Jag undrar om man kan köpa två glasskivor med gångjärn och sedan sätta i dom i öppna spisen? Vad ska jag tänka på om jag försöker mig på det? Kommer det att fungera?
Jag bifogar en bild på hur vår öppna spis ungefär ser ut, den har en gammal insats som är trasig.
Jag vill alltså bara ha två glasskivor istället för en insats.
Jag bifogar en bild på hur vår öppna spis ungefär ser ut, den har en gammal insats som är trasig.
Jag vill alltså bara ha två glasskivor istället för en insats.
Frågetecken som du måste lösa är:
1. Val av glas?
2. Infästning av gångjärn?
3. Hur får du dörrarna att stanna i rätt läge(mittpost eller gångjärn som sköter detta)?
4. Hur öpnnar/stänger du dem(behövs handtag/beslag)?
5. Hur får du det lagom tätt/behövs lister?
Jag är övertygad om att det kommer att fungera
1. Val av glas?
3. Hur får du dörrarna att stanna i rätt läge(mittpost eller gångjärn som sköter detta)?
Tilluft ?sblixten skrev:Frågetecken som du måste lösa är:
1. Val av glas?
finns inget som är omöjligt.......det finns 3 tegel i höjd nedtill, ganska enkelt att borra hål i dessa, ca 50mm, och stoppa in några rostfria rör (mejerirör, =tunna) i hålen. Man får fundera ut hur/var de skall mynna ut inne i kaminen, under ett raster t ex. Ta gärna ett snack med sotaren, han brukar veta hur det skall se ut. Röret kan t ex gå en bra bit in under rasteret, och man borrar hål i rörets undersida.