3 866 läst · 13 svar
4k läst
13 svar
tillägsisolera vinden. Påväxt
Hej
Jag har just fått mitt hus besiktigat och vid undersökning av vind fann man viss påväxt på vinden. Det handlar om små vita "prickar"/svampar som ses vid släpljus. Det upptäcktes dessutom att spalten vid takfot är något för stor på enstaka ställen.
Vad jag förstår är det det p.g.a att värmekontrasterna är för höga på vinden.
Nu har jag tänkt tillägsisolera vinden (har 150mm mineralull nu) och är lite nyfiken på hur jag skall gå tillväga med ventilation på vinden. Öka?(mer cirkulation) Minska?(mindre cirkulation).
skall tilläggas att det är självdrag i huset (byggt -66)
Mvh Janne
Jag har just fått mitt hus besiktigat och vid undersökning av vind fann man viss påväxt på vinden. Det handlar om små vita "prickar"/svampar som ses vid släpljus. Det upptäcktes dessutom att spalten vid takfot är något för stor på enstaka ställen.
Vad jag förstår är det det p.g.a att värmekontrasterna är för höga på vinden.
Nu har jag tänkt tillägsisolera vinden (har 150mm mineralull nu) och är lite nyfiken på hur jag skall gå tillväga med ventilation på vinden. Öka?(mer cirkulation) Minska?(mindre cirkulation).
skall tilläggas att det är självdrag i huset (byggt -66)
Mvh Janne
Ja det där är lurigt. Min vind saknar helt ventilation men eftersom det har fungerat i 75 år så törs jag inte ändra något.
Har lagt ihop 1+1 nu och inser att jag behöver isolera en (för 5 år sen) ny skorsten eftersom Den har förändrat klimatet däruppe, med påväxt som följd. - Innan skorsten monterades såg vinden ut som den skulle.
Kan ett schakt av plåtreglar och gips vara en idé? Behöver man isolera detta på ngt sätt?
Kan ett schakt av plåtreglar och gips vara en idé? Behöver man isolera detta på ngt sätt?
Är det en ny rökkanal? Då låter det ju som att det är otätt i vindsbjälklaget kring dess genomföring från bostad upp till kallvinden. Där ska det vara snortätt. Så det är inte isolering du behöver, utan ett ingrepp för att återställa diffussionsspärren.
consensus varför tror du det blir sämre med mer ventilation?
helst vill ha cirkulation så att fukten ej stannar i utrymmet.
men så klart måste ha koll att luft flyttar sig utåt å inte virvlar runt i rummet.
om huset ej är hel renoverat så skall det ej finnas någon diffspärr.
om du då inte tänker pappen som diffspärr
helst vill ha cirkulation så att fukten ej stannar i utrymmet.
men så klart måste ha koll att luft flyttar sig utåt å inte virvlar runt i rummet.
om huset ej är hel renoverat så skall det ej finnas någon diffspärr.
om du då inte tänker pappen som diffspärr
Consensus@ Genomföringen mellan bostadsdelen och vinden är som du så poetiskt kallar det "snortät" ;-). Emellertid är det inte superjättetätt mellan vind och "ute". Regntätt är det ju i.o.m huv och gummimatta. Har detta ngn betydelse?
Det jag tänker i.o.m att det nyligen blivit påväxt är helt enkelt att skorstenen gör att klimatet ändrats. Må om så vara lite.
Kan inte detta orsakat påväxten?
BTW. jag har läst lite på forumet om att montera en PAXfläkt däruppe.
Bra eller anus?
Det jag tänker i.o.m att det nyligen blivit påväxt är helt enkelt att skorstenen gör att klimatet ändrats. Må om så vara lite.
Kan inte detta orsakat påväxten?
BTW. jag har läst lite på forumet om att montera en PAXfläkt däruppe.
Bra eller anus?
Redigerat:
Mögel påväxt får du från RF70% och högre. Utomhus på vintern har du ofta RF90-100%. Om du då ventilerar vinden med kall fuktig luft så får du mögel som ett brev på posten. Det du ska göra är att höja temperaturen på vinden. Det kan du åstadkomma lättast med att minska ventilationen. Då högre temp ger lägre RF. Din skorsten kan ge värme till vinden så den ska du absolut inte isolera.
Det jag menar med "Antingen ökad ventilation eller någon form av avfuktare/värmekabel." är att antingen ventilerar man när det är gynnsamt eller också värmer man.Consensus skrev:
Eller menar du att t ex Trygghetsvakten som bygger på den principen inte fungerar?
http://www.soliduct.com/trygghetsvakten-vind-classic/p-1895.htm
Det är möjligt att jag borde utvecklat det ytterligare. I så fall ber jag om ursäkt.
Äh, ingen behöver be om ursäkt.
Det finns dock massvis med trådar om kallvinden som riskkonstruktion. Mer ventilation - mindre ventilation, vilken effekt det får är rena lotteriet. Man kan börja med att studera grunderna här: http://www.lfs-web.se/Vind.htm
Lösningen på problemet är att bygga bort det kalla undertaket och därmed flytta ut daggpunkten där den inte gör skada. Det innebär någon form av isolering på undertakets utsida. Gammaldags halmtak, eller grästak var inte alls dumma. Idag finns fler varianter, tyskarna har en trevlig lösning i form av "Maco Dach".
Det finns dock massvis med trådar om kallvinden som riskkonstruktion. Mer ventilation - mindre ventilation, vilken effekt det får är rena lotteriet. Man kan börja med att studera grunderna här: http://www.lfs-web.se/Vind.htm
Lösningen på problemet är att bygga bort det kalla undertaket och därmed flytta ut daggpunkten där den inte gör skada. Det innebär någon form av isolering på undertakets utsida. Gammaldags halmtak, eller grästak var inte alls dumma. Idag finns fler varianter, tyskarna har en trevlig lösning i form av "Maco Dach".
Intressant! Det är alltid kul när gammal teknik visar sig vara lika bra eller bättre än ny.Consensus skrev:Lösningen på problemet är att bygga bort det kalla undertaket och därmed flytta ut daggpunkten där den inte gör skada. Det innebär någon form av isolering på undertakets utsida. Gammaldags halmtak, eller grästak var inte alls dumma. Idag finns fler varianter, tyskarna har en trevlig lösning i form av "Maco Dach".
Eller som man brukar säga. "Det var bättre förr när det var sämre!"