2 083 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Tips på firma till grundarbete i besvärlig källare (Lidingö)
I dagsläget har källaren berg och grus till golv. Hela huset står på en lutande klippa så all fukt går inte att bli av med.
Vi har bergvärme och vill lägga värmeslingor i golvet. Hittills har vi fått in en offert på 320 000 kr (före ROT). Känns som att alla firmor drar till bara för att man bor på Lidingö. Men vi är inte gjorda av pengar.
Finns det ng som har ett tips på en byggnadsfirma som gör ett mycket bra jobb till ett vettigt pris?
Vi har bergvärme och vill lägga värmeslingor i golvet. Hittills har vi fått in en offert på 320 000 kr (före ROT). Känns som att alla firmor drar till bara för att man bor på Lidingö. Men vi är inte gjorda av pengar.
Finns det ng som har ett tips på en byggnadsfirma som gör ett mycket bra jobb till ett vettigt pris?
Moderator
· Stockholm
· 52 292 inlägg
Vad är det som skall göras, behöver ni spränga bort en del av klippan, behöver det grävas ur? Hur stor yta?
Frågar mest för att fler skall förstå vilken typ av firma som behövs. har själv inget bra tips.
En kollega gjorde ett liknande jobb för några år sedan på sitt hus. Men han handlade upp de olika momenten separat. Han fick tag i en otroligt billig sprängare som dock har gått i pension. jag vet att han hade en bra prisvärd firma som grävde ur också, kommer inte ihåg hur det var med gjutningen.
Frågar mest för att fler skall förstå vilken typ av firma som behövs. har själv inget bra tips.
En kollega gjorde ett liknande jobb för några år sedan på sitt hus. Men han handlade upp de olika momenten separat. Han fick tag i en otroligt billig sprängare som dock har gått i pension. jag vet att han hade en bra prisvärd firma som grävde ur också, kommer inte ihåg hur det var med gjutningen.
Utan att veta hur stort källarprojektet är. Men ni nämner berg+värmegolv...
Tycker 320.000 låter som väldigt lite i sånna här sammanhang. Om man måste börja ta bort berg/isolera/gjuta nya golv så brukar det kunna dra iväg och bli dyrt... eller väldigt mycket eget arbete....
Tycker 320.000 låter som väldigt lite i sånna här sammanhang. Om man måste börja ta bort berg/isolera/gjuta nya golv så brukar det kunna dra iväg och bli dyrt... eller väldigt mycket eget arbete....
69 kvm är källaren. Det som ska uträttas enl offerten är:hempularen skrev:
a. Riva befintliga innerväggar till pannrum, soprum och matkällare
b. Bila bort befintligt betonggolv + betongplatta (efter oljetank), totalt ca 20 kvm
c. Gräva ur för att uppnå största möjliga takhöjd (med erforderlig isolering)
d. Dra avloppsrör till avsättningar och golvbrunna
e. Utföra gjutning av betonggolv med värme (vattenburen från bergvärmepump) med erforderlig isolering och tätning mot berg och sula. Slingor för vattenburenvärme lagda med hänsyn tagen till framtida innerväggar/inredning och dyl.
Inte så mycket sprängning. Kanske på enstaka ställen. Vet att det fort springer iväg när man ska spränga.
Stämmer det att branchens pris på den här typen av jobb ligger på 2500 - 2900 kr/kvm?
Bad leverantören om "bästa pris" och fick därefter ner totalpriset från 320 000 kr (inkl moms och före ROT) till 280 000kr varav 180 000 kr är arbetskostnad. Man kan ju ge sig den på att totalpriset i slutändan blir högre då det, framförallt som privatperson, är omöjligt att tänka/täcka in alla eventualiteter.
Svårt att säga om det är ett ok pris eller inte på denna beskrivning, men det kan väl endast testas genom att ta in fler offerter. Spontant är det nog inte tokdyrt. Det ärligasta och rättvisaste är ju annars att köra på löpande räkning men det vet ju alla att det inte funkar i praktiken om det inte är en firma/person man litar på till 100 %. De gånger jag anlitat någon på löpande räkning blev dom av någon anledning alltid klara på fredag eftermiddag. Utanför ämnet kan jag dock säga att jag blir lite glad när jag ser vad detta verkar kosta med tanke på att jag gjort något liknande själv för "egen maskin" för några år sedan. Jag kan säga att just då kände jag inte att det var värt allt slit. Gjorde allt själv förutom själva gjutningen i min källare.
Vill göra ett tillägg, titta inte bara på priset. Ingen blir glad över att det är billigt och ett dåligt jobb. Det är värt en hel del för nattsömnen och nerverna om allt funkar och blir bra.
Liknande trådar
-
Tips på dimbar LED-downlight till köket
Belysning -
Tips på firma för underarbete till asfaltering i Stockholm
Grund & Markarbeten -
Tips på glasfirma som kan slöjda spegel till rimligt pris i Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Tips på firma till badrumsrenovering i Umeå
Badrum -
Tips om firma i göteborg för tillbyggnad?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer