Efter att jag skrev den här varningen fick jag telefonnumret till Rosenberg Wases svenska snickare och pratade med honom. Jag är väldigt glad att kunna meddela att han existerar och han uppger att han nu har tagit över tillverkningen av Rosenberg Wases dörrar. En stor sten föll från hjärtat när han sa att det är han som tillverkar Rosenberg Wases växthus och att det är norrlandsfura det är gjort av, förutom då ett antal dörrar varav en var vår. Nu känns det som man kan sluta oroa sig för att hela växthuset faller samman när som helst.

Jag och Per bestämde oss för att avbeställa den dörr vi hade beställt av en annan snickerifirma (de hade inte börjat tillverka den än) och att istället få en ny från Rosenberg Wase. I helgen har jag nu fått veta att en ny dörr kommer att levereras till oss i slutet av april, ganska precis ett år efter vår reklamation.

Därför döper jag om den här tråden till "erfarenheter av växthus "Solsidan" från Rosenberg Wase".


---

Nu ska jag berätta om hur det är att köpa växthus från Rosenberg Wase. Jag känner att det är min skyldighet eftersom jag har skrivit om vårt växthusbygge i positiva ordalag. Jag är ju jätteglad att jag har ett växthus, jag vill bara inte att någon ska tro att jag är nöjd med dem som leverantör. Vill också berätta för andra vad de ska se upp med.

Läs gärna också min blogg om att ge referenser.

Kort sammanfattning för de som inte orkar läsa hela min utläggning:

- Rosenberg Wase lurar dig att betala helt eller delvis i förskott mot att du ska få billigare pris och följa med i någon sambeställning. Jag tror det är ett trick för att de ska få in pengar snabbt. De har sagt samma sak till alla jag har pratat med. Väldigt många sambeställningar de gör ifall det här skulle stämma. Beställ istället när du själv är redo i så fall.
- Leveransen är mycket osäker, det kan dröja år innan du får leverans.*
- Glasen och dörren till växthuset är tillverkat i Polen.
- Träet i min dörr är av usel kvalitet.
- De åtgärdar inte fel som uppstår i efterhand. Garanti existerar inte.
- Över huvud taget en mycket obehaglig upplevelse att ha med dem att göra, det är så mycket lögner och man vet inte vad som är sant till slut.

* enligt andra kunder som har mailat mig, själv fick jag ca 2 månader försenad leverans efter att ha utövat mycket starka påtryckningar.

Den långa versionen
När jag ringde för att sondera terrängen (jag var sjukt taggad på det här växthuset och ja, ”kärleken är blind”) så säger Rosenberg Wases säljare:

”- Köp nu, för vi ska precis få iväg en större beställning till vår snickare, så blir det billigare för dig”. Hon fick det att framstå som att jag skulle få en billigare produkt och tryggare leverans om jag passade på att lägga beställningen just då. Jag invände och menade att vi inte var säkra på när vi behövde växthuset, eftersom vi ännu inte hade fått tag på entreprenörer till tillbygganden som måste byggas först (högkonjunktur just då). Men jag tyckte ändå att det lät lockande, eftersom jag av hennes beskrivning såg framför mig att mitt växthus då skulle stå och vänta på att bli ivägskickat.

Hon säger att hon vill ha betalning i förskott. Då drog jag öronen åt mig. Ringde till Charlotte Andersson, byggnadsingenjör med juridik som specialitet, och frågade om det verkligen är kutym att man betalar i förskott?

Charlotte menade då att en delsumma kunde man betala, när det rör sig om en mindre firma som eventuellt inte har råd att köpa in materialet till beställningen annars.

OK, jag återkom till Rosenberg Wase och sa att jag kunde betala 1/3 i förskott. Efter viss argumentation lyckades jag få henne att gå med på det.

Vi kom överens om att jag skulle höra av mig några månader innan leverans av växthuset skulle ske.

Under tiden bloggade jag glatt om växthus och visade bilder på Rosenberg Wases växthus. Då fick jag oroliga mail från läsare. Någon kommenterade i bloggen att de hade betalat växthuset, men fick aldrig någon leverans.

