4 428 läst · 15 svar
4k läst
15 svar
Fröling ved/pellets combi!
Sida 1 av 2
http://www.froeling.com/images/stories/pdf/prospekte/de/prospekt%20sp%20dual_neu.pdf
Grymt fin pjäs denna! Fröling Dual verkar även finnas med den stora pannkroppen med 190L ved. ETA twin finns väl bara i den lilla med 150 L ved? http://www.eta.co.at/index.php?eID=...1759896&hash=e85a9e99d18db0566791809b629fa7dd
Förutom investeringskostnaden så måste ved/pellets vara riktigt bra. En riktig flisanläggning kräver ju ännu mera logistik. Pelletsbrännaren startar istället för elpatronen i acktanken när man inte är hemma.. Vattenfall grinar nog illa över bioanläggningarna som poppar upp!
Tror inte att även en automatisk matning av vedklabbarna till pannan är så värst många år bort.
Grymt fin pjäs denna! Fröling Dual verkar även finnas med den stora pannkroppen med 190L ved. ETA twin finns väl bara i den lilla med 150 L ved? http://www.eta.co.at/index.php?eID=...1759896&hash=e85a9e99d18db0566791809b629fa7dd
Förutom investeringskostnaden så måste ved/pellets vara riktigt bra. En riktig flisanläggning kräver ju ännu mera logistik. Pelletsbrännaren startar istället för elpatronen i acktanken när man inte är hemma.. Vattenfall grinar nog illa över bioanläggningarna som poppar upp!
Tror inte att även en automatisk matning av vedklabbarna till pannan är så värst många år bort.
Redigerat:
Japp, mycket fin. ETAn har för låg effekt för mig, Frölingen är OK effektmässigt.Åskar skrev:[länk]
Grymt fin pjäs denna! Fröling Dual verkar även finnas med den stora pannkroppen med 190L ved. ETA twin finns väl bara i den lilla med 150 L ved? [länk]
Vedsol har visst en fin Gaselle ved/pellets kombi också. Dock blir man lite betänksam när det är nästan omöjligt att hitta nån vettig information om Gasellen på internet.
Styrsystemen på Fröling/ETA är av helt annan kaliber än Gasellen.
Det där med automatisk matning av tror jag inte riktigt på, vedklabbarna måste vara fina, raka och jämna. Åtminstone på Loppers variant.
Ja ETA´n är i minsta laget. Men tittar man på pelletsdelen och att pelletslågan går direkt in i brännkammaren (Fröling tar in pelletslågan i vedmagasinet) så tycker jag ETA´n ser bättre ut. Frölings pelletsdel ser betydligt klenare ut. ETA´n har ju en slussmatare innan skruven till pelletsförbränningen, måste vara bättre, säkrare och framförallt tätare..
Matning av riktiga vedklabbar kommer inte i morrn utan om något år. Det tror då jag. Men vedpannorna kommer se annorlunda ut..
Matning av riktiga vedklabbar kommer inte i morrn utan om något år. Det tror då jag. Men vedpannorna kommer se annorlunda ut..
Ja lite udda typer där! De kan inte ens ha rätt pdf-fil på hemsidan för de pannor de säljer. Klickar man mellan storlekarna så kommer samma panna upp än vilken man väljer. Några data på 80 kW:aren har jag då inte lyckas få fram. Pannorna är ju annars gjorda i italien och ser inte så tokiga ut.
Okej! Men är det inte kosingen som det hänger på så är ju en ved/pellets kombi inte så tokig. Vet inte vad hemkörd flis kostar kilowatten men ved/pellets kan ju inte vara så dumt. Ska man ha flis så måste nog de flesta bygga till ganska mycket för att logistiken ska fungera. Ved/pellets känns spontant enklare.
När jag räknar på det går det ungefär jämt ut, men man får ju elda på riktigt:wow:Åskar skrev:
Jag kan få flis hemkörd hos mig för 30 öre/kWh inkl moms. NV Skåne. Skall jag ha flis måste jag bygga en massa.Åskar skrev:
Japp!! Ved är min hobby istället för gym. Dessutom ursäkten till traktornÅskar skrev:
Oops! Får backa från detta. Enligt ETA:s websajt, http://www.eta.co.at , har ALLA andra ETA pannor bra fjärrstyrning. Alltså ej ETA SH Synd, för mig som är veckopendlare är det en nödvändighet. SMS som SH:n har känns väldigt 90-tal. Förhoppningsvis ligger detta på ETA:s utvecklingsavdelning, nästan klartrca1959 skrev:
Oops igen, fast nu på rätt håll Nu kommer ETA SH med touch displayrca1959 skrev:
http://eta.co.at/240.0.html?&no_cache=1&detail=51&page=&cHash=34d70e9a1b
Men ännu ingen anpassad pelletsbrännare till sh 40. Fröling har ju även pelletsbrännare på 38 kW till den större pannan med 190 L ved men den kommer inte till Sverige ännu. Dock tycker jag ETA´s pelletsbrännare (undermatad) ser rejälare ut än den enklare fallrörsbrännaren som Fröling har.rca1959 skrev:
Men grymma pannor båda två! Lättsotade och ingen keramik eller brännkammare behöver dras ut när man askar ur. Väldigt genomtänkta pannor.
Har man fet plånbok men ingen möjlighet till flislogistiken så varför inte!
Kopplar man ihop det själv så blir det inte fruktanvärt mycket dyrare än de som fått typ värmebaronen med 2-3-4st 500L acktankar inkopplat av den lokale rörmokaren för 100 000kr
Vad kostar serviceavtal per år för manickerna. Vad kostar display, styrdator osv. när de slocknar?