45 911 läst · 132 svar
46k läst
132 svar
Vilka hustillverkare kommer överleva?
Det phälle skriver är en organisation som utan större egna konsekvenser kan ta en svängande marknad utan problem. De som får ta den stora smällen vid en svängande marknad i FHs fall är leverantörer, säljagenter och entreprenörer.phälle skrev:FH har ju ingen egen tillverkning. Enkelt uttryckt så köper de in material från olika källor och pakterar ihop till ett huspaket som skickas till kund. Tillverkningen görs på plats av externa entreprenörer eller kunden själv. Försäljningen sköts av externa handelsagenter. De enda som är anställda av FH är administratörer, konstruktörer och lagerarbetare. FH kommer inte att varlsa några antsällda hur illa det än går.
Jag har en undran om FH.
allt kommer i lösvirke. Sen ska man betala extra för att ha hantverkare att resa stomme för att få ett tätt skal.
Ta briljanten. Det kostar 1020000 :-
Om man ska nyttja FH, byggåtagande 1, att resa stomme tillkommer nästan 200.000.
Jämför det med färdiga väggar från fabrik och sen monterade på plats som andra husföretag har som idé måste ju också vägas in.
Begärde in offert från FH och den slutade på ca 2716500 (159000 av detta är tillägg för ett extra rum).
Utöver detta tillkommer tomt, pantbrev, lagfart, vatten och elanslutning, bygglov, försäkringar mm.
Är villrådig nu och väljer mellan Rörvikshus och FH.
FH var snabb med offerten men Rörvikshus har inte svarat på mina mail denna vecka.
Hursom, det drar iväg. Tror ett hus från FH slutar på ca 3400.000 exl. garage så det drar iväg!!!
allt kommer i lösvirke. Sen ska man betala extra för att ha hantverkare att resa stomme för att få ett tätt skal.
Ta briljanten. Det kostar 1020000 :-
Om man ska nyttja FH, byggåtagande 1, att resa stomme tillkommer nästan 200.000.
Jämför det med färdiga väggar från fabrik och sen monterade på plats som andra husföretag har som idé måste ju också vägas in.
Begärde in offert från FH och den slutade på ca 2716500 (159000 av detta är tillägg för ett extra rum).
Utöver detta tillkommer tomt, pantbrev, lagfart, vatten och elanslutning, bygglov, försäkringar mm.
Är villrådig nu och väljer mellan Rörvikshus och FH.
FH var snabb med offerten men Rörvikshus har inte svarat på mina mail denna vecka.
Hursom, det drar iväg. Tror ett hus från FH slutar på ca 3400.000 exl. garage så det drar iväg!!!
Jag tror inte att 3,4M räcker för ett totalt färdigställande. Det beror naturligtvis på vad du har för avsikt att ombesörja i egen regi. Det som oftast är helt "bort glömt" i hus tillverkarens kalkyl är färdigställande av trådgärd med markarbeten, infart träd och buskar. Kontrollera också offerterna väldigt noga öch gör de tillval och uppgraderingar av material, hushållsmaskiner, värmesystem o.s.v. innan kontraktsskrivning. Priset kommer att stiga avsevärt efter det att du skrivit under kontraktet. När byggde, 2004, fick jag förts en "lockande offert" från FH inklusive entreprenader. Efter det att vi gått igenom omfattning, kompletterat med allt som saknades i omfattningen i offerten och gjort de uppgraderingar som vi önskade streg offertpriset med 25%. Vid genomförandet gjorde vi inte några tilläggs beställningar.
Ett effektivt sätt att utreda om din kostnadskalkyl är korrekt är att begära in offert från hustillverkaren där dennes leverans omfattar allt du nämner ovan alltså även tomt, lagfart, försäkringar o.s.v. Då får du en god skattning på vart det hela kommer att landa.
Lycka till
Ett effektivt sätt att utreda om din kostnadskalkyl är korrekt är att begära in offert från hustillverkaren där dennes leverans omfattar allt du nämner ovan alltså även tomt, lagfart, försäkringar o.s.v. Då får du en god skattning på vart det hela kommer att landa.
Lycka till
"God vinstmarginal=du betalar för mycket?" Kan mycket väl vara: God vinstmarginal=en bra affärside och ett väloljat system. I FHs fall är min uppfattning att de har ett ruggigt bra system/logistik. De kan pressa sina leverantörer hårt på priserna, och göra en bra vinst samtidigt som de ger bra priser. Glöm inte att pruta, säljagenterna har bra marginaler och det finns möjlighet att få ner priset (eller få med lite extragrejer, typ en kamin eller nått). Det är köparen som sitter i förarsätet.
Javisst har de bra logistik, men det har ClasOhlson, Jula och Biltema också! Skulle du köpa ett hus av dem? De totala marginalerna för att producera en FH-villa är troligtvis inte annorlunda än att producera något annat små hus. Högre marginaler för "paket-leverantören" kan ju möjligtvis åstadkommas genom sämre marginaler för entreprenörerna? Då finns det kanske risk att det mest kompetenta entreprenörerna avstår från amarbete med FH och det blir bara de mindre begåvade kvar?
