13 831 läst · 25 svar
14k läst
25 svar
Jordfelsbrytare, vad gäller egentligen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 482 inlägg
Klinker kan innebära att det behövs jordade uttag och/eller JFB. Det handlar om ifall rummet forfarande är isolerat, dvs om du kan ta i en naken fas utan att få ström genom dig!
Ja jag har funderat på att skydda hela anläggningen men har sett, bl.a. på detta forum att det finns olika åsikter om hur man ställa sig till det. Det jag menar är att i t.ex. mitt fall så har jag luftburen värme med ett värmepkt på 6 kW och det skulle inte vara trevligt om jfb löste om man är borta några dagar på vintern. Hela huset skulle frysa. Sen den eviga diskussionen om kyl och frysens egna jfb eller inte. Men det här ska man ju ställa i relation till säkerheten. Rent spontant skulle jag nog vilja ha flera jfb som täcker flera områden, kanske tre? En för värmen, eller kanske strunta i den , en för kyl&frys och en för det övriga.
Vad gäller mitt värmegolv så är jag osäker på vad du menar Bo.Stiltberg, jag har jord fram till eldosan från elcentralen. Därifrån har man grenat lite olika, utebel har som jag nämnde jord men inte mina eluttag eller taklamporna anslutna till dosan. Men det är enkelt att dra ner jord, fas och nolla till elvärmen. Men det är nog inte det du var inne på som jag inte förstod
Vad gäller mitt värmegolv så är jag osäker på vad du menar Bo.Stiltberg, jag har jord fram till eldosan från elcentralen. Därifrån har man grenat lite olika, utebel har som jag nämnde jord men inte mina eluttag eller taklamporna anslutna till dosan. Men det är enkelt att dra ner jord, fas och nolla till elvärmen. Men det är nog inte det du var inne på som jag inte förstod
Du behöver inte koppla hela din befintliga installation över jordfelsbrytare om du inte vill. Du kan också ha separat jordfelsbrytare för vissa delar.
Vad gäller klinker så tror jag att Bo inte tänker just på värmegolvet utan att klinker i sig kan leda ström beroende på t.ex. fukthalt o.s.v., och då är rummet inte längre "isolerat" om klinkern också har kontakt med jord, och då behövs jordade uttag.
OBS att ett eventuellt sådant krav på jordade uttag (beroende på hur golvet är utfört) bara gäller just det rum där klinker installeras. Hela huset behöver alltså inte göras om samtidigt.
Vad gäller klinker så tror jag att Bo inte tänker just på värmegolvet utan att klinker i sig kan leda ström beroende på t.ex. fukthalt o.s.v., och då är rummet inte längre "isolerat" om klinkern också har kontakt med jord, och då behövs jordade uttag.
OBS att ett eventuellt sådant krav på jordade uttag (beroende på hur golvet är utfört) bara gäller just det rum där klinker installeras. Hela huset behöver alltså inte göras om samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 482 inlägg
Jo det finns många åsikter om JFBer. Om det gick att få fram en driftsstatistik över dessa är jag ändå övertygad om att den kommer att visa att risken för tjyvlösning av okänd orsak är försvinnande liten. Elpatroner och andra värmeelement är en känd risk för att börja läcka, och då slår JFBn ifrån innan det blir farligt. Risken att det slumpar sig så att man inte är hemma på flera dagar när detta sker ska också vägas in.
Vid sektionering med flera JFBer är en ide att identifiera riskgrupper som läggs på en egen JFB, t.ex all el utomhus. Alla viktiga förbrukare som kyl, frys, värme läggs sedan på en annan JFB. Vill man ha en tredje däremellan går det bra. Att skydda kyl/frys enskilt ser jag ingen mening med - då har man inte kontroll över sin anläggning.
Ang klinkergolvet så handlar det om dess resistans mot jord, ja. Det råder lite olika bud om klinker/betong etc är ledande. Blir det ofta blött i hallen kanske det kan vara så. Säkrast är då att skyddsjorda uttagen i hallen, plus skydda dem med en JFB. Beroende på hur man tolkar föreskrifterna ovan kan det faktiskt finnas lagkrav på detta vid denna renovering (och skälen till dessa krav är elsäkerhet). Eftersom du säger att det är enkelt att göra så är det väl inte mycket att fundera på.
