8 431 läst · 17 svar
8k läst
17 svar
Lönt att tilläggsisolera
Sida 1 av 2
Jag har just börjat ta in offerter på renovering ett tak, och har tittat på två alternativ. Antingen att bara byta själva taket, eller att höja taket ca 20 cm och tilläggsisolera.
Skillnaden mellan de två alternativen är rätt stor i den offert vi fått. ca 150000 för bara takbytet och 205000 för byte + isolering. Sedan ska ROT dras från det.
Frågan är om det är lönt att tilläggsisolera taket till den kostnaden? Vinden är isolerad med 20 cm kutterspån och sedan är taket dessutom isolerat med ca 12 cm mineralull. Ca en meter av taket (som är snetak) har bara mineralullen. Titta gärna på bifogad skiss.
Skillnaden mellan de två alternativen är rätt stor i den offert vi fått. ca 150000 för bara takbytet och 205000 för byte + isolering. Sedan ska ROT dras från det.
Frågan är om det är lönt att tilläggsisolera taket till den kostnaden? Vinden är isolerad med 20 cm kutterspån och sedan är taket dessutom isolerat med ca 12 cm mineralull. Ca en meter av taket (som är snetak) har bara mineralullen. Titta gärna på bifogad skiss.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Vi gjorde som du förra året och isolerade utifrån med 220mm glasfiberisolering och sedan taket på det.
Vi har märkt mindre oljeförbrukning och varmare inne.
Sedan har vi också isolerat väggar, golv och bytt fönster
Vi har märkt mindre oljeförbrukning och varmare inne.
Sedan har vi också isolerat väggar, golv och bytt fönster
Egentligen tycker jag inte prispåslaget var så blodigt. Speciellt om ni är två och kan få ROT-avdrag på alltihop.Det betyder ändå ju en hel del merjobb att tilläggsisolera jämfört med att bara byta taket. Att tilläggsisolera utifrån är ju förstås fördelaktigt på såvis att det inte sänker taket invändigt. Och ska ni tilläggsisolera utifrån ska ju det ske nu när ni lägger om taket.
För att det verkligen ska gå att räkna på behövs som andra har påpekat mer uppgifter. Framförallt era nuvarande värmekostnader och hur det står till med isoleringen och tätningen av huset i övrigt. Du kan ju också ta en offert på vad det skulle kosta att blåsa på ytterligare isolering på det hanbjälklag som verkar finnas. Det brukar man kunna få gjort rätt billigt. Nackdelen är förstås att du inte får någon mer isolering i snedtaket men om detta är en mindre del av den totala takarean borde du ändå få en hyfsad effekt och det går ju alltid att komplettera snedtaket med ytterligare isolering inifrån senare.
Dock skulle jag om jag var dig vara rätt noga med själva utförandet. På vilket sätt har man tänkt bygga på det befintliga taket för att skapa plats för isoleringen? Vad innebär det för husets utseende? Hur kommer man lösa övergångar mellan det gamla och det påbyggda? Hur kommer vindskivor och takfot utformas? Finns många hus som blivit vanställda av oförsiktiga tilläggsisoleringar.
Jag vet inte om det finns någon standardmodell för hur man brukar isolera tak utvändigt, kanske någon här kan svara på? Vissa lägger ju cellplast direkt på yttertaket (för att bl.a. få kallvinden varmare) men det verkar det ju inte vara frågan om här. Att bara bygga på takstolarna med 20 cm utvändigt kommer ju få taket att se väldigt tjockt och märkligt ut (lite beroende på vad du har för typ av takt förstås). Eller river man all råspont och bygger på takstolarna, isolerar och sedan lägger det nya taket ovanpå för att sedan justera taktassar och komplettera väggbeklädnaden runt om? Det låter ju ändå som ett skapligt projekt... lite bereonde på vägbeklädnad förstås.
Ett par saker till att tänka på:
- En tilläggsisolering av taket ställer större krav på att det är tätt inifrån för att undvika mögel. Oftast är det si och så med den saken i gamla hus. Dock är ju en utvändig isolering en bättre lösning här än att bara spruta isolering på den befintliga eftersom kallvinden då ju blir varmare. Undantaget är väl den del av taket som är snedtak där det inte finns någon vind mer än en luftspalt (som ev. kan bli utsatt för mögel då).