En annan mailade samma sak och frågade ”Gulp! Har vi blivit blåsta?” (Just den här personen berättade idag för mig att hon hade avbeställt och fått bråka rejält för att få tillbaka sina pengar. Hon fick dem då pö om pö á 5000 kr.)

Jag började ana ugglor i mossen när det började höra av sig andra kunder som inte fick leverans trots förskottsbetalning. Kanske borde jag oroa mig över mitt växthus? Men hon hade ju sagt det där om sambeställningen, att mitt växthus skulle vara säkrat och dessutom billigare om jag beställde snabbt?

För att göra en lång historia kort meddelade jag henne den 7 mars 2010, att nu ser det ut som att vi kommer att behöva leveransen av växthuset i april/maj. Det var väldigt liten respons från dem, väldigt besvärligt över huvud taget att leverera något. Något växthus som kommit med i en sambeställning existerade inte, blev jag varse om.

Jag började inse att vi inte skulle få något växthus till den våren. Efter att jag hade blivit riktigt otrevlig mot dem levererade de allt utom dörren i mitten av juli, men då var det ju för sent att göra några planteringar. En växthussäsong förlorad. Och att få växthuset levererat över huvud taget var som att gå en boxningsmatch. Du är helt utmattad efteråt. Fastän du har fått växthuset vet du inte om du har vunnit eller förlorat.

Allt låter väldigt fint och tjusigt, de pratar om sin snickare och man ser en äldre dalmas framför sig som slipar på ditt växthus med sandpapper. Men när leveransen kommer är den från Polen. Man är osäker på om de har träffat sin tjusiga snickare över huvud taget.

Vår egen snickare Frank som är desto tjusigare sa direkt att det var smäck när han skulle montera ihop det. Han tyckte att det knaggigt trä av dålig kvalitet.

I dörren var det massor av sprickor och våren 2011 gick det inte att öppna den. Jag mailar då och reklamerar dörren 20110417. Hon svarar 20110426 att hon har vidarebefordrat mitt mail till sin man för åtgärd.

Sedan ringer jag och påminner ett antal gånger under våren och sommaren men får alltid undvikande svar. De är mycket trevliga men svaren går alltid ut på att de skjuter upp det någon vecka hit och någon vecka dit. Så kommer jag på att det inte är bra att ringa, för då har jag inga bevis för vad hon har lovat.

Jag mailar därför 20110817 och frågar efter leveransdatumet för dörren jag har blivit lovad. Vår snickare ska ändå hit i ett annat ärende och det är bra om han slipper åka fram och tillbaka.

Jag får svar 20110824 då hon säger tusen tack för min e-post och ber att få återkomma följande vecka med leveransbesked.

20111003 skriver jag så här ” Hej,

Den 24 augusti skulle du återkomma följande vecka med leveransbesked, men det har gått en och en halv månad nu. När får vi våra dörrar?”

Då ringer hon och säger att hon har fått dörren, men att den är omålad. Hon har den i sin källare och ska måla den alldeles själv!

Perfekt, då har jag väl den nästa vecka?

När jag ringer nästa vecka och frågar hur det gick med målningen får jag till svar att det visade sig att den hade fel mått och att hon fick skicka den till snickaren för justering. Alltså hade hon ljugit om dörren i källaren.

Vi får ingen dörr och då ringer jag och säger att vi nu kommer att beställa en själva från en annan snickerifirma och skicka fakturan till henne. Ber henne om måtten.

Då blir det lite fart på henne, för hon dyker upp här utanför, står i mörkret och väntar på oss när vi kommer hem. Hon följer med in och tittar på dörren och konstaterar att den inte går att öppna. Hon lovar att skicka en ny dörr och även en snickare som först ska komma hit och justera den befintliga innan vi får den nya.

Snickaren som ska komma hit svarar aldrig i telefon när man ringer och inte heller på mail när jag skickar det. Dörren blir inte justerad men det gör inget, det är en ny dörr vi behöver till växthussäsongen som börjar nu.

Idag har vi beställt en ny dörr från en annan leverantör och kommer att skicka fakturan till Rosenberg Wase.