Vid sektionering med flera JFBer är en ide att identifiera riskgrupper som läggs på en egen JFB, t.ex all el utomhus. Alla viktiga förbrukare som kyl, frys, värme läggs sedan på en annan JFB. Vill man ha en tredje däremellan går det bra. Att skydda kyl/frys enskilt ser jag ingen mening med - då har man inte kontroll över sin anläggning.
Ang klinkergolvet så handlar det om dess resistans mot jord, ja. Det råder lite olika bud om klinker/betong etc är ledande. Blir det ofta blött i hallen kanske det kan vara så. Säkrast är då att skyddsjorda uttagen i hallen, plus skydda dem med en JFB. Beroende på hur man tolkar föreskrifterna ovan kan det faktiskt finnas lagkrav på detta vid denna renovering (och skälen till dessa krav är elsäkerhet). Eftersom du säger att det är enkelt att göra så är det väl inte mycket att fundera på.
Absolut, visst blir det jfb till iaf golvvärmen, har bara utebel (som sitter i taket vid entren) och lampan i taket inne i hallen sen på samma grupp i hallutrymmet. Sen från samma kopplingsdosa (som f.ö. är den som sitter i taket i anslutning till taklampan) har dom låtit en "tamp" dra iväg in till v-rum där två uttag och tre taklampsuttag ligger. (Det finns flera uttag i v-rum men dessa betjänas via en annan grupp.) Så dessa får vara, men golvvärmen ska definitivt knytas till jfb.
Nästa steg blir sen att installera tre st spotar i taket så nu ska jag leta efter lite info ang detta. Dvs 230V vs 12V, fördelar, nackdelar och om jord ev behövs till dessa, är nämligen mina första spots i huset...
Nästa steg blir sen att installera tre st spotar i taket så nu ska jag leta efter lite info ang detta. Dvs 230V vs 12V, fördelar, nackdelar och om jord ev behövs till dessa, är nämligen mina första spots i huset...
Redigerat:
Med risk att väcka liv i en halvslumrande evighetsdiskussion:Bo.Siltberg skrev:
När utgör ett jordfel egentligen en fara på en fast installerad elpatron eller fast installerat värmeelement, förutsatt att jordledaren leder såpass bra att spänningsfallet över den inte leder till farlig felspänning?
Som jag ser det så utgör jordfelsbrytaren i det läget, speciellt i en elpatron, i stort sett mest ett extra överhettningsskydd. Överhettning -> jordfel -> jordfelsbrytaren löser ut istället för att det uppstår brandfara.
Å andra sidan så undrar jag vad som händer om en elpatron körs så att den torrkokar i en vattenburne värmeinstallation, matat med vanliga 16A trög diazed (eller liknande) och utan jordfelsbrytare. Jag tror att pannan först blir rejält varm men dock utan brandfara (eftersom den ska tåla värmeutvecklingen vid olje/vedeldning) och till slut går patronen sönder såpass att jordfelet blir så stort att 16A-säkringarna löser ut. Däremot kan det bli en rejält otrevlig pannsprängning om övertryckskyddventiler inte släpper ut vattnet, Mythbusters provade att svetsa igen alla öppningar på en varmvattenberedare och koppla bort alla skydd. Det blev en rätt rejäl smäll, den skjöt upp sig så att det blev hål rakt genom mellangolv och tak på deras "provhus", och den flög nog ett tiotal meter upp i luften...
(Ämnesglidning: I dessa sammanhang ser jag engångsvarianter av överhettningsskydd som en fara. Jag råkade ut för att överhettningsskyddet obegripligt löste ut för min elpatron två gånger med några månaders mellanrum, och för att inte frysskada stugan så blev jag tvungen att provisoriskt förbikoppla skyddet. Då upptäckte jag den hårda vägen att felet var att ett relä bröt inte ordentligt varpå patronen fortsatte värma efter att den elektroniska termostaten försökt bryta strömmen, vilket slutade med att pannan blev över 100 grader varm, dock till synes utan skada varken på panna, värmesystem i allmänhet eller elpatronen. Hade det varit ett återställbart överhettningsskydd så hade detta givetvis inte hänt. Nu har jag kopplat in den kombinerade termostaten och överhettningsskyddet som använts för oljeeldning så att den också skyddar elpatronen, den löser ut före engångsöverhettningsskyddet, så jag slipper den risken. Dessutom har jag givetvis bytt ut de trötta reläerna).
