Det ser ut som vi har gråa skivor 110X110cm (ca 3 mm tjocka) i taket i källaren på huset.

Det ser ut som någon mm bruk och färg och sedan en grå skiva som är uppspikad och bakom det är det kanske 20 mm bruk igen. Huset är byggt 1920-talet men har renoverats i omgångar, varav en stor renovering på 60-talet.

Kan jag riva det het här i taket? Är det eternit skivor? Är det vanligt att ha 20 mm bruk i taket?

:confused:

• 167.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget på bilden ser ut som eternit i mina ögon iaf, färg, puts och någon slags murblock.
Skivor 110*110 kan vara eternit.

Redigerat:
Den mörkgråa spikraka skivan visar sig vara eternitskiva 110X110... :(
Bara låta det sitta kvar.
Tack för svar iaf!

S
ovanligt med det i taket. pannrum?
hade du skickat prov?

I ett pannrum är det nog inte ovanligt. här satt det eternit på dörrar och i tak både i pannrum och verkstad.

S
jo men tänkte det va lite väl rent för att vara pannrum. men kan ju ha varit

Jag har inte skickat det på prov. Hade en byggkompis över som sa att det med högsta sannolikhet är eternit.

Den mörkgrå skivan är ca 3-5 mm tjock, stenhård och 110x110. Sitter uppslammat i halva taket som tidigare varit garage men gjordes om till verkstadsbod, inget pannrum dock. Verkar ju ologiskt att smälla upp det där och bara i halva taket, resten av taket ser ut att ha tjockt lager puts varav höjdskillnad i de olika delarna. Det kan ju sitta sådana skivor under sen tjocka putsen också... :( ...spännande...

Tog ner en bit från taket och tog några bilder.

Någon som ser vad detta är? :confused: Jag är osäker. :confused:

Det är ganska hårt, inte tokhårt men ändå hyffsat.

• DSC_7143.jpg
    Skapa konto
  • DSC_7150.jpg
    Skapa konto
  • DSC_7151.jpg
    Skapa konto
  • DSC_7152.jpg
    Skapa konto
det ser ut som eternit men bara från bilderna skulle jag nog inte kunna skilja det från någon minterit-liknande skiva.

Att det just sitter i taket på garage/verkstad pekar också på att det är eternit eftersom det var vanligt att använda som brandskydd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.