Handelsagenterna har ingen möjlighet att påverka försäljningspriset. I Sverige regelras förhållandet mellan huvudman (FH) och handelsagent (den som kallas säljare) i lag http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910351.HTM . Troligtvis har agenten ett avtal med FH men det avtalet måste följa de tvingande klausulerna i lagen. Vissa komplikationer uppstår mellan denna lag och konsumentköp/konsumenttjänstlagen. Enkelt uttryckt gäller att utfästelser från agenten inte är juridiskt bindande för huvudmannen, inte ens om de är skriftliga. Det bästa är naturligtvis att fråga agenten om hur hans relation till FH fungerar.
Handelsagenterna har ingen möjlighet att påverka försäljningspriset. I Sverige regelras förhållandet mellan huvudman (FH) och handelsagent (den som kallas säljare) i lag http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910351.HTM . Troligtvis har agenten ett avtal med FH men det avtalet måste följa de tvingande klausulerna i lagen. Vissa komplikationer uppstår mellan denna lag och konsumentköp/konsumenttjänstlagen. Enkelt uttryckt gäller att utfästelser från agenten inte är juridiskt bindande för huvudmannen, inte ens om de är skriftliga. Det bästa är naturligtvis att fråga agenten om hur hans relation till FH fungerar.
"Då finns det kanske risk att det mest kompetenta entreprenörerna avstår från amarbete med FH och det blir bara de mindre begåvade kvar?"
Eller så kan entreprenörerna ligga lägre i pris eftersom de får bra och väldefinierade jobb på löpande band. Lägre pris, men inga kostnader för försäljning. Det jobbet gör ju FHs säljagenter. En entreprenör som gör mycket jobb åt en partner, tex FH, är ett gott tecken på att de är duktiga. Om de inte skulle vara duktiga skulle de knappast få mer jobb. Jag skulle ta referenser på hantverkarna, det är ju faktiskt de som bygger huset.
"Handelsagenterna har ingen möjlighet att påverka försäljningspriset."
Deras möjlighet att påverka priset från FH tror jag också är låg eller ingen, men de har sin egen provision att göra vad de vill med. Om de ser möjlighet att stänga en affär som ger dem 150 kkr så är min uppfattning att det ofta är lätt att få med något extra eller pruta en slant. Speciellt just nu när det finns en osäkerhet på marknaden.
By the way, jag är inte partisk men jag gillar FHs väloljade system. Ska själv bygga hus men det ser inte ut att bli FH. Föredrar ett blockhus. Har sett en del FH-byggen där det står och regnar på husen i en vecka innan de fått tak över. För mig är det inte ok att chansa med fukt/mögel när man gör sitt livs investering.
Eller så kan entreprenörerna ligga lägre i pris eftersom de får bra och väldefinierade jobb på löpande band. Lägre pris, men inga kostnader för försäljning. Det jobbet gör ju FHs säljagenter. En entreprenör som gör mycket jobb åt en partner, tex FH, är ett gott tecken på att de är duktiga. Om de inte skulle vara duktiga skulle de knappast få mer jobb. Jag skulle ta referenser på hantverkarna, det är ju faktiskt de som bygger huset.
"Handelsagenterna har ingen möjlighet att påverka försäljningspriset."
Deras möjlighet att påverka priset från FH tror jag också är låg eller ingen, men de har sin egen provision att göra vad de vill med. Om de ser möjlighet att stänga en affär som ger dem 150 kkr så är min uppfattning att det ofta är lätt att få med något extra eller pruta en slant. Speciellt just nu när det finns en osäkerhet på marknaden.
By the way, jag är inte partisk men jag gillar FHs väloljade system. Ska själv bygga hus men det ser inte ut att bli FH. Föredrar ett blockhus. Har sett en del FH-byggen där det står och regnar på husen i en vecka innan de fått tak över. För mig är det inte ok att chansa med fukt/mögel när man gör sitt livs investering.
Hmmm så fungerar det väl inte ( hoppas jag ) Jag utgår från att FH agent också agerar som agent för entreprenörerna. Entreprenörererna ingå ju avtal med konsument inte med FH? Då utgår jag från att agenten också erhåller försäljningsprovision från entreprenörerna, eller?
Att agenterna skulle vara så pigga på att pruta i hårda tider är jag inte så säker på, de behöver nog varje krona de kan få. Om hus produktionen minskar med 30% minskar säljagenternas inkomster med 30%. Hur många av oss vanliga löntagare klarar en löneminskning på 30%.
Att agenterna skulle vara så pigga på att pruta i hårda tider är jag inte så säker på, de behöver nog varje krona de kan få. Om hus produktionen minskar med 30% minskar säljagenternas inkomster med 30%. Hur många av oss vanliga löntagare klarar en löneminskning på 30%.
Vi tänker lite olika...