För direktverkande element så håller jag dock med om att en jordfelsbrytare verkligen är ett bra skydd, främst mot brand men även beröringsskydd eftersom dessa element kan vara monterade så att de kan lyftas av för städning bakom o.s.v. varpå skyddsjorden kan vara skadad.
Förutom väta så är också frågan om golvet kan bli jordat. Jag är inte säker på hur ett värmegolv läggs när man lägger klinker. Om man lägger klinker direkt mot någon slags metallyta som är jordad som del av värmegolvet så borde jordning av allt i hela rummet vara självklar. Om man däremot har ett mellanlager av trä och dessutom någon slags isolerande fuktspärr eller liknande så kan golvet visserligen ändå bli en ledare men inte vara jordat. Andra har garanterat mycket bättre koll på hur klinker+värmegolv läggs.Bo.Siltberg skrev:Ang klinkergolvet så handlar det om dess resistans mot jord, ja. Det råder lite olika bud om klinker/betong etc är ledande. Blir det ofta blött i hallen kanske det kan vara så. Säkrast är då att skyddsjorda uttagen i hallen, plus skydda dem med en JFB. Beroende på hur man tolkar föreskrifterna ovan kan det faktiskt finnas lagkrav på detta vid denna renovering (och skälen till dessa krav är elsäkerhet). Eftersom du säger att det är enkelt att göra så är det väl inte mycket att fundera på.
Väcker gammal tråd.
Hus byggt 1975. Direktverkande el. Ingen jordfelsbrytare.
Totalrenoverat badrum 2010-2011, med jordade uttag i rummet. Ingen jordfelsbrytare installerades då heller.
Nu har vi installerat en JFB i systmet, men frågan är om det inte borde gjorts redan vid badrumsrenoveringen?
Hus byggt 1975. Direktverkande el. Ingen jordfelsbrytare.
Totalrenoverat badrum 2010-2011, med jordade uttag i rummet. Ingen jordfelsbrytare installerades då heller.
Nu har vi installerat en JFB i systmet, men frågan är om det inte borde gjorts redan vid badrumsrenoveringen?
Det skulle det absolut ha gjorts men nu har du ju åtgärdat problemet. Med tanke på att inte JFB sattes in då kanske du ska kolla att uttagen från renoveringen verkligen är korrekt jordade och inte sk fejkjord som det brukar heta här på forumet.lopec skrev:
Varför undrar du? Hoppas du inte kommer igen med något dolt fel etc, då ångrar jag bittert att tangenterna blev tryckta på.
Bad installatören av JFB kolla uttagen när han var här och allt var grönt
(hoppas detsamma gäller fasta installationen på tvätt/tork också (på samma vägg), men har de dragit jord till ena så bör det vara till det andra. Hm)
Och nejdå, ingen fara att komma med dolt fel
Mer en fundering kring regler och renoveringar och ålder och sådår.
(hoppas detsamma gäller fasta installationen på tvätt/tork också (på samma vägg), men har de dragit jord till ena så bör det vara till det andra. Hm)
Och nejdå, ingen fara att komma med dolt fel
Mer en fundering kring regler och renoveringar och ålder och sådår.
GK100 skrev:Det skulle det absolut ha gjorts men nu har du ju åtgärdat problemet. Med tanke på att inte JFB sattes in då kanske du ska kolla att uttagen från renoveringen verkligen är korrekt jordade och inte sk fejkjord som det brukar heta här på forumet.
Varför undrar du? Hoppas du inte kommer igen med något dolt fel etc, då ångrar jag bittert att tangenterna blev tryckta på.
Liknande trådar
-
Grundmaterial, synligt material… vad gäller egentligen?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Måla källare. Vad gäller egentligen med färg
Färg, Måla & Tapetsera -
Vad gäller egentligen…Ventilation i sekelskifteshus och OVK
Ventilation -
Vad gäller egentligen - Bygganmälan eller inte
Bygglov -
Sålt mark med villkor vad gäller egentligen
Juridik