- En höjning av huset med 20 cm kan kanske i vissa fall kräva bygglov. Beror förstås var du bor men i vissa områden finns det ju en maxhöjd för hus som inte få överskridas hur som helst (och utifrån skissen ser ert hus rätt resligt ut). Du bör kolla med byggnadskontoret i förväg i vilket fall.
För att det verkligen ska gå att räkna på behövs som andra har påpekat mer uppgifter. Framförallt era nuvarande värmekostnader och hur det står till med isoleringen och tätningen av huset i övrigt. Du kan ju också ta en offert på vad det skulle kosta att blåsa på ytterligare isolering på det hanbjälklag som verkar finnas. Det brukar man kunna få gjort rätt billigt. Nackdelen är förstås att du inte får någon mer isolering i snedtaket men om detta är en mindre del av den totala takarean borde du ändå få en hyfsad effekt och det går ju alltid att komplettera snedtaket med ytterligare isolering inifrån senare.
Dock skulle jag om jag var dig vara rätt noga med själva utförandet. På vilket sätt har man tänkt bygga på det befintliga taket för att skapa plats för isoleringen? Vad innebär det för husets utseende? Hur kommer man lösa övergångar mellan det gamla och det påbyggda? Hur kommer vindskivor och takfot utformas? Finns många hus som blivit vanställda av oförsiktiga tilläggsisoleringar.
Jag vet inte om det finns någon standardmodell för hur man brukar isolera tak utvändigt, kanske någon här kan svara på? Vissa lägger ju cellplast direkt på yttertaket (för att bl.a. få kallvinden varmare) men det verkar det ju inte vara frågan om här. Att bara bygga på takstolarna med 20 cm utvändigt kommer ju få taket att se väldigt tjockt och märkligt ut (lite beroende på vad du har för typ av takt förstås). Eller river man all råspont och bygger på takstolarna, isolerar och sedan lägger det nya taket ovanpå för att sedan justera taktassar och komplettera väggbeklädnaden runt om? Det låter ju ändå som ett skapligt projekt... lite bereonde på vägbeklädnad förstås.
Ett par saker till att tänka på:
- En tilläggsisolering av taket ställer större krav på att det är tätt inifrån för att undvika mögel. Oftast är det si och så med den saken i gamla hus. Dock är ju en utvändig isolering en bättre lösning här än att bara spruta isolering på den befintliga eftersom kallvinden då ju blir varmare. Undantaget är väl den del av taket som är snedtak där det inte finns någon vind mer än en luftspalt (som ev. kan bli utsatt för mögel då).
- En höjning av huset med 20 cm kan kanske i vissa fall kräva bygglov. Beror förstås var du bor men i vissa områden finns det ju en maxhöjd för hus som inte få överskridas hur som helst (och utifrån skissen ser ert hus rätt resligt ut). Du bör kolla med byggnadskontoret i förväg i vilket fall.
Redigerat:
Vi stod inför samma dilemma förra sommaren men då var det mer arbetsinsatsen som var frågan då vi gjorde jobbet själv. Utan isolering kunde vi regla upp direkt på det gamla plåttaket och sedan på med ny plåt. Med isollering hade vi varit tvungna att riva ner till takstolarna och bygga på dom. Det hade inneburit bort med gammal takspån och takrote. Vi valde att strunta i isoleringen i snedtaken och i efterhand tror jag det var tur då arbetet hade blivit övermäktigt för oss. Vi har dock bytt ut dåligt utlagda glasullsmattor mot ekofiber som vi blåst in, 35 cm tjockt på ena halvan av taket. På andra halvan låg det 25 cm sågspån och på det la vi 10 cm ekofiber. Om det blev varmare? Ja det är svårt att säga då det har varit så varm vinter i år.
Vi ska i år fortsätta med att isolera väggarna och lägga på ny brädfodring. Jag tror att det kan göra nog så mycket då huset är väldigt vindkänsligt och känns dragit. Vår idé är att lägga på västkustskivor som visst ska vara vindtäta.
Men som Macarus påpekar är ju utseendet viktigt. Är huset stort nog så att det fungerar med 20 cm bredare vindskivor och hur kommer takfoten att se ut? Titta på liknande hus i din omgivning och försök bilda en uppfattning hur det kan komma att se ut. Det finns många som gjort både lyckade och mindre lyckade förändringar på fasaden.
/Mats
Vi ska i år fortsätta med att isolera väggarna och lägga på ny brädfodring. Jag tror att det kan göra nog så mycket då huset är väldigt vindkänsligt och känns dragit. Vår idé är att lägga på västkustskivor som visst ska vara vindtäta.
