Hej! Har börjat sätta upp ikea köket, två överskåp, och insåg just att det blir 45 cm mellan bänk och överskåp och det rekommenderade måttet är 50 cm. Är det för lite med 45 cm? Vi är inte långa människor i familjen men det är svårt att föreställa sig hur det blir med 45 kontra 50.

Jag skulle nog vilja haminst 50cm; ju större avstånd desto luftigare känsla. Kan ni ta de lite lägre skåpen (överskåpen finns i två höjder)?

Om ni inte kan ändra, så blir det nog bra oavsett :)

Det kan bli jobbigt att fylla kaffebryggaren med mera. Moderna köksapparater är ofta glada i mer än 45 cm. Inte omöjligt dock med 45 cm men om det inte är något stort jobb hade jag valt 50 cm.

/Anders

• Gilla
Lina Westberg och 1 till
  • Laddar…
Ska ni ha ljuslist eller infälld belysning? Ljuslisten brukar vara 6 7 cm medan infälld stjäl ca2. Väljer ni infälld så "tjänar" ni alltså ca 5 cm. Kan vara värdefullt när det är trångt.

• Gilla
Robbanwiklund
  • Laddar…
Tack för svar!

Det finns utrymme att höja till 50 cm utan problem och det lutar mot att vi ska höja eftersom det bara är totalt 4 skåp, så det är inget stort jobb. Men det var så jäkla typiskt att vi inte tänkte på avståndet först innan vi hann sätta upp två skåp... För det känns som när man ändå gör om köket är det lika bra att göra det ordentligt och inte chansa på att "det kan fungera" om det finns möjlighet till att göra det ordentligt. Så känns det nu i alla fall.

• Gilla
Allimac15
  • Laddar…
Köksmontering skrev:
Har börjat sätta upp ikea köket, två överskåp, och insåg just att det blir 45 cm mellan bänk och överskåp och det rekommenderade måttet är 50 cm. Är det för lite med 45 cm?
Jag skulle också ha höjt skåpen till 50 cm över bänkskivan. Att flytta upp två överskåp går väl nästan snabbare än att skriva frågan här... ;);)

Mikael_L
Vissa maskiner är i princip designade för 50 cm. En bänkdiskmaskin är nästan alltid 47-49 cm hög, typ.
Vissa andra saker tar också avstamp i 50 mellan skåpen, t.ex. IKEA's stänkskyddsskiva man kan montera mot väggen bakom. Ni kan förvisso kapa ner sådana.

Själv har jag "råkat" sätta väggskåpen så det nu är 56cm avstånd. Jag överväger nu att sänka dom 4 cm *. Det tråkiga är att jag har ett rörutlopp för el som i så fall måste flyttas och har redan kapat ett par täcksidor som i så fall måste skrotas och göras om. :confused:

(* 4cm, så det blir samma höjd i ök som högskåpen på andra sidan i köket.)

• Gilla
Kungsgatan8
  • Laddar…
Hade gärna gjort det nu Al. men sitter på jobbet, tyvärr...

Köksmontering skrev:
Hade gärna gjort det nu Al. men sitter på jobbet, tyvärr...
He, He. Ja "dagjobbet" är väl det perfekta stället att planera det "riktiga" jobbet genom att exempelvis hämta inspiration och råd från Byggahus. Rätt tänkt! :D(y)

Mikael_L skrev:
Själv har jag "råkat" sätta väggskåpen så det nu är 56cm avstånd. Jag överväger nu att sänka dom 4 cm *. Det tråkiga är att jag har ett rörutlopp för el som i så fall måste flyttas och har redan kapat ett par täcksidor som i så fall måste skrotas och göras om. :confused:

(* 4cm, så det blir samma höjd i ök som högskåpen på andra sidan i köket.)
Hm, jag står inför samma problem. Högskåpen blir som de blir i höjd, men jag hade gärna satt överskåpen mer än 50cm upp från bänkskivorna, för att få det luftigare. Ser det märkligt ut när de slutar på olika avstånd från taket?

Finns ju inga problem med höjderna på väggskåp när man inte blandar in högskåp i uppställningen.

Det är ju när högskåp är inblandat som de får styra höjden på väggskåpen och således mellanrummet mellan bänk och väggskåp...
I annat fall kan man ju göra som man känner för...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.