Köpte tre längder av Lundbergs 45 mm runda ledstång i ek. De säljs i bitar om 2300 mm. Nu är det så att jag behöver skarva, men kan inte hitta info någonstans om HUR!

Ledstången har ett 10 mm hål i var ände som jag misstänker är till för att fästa ändknoppar i. När jag kapar till så mycket jag behöver kommer ju detta hål att försvinna.

Killen på Beijers tyckte att jag kunde slå i lite 10 mm rundstav och limma i skarven, men tror inte det kommer att hålla. Jag har för mig att jag läst någonstans att det finns en "skarvbult" för ändamålet. Någon som vet?

/C

Jag använde rundstav, minst 10mm. Att borra nytt hål är som att skicka någon till månen... Kanske lättare om man har bättre verktyg. Såhär gjorde jag. Såga av en bit 7 cm bit som används som mallbit. Borra igenom den så rakt som möjligt. Låt sedan biten rotera fritt på borren, nu syns det tydligt ge snett du egentligen borrat. Tryck sandpapper mot ändträt tills det blir het plant. Använd sedan som mallbit. Funkade för mig. Har man bättre verktyg är det kanske 100ggr lättare. Så själv har jag börjat läsa verktygstrådar...

Sent from my Lumia 800 using Board Express

Jag gjorde min skarvning med dominomaskin men du måste ändå ha skarven liggandes på en ledstångshållare. Annars kommer den att brytas.

Använd 10mm gängstång och Polyuretanlim. Sitter som berget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.