Men som Macarus påpekar är ju utseendet viktigt. Är huset stort nog så att det fungerar med 20 cm bredare vindskivor och hur kommer takfoten att se ut? Titta på liknande hus i din omgivning och försök bilda en uppfattning hur det kan komma att se ut. Det finns många som gjort både lyckade och mindre lyckade förändringar på fasaden.
/Mats
Jag tilläggsisolera utvändigt med en 140mm isolerskiva ovanpå råsponten. Huset höjdes dock mer än 20cm eftersom taket har 45 graders lutning och läkten som håller isoleringen på plats blev också grövre än tidigare. Jag var skraj för att huset skulle se konstigt ut men nu när allt är klart ångrar jag nästan att jag inte tog 160mm eller 180mm.
Det blev en snedställd bräda vid takfoten som delvis göms bakom hängrännorna. Har tyvärr ingen bild här just nu men om intresse finns kan jag skaka fram en
Det blev en snedställd bräda vid takfoten som delvis göms bakom hängrännorna. Har tyvärr ingen bild här just nu men om intresse finns kan jag skaka fram en
Fjärrvärme. Energikostnad 0,77 kr / kWh. Beräknad årsförbrukning 19000 kWh enligt energideklarationen. Inga erfarenhetsmässiga värden finns, vi har bara bott här en månad.SBH skrev:
Huset består av två delar. Dels själva huset och sedan en mycket dåligt isolerad garagedel som är inredd som bostadsyta. Det är enbart taket på själva huset som ska bytas i det här skedet,
Utseendeaspekten är viktig och vi ska prata med grannar som har gjort om taket och se hur de har tänkt. Huset är ett kedjehus och det finns ett tjugotal likadana, så det finns erfarenheter att hämta.
Det låter klokt. Enda nackdelen är att kutterspån andas vilket mineralull inte gör, men man kanske kan byta kutterspånet mot någon form av träfiberisolering som andas? Det borde bli billigare än att bygga om takfot mm.Skalman65 skrev:
Paroc har en besparingskalkylator som jag använde för att redan ut om det var värt den extra kostnaden att gå från 195 till 240 mm isolering. (Det var det inte i vårt fall.)
Tack för att du är uppmärksam! Hade inte tänkt på detta.
Huset har stått sen -57 och är ett av tjugotalet likadana kedjehus, så det verkar fungera . Besiktningsmannen upptäckte heller inga tecken på mögel.
I byggbeskrivningen (bifogad fil) står det att inneväggen består av råspontad panel och porös träfiberskiva. Det borde innebära att den är diffusionsöppen.
Huset har stått sen -57 och är ett av tjugotalet likadana kedjehus, så det verkar fungera . Besiktningsmannen upptäckte heller inga tecken på mögel.
I byggbeskrivningen (bifogad fil) står det att inneväggen består av råspontad panel och porös träfiberskiva. Det borde innebära att den är diffusionsöppen.
Ja väggen kan ju andas både inåt och utåt. Däremot om det blir kondens bakom teglet, dvs. mellan teglet och isoleringen (vad det nu är för isolering de nu har satt mot muren?), så det blir ofta sådana mängder att det inte bara kan dunsta bort hur som helst.pelpet skrev:Tack för att du är uppmärksam! Hade inte tänkt på detta.
Huset har stått sen -57 och är ett av tjugotalet likadana kedjehus, så det verkar fungera . Besiktningsmannen upptäckte heller inga tecken på mögel.
I byggbeskrivningen (bifogad fil) står det att inneväggen består av råspontad panel och porös träfiberskiva. Det borde innebära att den är diffusionsöppen.
Det är klart att mögla lär det aldrig göra såvida det inte är organiskt material till isolering och det har jag svårt att tro. Så på den punkten är det ok, då varken tegel eller isolering (förmodligen) kan mögla. Däremot kan teglet och murbruket i fogarna stå fuktigt, vilket inte är bra för murbruket. Teglet har inte ont av att vara fuktigt, däremot gillar inte murbruket det så mycket. Det kan bli saltutfällningar osv.
Men har du aldrig haft problem med något sådant så är det ju kanon. Då får du vara glad för att det fungerar, för det gör inte alltid det tyvärr.
Har du märkt någon saltutfällning efter regnperioder? Blir som vitt pulver (ser nästan ut som vit mögel) utanpå fogarna.
Bara en tanke