Innan du tänker som andra på forumet; "tumma inte på kvaliteten för att hålla dig inom budget", kan du fundera på hur det känns att amortera det belopp ni lånar upp pga bygget. För det kommer ni att få göra i framtiden. Inte aktuellt idag, men ha det i kalkylen.

Tack för era värdefulla tips och kommentarer!

Läste en del trådar på forumet där folk har farit illa med oseriösa hantverkare trots att de har tecknat en totalentreprenad med hustillverkaren/återförsäljaren.

Det lutar åt att det blir ett hus från Smålandsvillan.

Är det någon som har bra eller dålig erfarenhet av totalentreprenad med Smålandsvillan i Stockholms trakten? Vad är det för hantverkare de brukar anlita (seriösa/mindre seriösa/"kriminella")?

diferenzo skrev:
Tack för era värdefulla tips och kommentarer!

Läste en del trådar på forumet där folk har farit illa med oseriösa hantverkare trots att de har tecknat en totalentreprenad med hustillverkaren/återförsäljaren.

Det lutar åt att det blir ett hus från Smålandsvillan.

Är det någon som har bra eller dålig erfarenhet av totalentreprenad med Smålandsvillan i Stockholms trakten? Vad är det för hantverkare de brukar anlita (seriösa/mindre seriösa/"kriminella")?
Vi har byggt med Smålandsvillan fast köpte från Uppsala-kontoret, men det är inte totalentreprenad utan delad entreprenad. Ett kontrakt med Smålandsvillan gällande huset och ett annat med företaget som gör grunden. Nu vet jag inte vilken sida av Sthlm ni ska bygga på men jag vet att de som gjorde vår grund har gjort hus åt Järfällahållet till så de är nog verksamma där med. Det var iaf KM Schakt som håller till norr om Uppsala. Kjell som äger företaget var en riktig klippa och kan varmt rekommendera dom. Tyvärr var Smålandsvillan i Uppsala katastrof, men den säljaren är sedan länge borta som tur är så det är nog ordning och reda där. Jag upplever att bilden av husföretaget speglas mycket av den kontakt man får med säljare och byggledare. När det gäller hantverkare kan ni säkert kontakta Smålandsvillan och fråga vilka som reser huset.

Ok! Tack för värdefull information.

Vad heter huset som ni valde? Var det mycket tillval?

Hur upplevde ni att projektet fortlöpte förutom den dåliga kontakten med säljaren? Var det tidsödande eller var det något oförusägbart som hände under byggtiden?

I och med att din tomt inte verkar vara knuten till en husleverantör skulle jag begära in offerter från olika husföretag för att jämföra. Spela gärna ut dem mot varandra, det är köparens marknad.
De flesta hustillverkarna har även "lågpris" varianter, t.ex. har Götenehus lanserat någon form av lågprisvariant i dagarna.

Jag skulle kontakta flera säljare och få tag på dom som har köpt hus och höra hur dom tycker hur husföretaget har varit . Där får man mera information om husföretagen är bra eller dåliga . Mycket bättre en att söka på nätet Lycka till med husköpet villken det nu blir

Cancellara skrev:
I och med att din tomt inte verkar vara knuten till en husleverantör skulle jag begära in offerter från olika husföretag för att jämföra. Spela gärna ut dem mot varandra, det är köparens marknad.
De flesta hustillverkarna har även "lågpris" varianter, t.ex. har Götenehus lanserat någon form av lågprisvariant i dagarna.

Det var riktigt bra tips. Tack för det "Cancellera"!
Jag har varit på Götenehus hemsida och tittat på då olika alternativ. Har redan kontaktat en säljare där.
Har du tips på några fler "lågpris"varianter eller tillverkare?

diferenzo skrev:
Ok! Tack för värdefull information.

Vad heter huset som ni valde? Var det mycket tillval?

Hur upplevde ni att projektet fortlöpte förutom den dåliga kontakten med säljaren? Var det tidsödande eller var det något oförusägbart som hände under byggtiden?
Vi valde Villa Kalmar. Vi valde väl inte supermycket tillval men det blev en del. Kaminen är väl det jag är mest nöjd med.
Jag skrev en del trådar när vi var i den aktiva fasen. Man förtränger rätt lätt hur jobbigt det kan vara att bygga hus, men eftersom att det är prefab var det väl inte så extremt tidsödande just under byggfasen. Du kan kolla in dessa trådar för mer info. För att inte avskräcka dig så tror jag inte våra problem med säljaren är ett specifikt problem för Smålandsvillan. Fast jag delar åsikten om att du ska jämföra andra tillverkare

Ang problemen med säljaren:
http://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/119556-mina-problem-med-smalandsvillan.html

Projekttråd:
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/116927-villa-kalmar-i-uppland.html

Smålandsvillan är inte så billig. Fråga flera!

diferenzo skrev:
Det var riktigt bra tips. Tack för det "Cancellera"!
Jag har varit på Götenehus hemsida och tittat på då olika alternativ. Har redan kontaktat en säljare där.
Har du tips på några fler "lågpris"varianter eller tillverkare?
Jag tror att de flesta hustillverkarna har någon form av lågprisalternativ.
Du kan även kolla A-hus, Myresjöhus, Trivselhus mm.
Jag skulle dock satsa på en bra grundkonstruktion och kanske välja bort dyra tillval i kök och badrum. T.ex. kanske satsa på plastmatta och tapet i badrum istället för kakel samt billiga golv i övriga huset mm.
Om du vill spara in ännu mer kanske välja att inreda övervåning vid ett senare tillfälle etc.

Det finns väldigt mycket bra information på det här forumet om vad som skiljer olika hustillverkares konstruktioner mm.

Hej!
Jag har precis byggt en villa kalmar från Smålandsvillan och är väldigt nöjd!
Jag tror absolut att du kan hålla dig inom ramarna för din budget, dock utan massa tillval.. Det du även får tänka på är att ovanvåningen är oinredd och den kommer kosta en del att fixa vilket jag inte tror att du får med i din budget på ca 2 miljoner.

Jag tycker att du ska prata med säljarna på ditt kontor och be dem göra en kalkyl, som du dock inte ska gå efetr i minsta detalj då det oftast blir något dyrare, eller billigare samt ta ut fler än en markentreprenör då det oftast är den kostnaden som kan fara iväg (min hamlande på 550 000kr ) så du får fler offerter att utgå ifrån!

Jag hade en budget på 2 600 000 inkl tomt och har landat inom min budget så det går ! Har dock tillval för ca 200 000 kr :)

Hoppas du hittar något som passar dig och din plånbok !
Och hör gärna av dig vid fler frågor :)
Hälsningar Sandra

sandra_ skrev:
Hej!
Jag har precis byggt en villa kalmar från Smålandsvillan och är väldigt nöjd!
Jag tror absolut att du kan hålla dig inom ramarna för din budget, dock utan massa tillval.. Det du även får tänka på är att ovanvåningen är oinredd och den kommer kosta en del att fixa vilket jag inte tror att du får med i din budget på ca 2 miljoner.

Jag tycker att du ska prata med säljarna på ditt kontor och be dem göra en kalkyl, som du dock inte ska gå efetr i minsta detalj då det oftast blir något dyrare, eller billigare samt ta ut fler än en markentreprenör då det oftast är den kostnaden som kan fara iväg (min hamlande på 550 000kr ) så du får fler offerter att utgå ifrån!

Jag hade en budget på 2 600 000 inkl tomt och har landat inom min budget så det går ! Har dock tillval för ca 200 000 kr :)

Hoppas du hittar något som passar dig och din plånbok !
Och hör gärna av dig vid fler frågor :)
Hälsningar Sandra
Intressant!
Vad var det som gjorde att markarbete gick upp till 550 000? Var det mycket sprängning eller var det någon speciell typ av grund som Smålandsvillan tillämpar för sina hus?

Cancellara skrev:
Jag tror att de flesta hustillverkarna har någon form av lågprisalternativ.
Du kan även kolla A-hus, Myresjöhus, Trivselhus mm.
Jag skulle dock satsa på en bra grundkonstruktion och kanske välja bort dyra tillval i kök och badrum. T.ex. kanske satsa på plastmatta och tapet i badrum istället för kakel samt billiga golv i övriga huset mm.
Om du vill spara in ännu mer kanske välja att inreda övervåning vid ett senare tillfälle etc.

Det finns väldigt mycket bra information på det här forumet om vad som skiljer olika hustillverkares konstruktioner mm.
Ok, smart!
Vad är en bra grundkonstruktion? Vad får den max kosta?

Vi har en väg, eller man skulle nog kunna kalla det stig;) och det gick åt 1100 ton fylle och grus vilket gjorde kostnaden hög !

Tur att inte mina markjobb hammnar i dom priserna då på 550.000:) Då vi räknar med att komma runt 10.0000 m2 på ett hus på 140m2.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.