommunerna har heller inte längre möjlighet att minska vitet så åker man dit så svider det.
Ett stort vite som kan tvinga folk att sälja och flytta. Var finns den bestämmelsen så man inte gör något fel.
Är det samma vite att exempelvis elda i en skorsten som inte är godkänd av sotaren?
Håller annars med Lasse245. Håll vardagsrummet rent och snyggt utan ask och sotdamm och damm och spån från veden.
Undersökningar visar på farliga doser av cancerogena benspyrener hemma hos de som "myseldar".
Blir ibland rena parodin här. Folk lägger ned massor med pengar på radonsanering för att skydda sig mot en mycket marginell risk för cancer från radondöttrar. Samtidigt lägger samma personer ned massor med pengar för att i hemmet framställa och andas in ämnen som ger många gånger större risk för cancerskador.
Är det samma vite att exempelvis elda i en skorsten som inte är godkänd av sotaren?
Håller annars med Lasse245. Håll vardagsrummet rent och snyggt utan ask och sotdamm och damm och spån från veden.
Undersökningar visar på farliga doser av cancerogena benspyrener hemma hos de som "myseldar".
Blir ibland rena parodin här. Folk lägger ned massor med pengar på radonsanering för att skydda sig mot en mycket marginell risk för cancer från radondöttrar. Samtidigt lägger samma personer ned massor med pengar för att i hemmet framställa och andas in ämnen som ger många gånger större risk för cancerskador.
PBL-lagen verkar ha som sin primära uppgift att bötfälla byggherrens misstag och med en byggnadsinspektör med självhävdelsebehov i kommunen kan det bli dyrt och framför allt ett tidsutdraget projekt. Vedeldning har förekommit i några tusen år och visserligen är många av dessa eldare idag döda men inte förutsättningslöst utav eldning i en modern eldstad.
Ett problem är att "vardagsrummet är beläget ett par rum ifrån skorstenen". Kaminen måste stå intill skorstenen om det skall fungera. Därför är det möjligt att du måste installera en till skorsten. Fullt möjligt, men det är dyrare än om det finns en som går att använda.
Kaminer finns från ett par tusenlappar och uppåt. Om du inte skall placera den intill befintlig murstock behöver du en ny skorsten. Dessa börjar på lite högre summor än kaminerna. Sedan kommer installationen som jag har mycket vaga begrepp om vad den kostar.
Johanpelle. Att eldning i kamin är farligare än att bo i ett radonhus förutsätter jag att du helt saknar belägg för. I annat fall får du gärna ange en källa.
Erik
Kaminer finns från ett par tusenlappar och uppåt. Om du inte skall placera den intill befintlig murstock behöver du en ny skorsten. Dessa börjar på lite högre summor än kaminerna. Sedan kommer installationen som jag har mycket vaga begrepp om vad den kostar.
Johanpelle. Att eldning i kamin är farligare än att bo i ett radonhus förutsätter jag att du helt saknar belägg för. I annat fall får du gärna ange en källa.
Erik
Johanpellle; intressant att höra någon tala om de lokala negativa miljöeffekter myseldning har. Jag har haft dessa tankar själv, men inte hittat så mycket i skrift. Hos mig gnälls det om tomgångskörning samtidigt som det ligger en konstant rökridå över området, orsakad av pyr/myseldning. Det är tom så att jag ibland känner att jag luktar "eldning" när jag kommer till jobbet. Känns ju inte så hälsosamt...
Har du något att referera till?
Ts; ursäkta att detta blev offtopic.
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Har du något att referera till?
Ts; ursäkta att detta blev offtopic.
Sent from my GT-S5570I using Byggahus
Jag kanske skall förtydliga mig. Det är uppenbart att många som eldar i kamin borde låta bli eller lära sig elda. Kan man se röken ur skorstenen är det något fel såvida det inte är många minusgrader och röken är vit. Eldning på fel sätt ger givetvis rökgaser som är både störande och skadliga.
Det jag vänder mig emot är påståendet att det skulle vara mer skadligt att elda i kamin än att bo i radonhus. Den inte helt diplomatiska tonen i mitt inlägg kom sig av att Johanpelle med jämna mellanrum uttrycker sin tämligen extrema skepticism mot allt vad vedkaminer heter. Den är lite för vittgående för att jag skall kalla den saklig. Kommer han en enda gång med en källa kan jag backa.
Erik
Det jag vänder mig emot är påståendet att det skulle vara mer skadligt att elda i kamin än att bo i radonhus. Den inte helt diplomatiska tonen i mitt inlägg kom sig av att Johanpelle med jämna mellanrum uttrycker sin tämligen extrema skepticism mot allt vad vedkaminer heter. Den är lite för vittgående för att jag skall kalla den saklig. Kommer han en enda gång med en källa kan jag backa.
Erik
Marylojs skrev:du kommer att behöva ett nytt skorsten för din kamin. Varför? - man får ingen drag och nästan omöjligt att tända brasan med långa vågräta/liggande skorstensrör och en kort bit som går uppåt. Det är därför man inte bygger liggande skorstenar och en eldstad har som regel en direkt uppåtgående skorstenskanal utan för många svängar. Varje sväng bromsar draget och gör det svårt att sota.
Prata med din sotare om dina möjligheter att ställa en kamin i vardagsrummet.
gaia
Liknande trådar
-
Demontera murad öppen spis, installera braskamin
Byggnadsvård -
Installera Luft/Luft-värmepump i hus med FTX-system, över/undertryck?
Värmepumpar -
Kan man installera en digital lås på en 50 mm låshus som Millers 7565
Fönster & Dörrar -
Installera FTX i 50-talshus, synpunkter på min dimensionering och design?
Ventilation -
Ska installera en braskamin/tuulikivi i mitt hus som inte har skorsten.
Frågor och svar om renovering