Säljagenterna behöver varenda krona de kan få, det är just det som är grejen. Ju färre affärer de gör, desto desperatare blir de på att göra avslut. Utan avslut tjänar de noll.
Jag kan pruta. Vet andra som byggt som också fått ner priset eller fått något extra med. Jag vet inte hur det funkar för er, men det är mina erfarenheter.
Ang. marginaler tidigare:
"De totala marginalerna för att producera en FH-villa är troligtvis inte annorlunda än att producera något annat små hus."
Det finns ett självklart samband mellan stora volymer (& effektiv organisation), lägre marginaler och högre vinst. Stora volymer kan ge ett företag större vinster även om de har lägre marginaler. Detta samband gäller oavsett om det är premiumprodukter eller lågprisprodukter.
Säljagenterna behöver varenda krona de kan få, det är just det som är grejen. Ju färre affärer de gör, desto desperatare blir de på att göra avslut. Utan avslut tjänar de noll.
Jag kan pruta. Vet andra som byggt som också fått ner priset eller fått något extra med. Jag vet inte hur det funkar för er, men det är mina erfarenheter.
Ang. marginaler tidigare:
"De totala marginalerna för att producera en FH-villa är troligtvis inte annorlunda än att producera något annat små hus."
Det finns ett självklart samband mellan stora volymer (& effektiv organisation), lägre marginaler och högre vinst. Stora volymer kan ge ett företag större vinster även om de har lägre marginaler. Detta samband gäller oavsett om det är premiumprodukter eller lågprisprodukter.
Jag håller med om att det säkert går att driva en desperat handelsagent till osunt låga marginaler men frågan är om det är klokt? Handelsagentens bolag går dåligt och han är i desperat behov av intäkter. Han tar tre affärer till 50% av sin vanliga provision och lämnar mellanskillnaden som en "enbart idag rabatt" till konsumenterna. Jag är en av de lyckliga konsumenterna som fick ett bra pris. Efter 6 månader hinner verkligheten ikapp agenten. Han har förbrukat hela sitt egna kapital och lämnar in en konkurrsansökan. Två veckor senare kommer min husleverans. Jag har ingen kontaktman. Det faktum att jag blivit lovad en täljstenskammin känner husleverantören inte till. Bra affär? Det kan vara en bra ide' att även kolla handelsagentens bolag innan man gör en beställning. Undvik de med röda siffror, välj en annan agent istället.
Mm, att köpa av FH är det ju faktiskt ingen som gör. FÖrutom agenterna skulle jag även kolla rejält med referenser på byggfirman som bygger huset.
Jag övertygad att säljagenterna har provision från entreprenörerna också.
Jag övertygad att säljagenterna har provision från entreprenörerna också.
Jag tror också att det är en mycket bra strategi att kolla även entreprenörerna. Som nämnts tidigare på forumet blir det mycket komplicerat om hustillverkare eller entreprenör går i konkurs. Då är man helt utelämnad till färdigställandeförsäkringen.
Om säljagenten även är agent för entreprenören uppstår samma problem som med hustillverkaren. Agentens utfästelser är inte bindande för entreprenören. Om man skall handla upp huspaket och entreprenad separat bör man säkra att entreprenören kommer att godkänna det föreslagna avtalet innan man ingår avtal med husleverantören. En bra metod är att säljagent, behörig firmatecknare för de berörda entreprenörerna, behörig firmatecknare för hus leverantören och köpare sitter ner tillsammans och går igenom samtliga kontraktsförslag innan avtalen undertecknas?
Om säljagenten även är agent för entreprenören uppstår samma problem som med hustillverkaren. Agentens utfästelser är inte bindande för entreprenören. Om man skall handla upp huspaket och entreprenad separat bör man säkra att entreprenören kommer att godkänna det föreslagna avtalet innan man ingår avtal med husleverantören. En bra metod är att säljagent, behörig firmatecknare för de berörda entreprenörerna, behörig firmatecknare för hus leverantören och köpare sitter ner tillsammans och går igenom samtliga kontraktsförslag innan avtalen undertecknas?
FH har inga anställda försäljare. De använder sig försäljningsagenter. Tyvärr presenterar sig dessa oftast som om de var anställda säljare på FH. Egentligen är dessa egenföretagare som på uppdrag av FH försöker att sälja ett hus till dig. Det närmaste liknelsen man kan göra är att säljagenten fungerar som en mäklare. Precis som mäklaren får inte säljagenten ingå avtal för säljarens räkning. Han får inte heller ingå avtal för köparens räkning. Han förmedlar enbart affären mellan säljare (FH) och köpare (DU). Försäljingsagenten agerar enbart som budbärare mellan dig FH.
Det verkar vara ett genomgående tema för Rörvikshus... Skickade mail till deras säljare för 11 dagar sedan, men inte hört ett knyst från dem, så idag skickade jag ett nytt där jag tackade dem för deras obefintliga intresse för nya kunder och att jag numer placerat dem i min inte-välja-lista.snucke22 skrev: