4 725 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
trall-virke 28x120,122 till 116 ??????
Från Furulund igen,
Har börjat att lägga trall-virket 28x120 men den varierar från 122 till 116.
Hur lägger jag detta ,får ju inte skarvarna lika ...,
Skall jag lägg dikt eller 1 tumstocksblad imellan eller måste jag har mer spel
mellan trall-virket.
Får inte riktigt ihop det.
Har börjat att lägga trall-virket 28x120 men den varierar från 122 till 116.
Hur lägger jag detta ,får ju inte skarvarna lika ...,
Skall jag lägg dikt eller 1 tumstocksblad imellan eller måste jag har mer spel
mellan trall-virket.
Får inte riktigt ihop det.
Hrm. Ja, det blir ju lite lurigt. Rent teoretiskt bör Du väl utgå från det nominella, dvs att Du låtsas som att alla trallbrädor är 120mm och lägger dem därefter.
Det kommer innebära att springorna blir olika stora mellan flertalet brädor, men det bör med tidens hjälp jämna ut sig.
Om mitt teoretiska resonemang håller bör Du i så fall märka ut en centrumlinje på brädan och anpassa varje brädans centrumlinje mot föregående brädas centrumlinje. Om Du förstår hur jag menar.
Men det måste vara fler som stött på problemet och kan bidraga med praktisk erfarenhet?
Det kommer innebära att springorna blir olika stora mellan flertalet brädor, men det bör med tidens hjälp jämna ut sig.
Om mitt teoretiska resonemang håller bör Du i så fall märka ut en centrumlinje på brädan och anpassa varje brädans centrumlinje mot föregående brädas centrumlinje. Om Du förstår hur jag menar.
Men det måste vara fler som stött på problemet och kan bidraga med praktisk erfarenhet?
Samma här, vi försökte matcha bredder så gott som möjligt på våra 170mm och placera dem centrerat så de "felar" lika mycket på varje sida. Monterade med c:a 4mm glipa under sommaren.
Nu två år senare så verkar det ha fungerat men tusan vad mycket det rör sig. På våren när snön precis smälter så ligger planken dikt an varandra nästan överallt. Nu i denna galna torka så är det säkert uppemot 8-9mm glipor som mest.
Den bekanta som under högsommarvärmen drog ihop sina trallbrädor med knektar för att få det utan glipor ångrade sig nog första våren...
Nu två år senare så verkar det ha fungerat men tusan vad mycket det rör sig. På våren när snön precis smälter så ligger planken dikt an varandra nästan överallt. Nu i denna galna torka så är det säkert uppemot 8-9mm glipor som mest.
Den bekanta som under högsommarvärmen drog ihop sina trallbrädor med knektar för att få det utan glipor ångrade sig nog första våren...
Har fått och börjat lägga mitt trall-virke 28x120.furulund skrev:
480 lpm vara av hälften är fuktiga så när jag för-borra/skruvar och såga
kan jag se hur fukten tränger upp.
Min fråga skall jag lägga dessa dikt ???
Tacksam för snabbt svar
Liknande trådar
-
Vad får man tag på "styrklotsar" till klingan på en bandsåg?
Information & Feedback -
Hjälp med kopplingar till dränkbar pump
Vatten & Avlopp -
Vilken erfarenhet - avstyckning av parkmark till tomtmark.
Tomter -
Saknar dosa till bose högtalare
Teknik -
Plejd Ctr-01 i väggutag, Hur byta till Dim-01
Belysning