Vi har en gammal halvtrapp (4 trappsteg) av furu som varit lackad och då gulnat med tiden. Nu har vi slipat den ljus och fin och funderar på hur vi ska behandla den.
Om vi lackar kommer den väl att gulna igen och det tycker vi vore lite tråkigt. Att såpa med pigment gör väl att den blir känslig för slitage och fettfläckar. Kan man göra något innan man lackar för att få den att behålla sin ljusa/vita karaktär?

Vitlasera den. ;)

Hej

Jag har precis samma typ av trappa. Jag tänkte använda vitpigmenterad lut och såpa som jag har på golvet i det angränsande rummet. Men jag undrar om det är så smart egentligen?

Hur fungerar Lut/såpa i avseende på slitage med mera?
Lasering ger väl en annan färton samt plastigare yta?

:)

Vi har nu bestämt oss för att luta trappen och sedan lacka. Har sett prov på detta och vi tror att det blir snyggast så. Vi funderade ett tag på att betsa och sedan lacka, men tyckte att träet kom fram bättre med lut.

En lutad och såpad trapp lär vara känsligare för bla. fettfläckar. Lacket ska hålla för mer slitage, men det är ju också en fråga om hur mycket underhåll man vill göra.

Hmm... Jag har hört att det inte är allt för lyckat att lacka en lutad yta även om det går. Men jag har inte sett detta, bara hört från någon som har gjort det. Jag kommer nog antagligen att luta min trappa i alla fall. Sen vet jag inte... Kanske olja?

Vi har varit i kontakt med en målare som menar att problemet med att lacka på lutat golv är att lutet kryper in i kvistar och håligheter. Risken är att man inte får bort allt lut före lackningen och då kan lacket spricka på det stället där kvisten/håligheten sitter.

Är man nogrann och svabbar bort lutet istället för att borsta bör detta inte bli något problem. Men det beror ju på antalet kvistar och så tar det lite längre tid eftersom träet måste hinna torka före lackning.

:D

I vårt kök använde vi en träolja med vitpigment det blev himla snyggt ;D

Ett tips är iaf att INTE olja trappen, jag slet i ca 40 timmar med att slipa bort ´helvetet på min trapp. En oljad trapp drar till sig skit o ser ful ut efter bara nått år är min åsikt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.