Tjena.

Ni som gör följande när ni anlitar hantverkare, varför gör ni det?

Om en hantverkare är hemma hos er, tex elektriker eller en målare, som frågar er tex:

Elektriker: Är det okej om jag drar kabeln denna vägen?
Kund: Ja det blir jättebra.

Målare: Är denna kulör ok på denna vägg?
Kund: Ja den är jättefint.

När sedan jobbet är klart och hantverkaren tackar för sig och åker, så ringer ni som kund till hantverkarens chef och beklagar att det inte blev fint med kabeldragningen eller kulörvalet.

VARFÖR är en del människor så här?

Klassikern är ju även:
Du behöver inte städa, jag tar det där.

Nästa dag ringer kunden och klagar på städningen.

Fy fan.

I sak kan jag hålla med dig, bättre att vara rak i steg ett till själva hantverkaren om man har invändningar. Får man inte gehör där eller det bemöts dåligt kan det vara läge att "gå till nästa nivå".

Men ur vilket perspektiv dyker detta inlägg upp? Är du konsument nu eller hantverkare själv?

norrbottenstorpet skrev:
I sak kan jag hålla med dig, bättre att vara rak i steg ett till själva hantverkaren om man har invändningar. Får man inte gehör där eller det bemöts dåligt kan det vara läge att "gå till nästa nivå".

Men ur vilket perspektiv dyker detta inlägg upp? Är du konsument nu eller hantverkare själv?
Hantverkare i detta fallet.

Jag vill gärna ha svar på detta så jag vet hur jag skall ställa frågorna annorlunda.

Man kan ju liksom inte:

Hantverkare: Blir det bra om vi gör såhär?
Kund: Ja det blir jättebra!
Hantverkare: Är du helt säker på att det blir bra?
Kund: Eh. Jag sa precis det.
Hantverkare: Det är nog bäst att vi spelar in en video av det här...

Handlar det om någon form av konflikträdsla?
Det är svårt att göra ett bra jobb om kunden inte kan få fram sina önskemål.

Redigerat:
Konflikträdsla och sedan ringer man upp och skäller? Låter konstigt.

Jag kan tänka mig att kunder som lejer hantverkare gör det för att de själva inte kan bygga lika bra och just därför kanske de inte heller riktigt förstår vad hantverkaren egentligen föreslår. Det har jag egen erfarenhet av en rörmockare en gång som "genade" med rören. Det var först i efterhand när jag såg resultatet som jag kunde säga till att "när rören går sådär kan jag inte lista under radiatorn" och vi kunde lösa det inom några minuter.

Eller så finns det en del som tar en rövare, för att de inte är nöjda med sina egna val, kanske?

Eller så ställer ni öppna frågor istället. Dvs frågor som inte kan besvaras med ja eller nej.
tex:
Vilken kulör vill ni ha på väggen?
Var vill ni att jag ska dra kabeln?
Vem vill ni ska utföra städningen?

man kan ju vända på steken också: "som hantverkare säga att jobbet är bra utfört när det egentligen inte är det"

DET tycker jag som kund/lekman är irriterande

Kund: såhär vill jag ha systemet.
Rörmockare: Nej så här ska vi dra rören.
Kund: Men kommer det verkligen fungera bra då?
Rörmockare: Jadå så har vi alltid gjort
Kund: Okej, jag litar på dig. du kan ju det här.

kund ringer sen och förbarmar sig över att det inte fungerar så bra som tänkt och rörmockaren erbjuder sig att koppla om systemet men på kundens bekostnad eftersom hans sätt trots allt FUNGERAR men inte optimalt.

Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
VARFÖR är en del människor så här?

Fy fan.
Konflikträdsla. Men jag tror det är lika vanligt, eller vanligare, att man ångrar sig i efterhand och då inte har klart för sig att man inte kan välja färg flera gånger utan att betala för det.

Trist.

norrbottenstorpet skrev:
Konflikträdsla och sedan ringer man upp och skäller? Låter konstigt.
Det kan ju vara lättare att ta konflikten över telefon än att behöva säga det direkt till den som har gjort jobbet. Så det är nog inte uteslutet att det handlar om konflikträdsla ändå.

• Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
#5, helt klart bäst.

Har du också gått ledarkurser? ;)

Ja det har jag faktiskt men det var inte där jag lärde mig det. :)

Utan det var på mitt gamla jobb där alla fick gå en kurs för att lära sig hantera och prata med kunder. Supporten (som fick ta emot många ärenden liknade de som TS tog upp) använder den tekniken dagligen och det fungerar faktiskt otroligt bra.

Fast inte alltid, jag har testat tekniken på min sambo vid ett flertal tillfällen och där fungerar det inte ;)

gronfelt skrev:
Det kan ju vara lättare att ta konflikten över telefon än att behöva säga det direkt till den som har gjort jobbet. Så det är nog inte uteslutet att det handlar om konflikträdsla ändå.
Det är väl samma ungefär samma som en del människors beteende i mail, chatt och forum(fast där är det ofta ännu värre). Där uttrycker sig många på ett sätt som de aldrig skulle göra om de träffar personen IRL.

Jag tror att det kan ha att göra med att hantverkaren innerst inne vet att det finns en snyggare lösning, exempelvis att dra kabeln inuti en vägg, men känner att det kommer att bli ett enormt arbete och frågar då lite hastigt i förbifarten om det är OK att lägga den längst sockeln istället.

I och med att kunden inte har klart för sig vilka alternativ som finns så kan han inte heller göra ett rätt beslut som han kommer att vara nöjd med i framtiden.

När det gäller hantverkare har jag inte så mycket erfarenhet av ovanstående men känner igen situationen från t.ex. restaurangbesök. "Smakade det bra? Ja tack." På vägen hem...."det där var ju inget speciellt gott direkt". Det handlar säkert om konflikträdsla, fast konsekvenserna är förstås desto större i hantverksfallet.

....egentligen handlar ju detta om flera olika saker.

Om något blir mindre snyggt gjort och man klagar i efterhand kan man ju härleda detta till konflikträdsla eller att man helt enkelt inte såg problemet direkt.

Om det handlar om färgval har jag noll förståelse för att man klagar. Vill man måla väggarna grisrosa får man ju göra det, blir det inte som man tänkt sig är det knappast hanvterkarens problem. Oförskämt att skylla sina egna beslut på någon annan.

Det finns ju en del otrevliga typer som man bara vill få ut genom dörren så fort som möjligt.

Vissa saker är även bättre att ta upp med vederbörandes chef, än med den mindre kompetente hantverkaren.

Inte så att hantverkare som regel är vare sig inkompetenta eller sura, men det förekommer.

Dessutom kan jag vara en surpuppa själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.