Visst borde takhöjden ha betydelse men ärligt talat ser man mest att dimensioneringen baseras på kvm. Vad gäller roterande eller moströms växlare så finns det för- och nackdelar med båda så det beror helt på vem du frågar. Personligen har jag valt roterande (Östbergs Heru) pga bättre årsverkningsgrad och inget behov av dränering.

Vattenpaket kan absolut vara en god idé när man har "billigt" varmvatten. För man vill ju gärna ha upp temperaturen de där graderna som förloras för att få full komfort. Jag ångrar att jag inte installerade vattenpaket samtidigt eftersom jag har bergvärme.

Här finns ett formulär för att sortera ut olika typer av FTX.
http://www.soliduct.com/products_finder.php

Naturligtvis finns det även fler leverantörer än Östbergs.

Säkerligen beror det på vem man frågar vilket agreggat som är bäst. Motströms har väl bäst verkningsgrad % rent tekniskt vad jag har förstått. Har ju golvbrunn i pannrummet så dräneringen kan rinna ner där.Om man ska ha bästa aggregatet rent tekniskt vilket vore då bäst ihop med fjärrvärme?

monsterbyggare skrev:
Säkerligen beror det på vem man frågar vilket agreggat som är bäst. Motströms har väl bäst verkningsgrad % rent tekniskt vad jag har förstått. Har ju golvbrunn i pannrummet så dräneringen kan rinna ner där.Om man ska ha bästa aggregatet rent tekniskt vilket vore då bäst ihop med fjärrvärme?
Motströms har bäst verkningsgrad vid en given temperatur (vet ej vilken) men eftersom temperaturen varierar under året så blir årsverkningsgraden bättre för en roterande växlare.

Jag kan inte komma på någon anledning till att välja det ena före det andra när det gäller hänsyn till fjärrvärme. Annat än att se till att det finns styrning för vattenbatteri och att inte välja ett vindsaggregat. Om man inte vill ha lååånga ledningar förstås.... :rolleyes:

Jag lyfter denna tråd igen. Skall installera FTX i mitt hus. Har idag självdrag i mitt hus på 1 plan (84m2) med oisoleradkällare (80m2). Eventuellt tillbyggnad om 30 m2 inom något år. Jag har tittat på Östberg och Systemair och båda dessa aggregat har diskuterats här tidigare. Jag har 160m2 idag men kommer bygga ut, så jag vill köpa ett aggregat som klarar tillbyggnaden.

Det lutar åt Systemair VSR300 eller Östberg Heru 130 S EC. VSR300 ersätter tidigare Systemair VR400 DC. Vad jag kan se så är dessa likvärdiga enligt specifikationerna. Systemair har display vilket jag gilldae först. Men efter att titta i manualen så verkar man inte får någon info i klartext om inställda börvärde mm. Endast små symboler som är fyllda olika mycket beroende på inställning. Vet inte om man behöver detta men Östbergs fjärrkontroll verkar tydligare även om jag gillar en display mer.

Vad valde ni och hur resonerade ni? Vad har ni för råd och tips? Vad skall man välja?

Jag har ett Heru 130 S EC.
Jag valde det inte själv, jag anlitade en firma som projekterade hela ventilationen, sen installerade jag allt själv.
Aggregatet är jag i alla fall mycket nöjd med, otroligt tyst, lätt att ställa in varvtal och byta filter.

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Fjärrkontroll med display bör man nog ha om man ska ha aggregatet på vinden som jag har.

Fjärrkontroller kan man väl aldrig ha för många?

• Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Hej

Har precis köpt ett hus från sent 70tal med självdrag. Vi kommer installera FTX i huset och efter plockat in offerter från fyra olika firmor så rekommenderade tre av dessa Flexit Uni 4 och en Heru från Österbergs. Valet föll på Uni4an. Har inte läst så mycket om den på dessa forum. Har någon erfarenheter av den?

//Micke

• Gilla
slezi
  • Laddar…
Dessutom finns ju FREE lite olika modeller från: Lufrmiljö,funkar också bra.

_Micke_Sthlm_ skrev:
Hej

Har precis köpt ett hus från sent 70tal med självdrag. Vi kommer installera FTX i huset och efter plockat in offerter från fyra olika firmor så rekommenderade tre av dessa Flexit Uni 4 och en Heru från Österbergs. Valet föll på Uni4an. Har inte läst så mycket om den på dessa forum. Har någon erfarenheter av den?

//Micke
Flera ventilationsbutiker på nätet har Flexit i sina FTX paket där de ritar och sätter ihop materialåtgång. En fördel med Flexit är 5 års garanti. I övrigt har jag ingen koll.

Var har ni placerat era fjärrkontroller/displayer. Är det något man tittar på och skruvar på regelbundet?

Anledningen att jag frågar är att jag har svårt att få in alla styrpaneler på ett snyggt sätt. Flera rum har LK`s golvvärmegivare. Värmepumpen her Thermia Link där man styr radiatorer och värmesystemet. Ventilationsaggregatet har styrpanel. En iPad är på väg in i väggen för att styra hemautomatiken. Kommer ju behöva en hel vägg för att styra allt :)

• Gilla
nenne2
  • Laddar…
Har fjärrkontrollen liggande i köket och jag tittar inte så ofta på den.

Displayen till systemair visar tre symboler. Första för att välja temp nästa för fläkthastighet och sista inställningsmeny. I menyn ställer man in aggregatet. Där kan man se börvärden för fläkthastighet men även ärvärden för temperatur i menyn Analog in.

På kortet i aggregatet finns även modbus för de som skulle vilja kontrollera den via detta gränssnitt.

Efter att systemet är injusterat så behövs inte fjärren speciellt ofta.
Det enda jag gör nån gång ibland är att justera mellan bortaläge och normaldrift.
I bortaläge går fläktarna med reducerad hastighet och det räcker gott för oss som bara är tre st i hushållet och har ett rätt stort hus. Vid bjudningar och större besök så brukar jag slå av bortaläget tillfälligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.