Jag funderar på att anlägga någon form av brunn eller cistern för att ta tillvara regnvatten från garagetaket. Det kommer även vara tillflöde från en tomtdränering som ger ett par ~1 kubik i veckan. Överskott kan ledas ut i ett dike vid tomtgräns.
Givetvis kan man satsa på cementringar, men det är så osmidiga att transportera och jobba med, så frågan är om någon har tips på någon lösning i plast som kan svälja 1.5-2 kubik? Jag vill helst undvika att gräva djupare än 1.5-2m ner, så cisternen behöver ha en diameter på minst 1m.
Tanken är att koppla till en dränkbar pump och använda vattnet för bevattning av häckar och planteringar.
PS: Efter sökningar på forumet hittade jag en del platsbrunnar men bara med mindre diameter, typ 400-600mm. DS
Givetvis kan man satsa på cementringar, men det är så osmidiga att transportera och jobba med, så frågan är om någon har tips på någon lösning i plast som kan svälja 1.5-2 kubik? Jag vill helst undvika att gräva djupare än 1.5-2m ner, så cisternen behöver ha en diameter på minst 1m.
Tanken är att koppla till en dränkbar pump och använda vattnet för bevattning av häckar och planteringar.
PS: Efter sökningar på forumet hittade jag en del platsbrunnar men bara med mindre diameter, typ 400-600mm. DS
Tack för tipset. Fast dessa tankar kanske är overkill för att samla in vatten då de är livsmedelsgodkända så priset blir ganska stort. 9300 SEK + moms och frakt för en tank på 2.5 kubik.
Någon som har förslag på andra företag?
Någon som har förslag på andra företag?