Jag ser också att de blev anmälda av någon till ARN 2010.

Bespara dig själv en massa huvudvärk och gråa hårstrån och välj en annan leverantör än Rosenberg Wase. Här hittar du alla andra växthusleverantörer.
 
Redigerat:
Tråkig läsning, men tack för att du skrev av dig.
Står själv i startgroparna att köpa växthus. Just nu känns det som att vi kommer köra på säkra kort som willab garden/classicum eller likande.

Mvh

Stefan
 
Det låter klokt!
 
Jag hör också till dem som hamnade i klorna på Rosenberg wase. Tyckte deras växthus var fina - om än dyra - och tänkte att prisbelönta arkitekter kan man lita på. Bah! Jag blev "inlurad" i en snabb affär på samma vis som ovan, det skulle ske en sambeställning till ett lägre pris. Jag fick betala 1/3 av priset vid beställningen i juli måndad, ytterligare 1/3 av priset ett par månader senare. Jag skulle för detta till en början få en ritning att godkänna men fick bara efter flera månader en felaktig ritning, jag tjatade och tjatade om att få en korrekt ritning att godkänna men månaderna gick och jag insåg i mars att jag aldrig skulle få mitt växthus till april/maj som utlovat. Då ville jag häva affären, vilket samma säljare som ovan försökte övertala mig ifrån. Jag stod på mig men jisses vilket sjå det sedan var att få tillbaka pengarna jag betalat för ingenting. Jag har sparat hela vår mejlkonversation. Jag fick tjata och bråka för att till slut i små potter få några tusenlappar här, några där. Hade det inte varit känt att jag är journalist vete sjutton om jag fått mina pengar än. Stor fet varning alltså för detta företag! Det var en mardröm att fastna i deras klor, det kan mina redaktörskollegor på jobbet, som drogs in i mardrömmen, vittna om!
 
Hehe, googlar man på Rosenberg wase så är denna tråden det fjärde sökresultatet. :)
Deras webshop ligger dessutom nere. :)

Synd att såna här företag får tillåtas vara kvar. Tyvärr har man som privatperson inte så mycket att sätta emot när ett företag/entreprenör jävlas med dig.
Polisen lär väl inte göra så mycket om man skulle ringa dem och anmäla bedrägeri?
 
Polisanmälan har jag inte ens tänkt på. Jag vill bara glömma det och gå vidare. Vi köper en ny dörr själva och betalar de dörren så gör de. Annars får de kronofogden på halsen.
 
Polis kan ju knappast vara aktuellt, de har ju trots allt levererat någonting.

Trist historia.
 
Här är lite bilder på dörren.
 
  • vh1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vh2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vh3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Shit vad tråkigt men stort TACK för din varning. Jag har sparat ihop pengar länge för att köpa ett växthus från dom,solsidan med dörr på gaveln, när jag ringde senast så var det 3månaders leverans, perfekt till sommaren alltså... tror att jag drar tillbaks den beställningen omgående. Jag är inte så tidskänslig egentligen, men man vill ju att det ska vara bra kvalitet! tyckte det var så fint med de smala långa glasen...
 
Har du betalat i förskott lavin?
 
Tackar för varningen. Kommer aldrig att ha växthus själv men mamma står i begrepp att köpa ett - och då kan det ju vara bra att se till att hon inte väljer något från nämnda företag.
 
Nej, jag har velat med hur stort det skulle vara, och vart dörren skulle vara, så jag har bara pratat med dom i tel. Vi kom överens om att om jag bestämde mig tidigt i mars så kunde jag få en snabbare leverans eftersom de hade en större beställning som skulle göras.
 
Ser ju inte rikitgt klokt ut. Sådär kan nog inte ens en riktigt dålig dörr bli utan hård fuktbelastning. Jag skulle överväga att sätta upp ett enkelt skämtak över dörren, det kan förlänga livet på din nya dörr en del tror jag.
 
Kollar man in huset på Zetas har det också blivit rejält slitet, men jag trodde det var dåligt underhåll. Det pekar snarare på kass virkeskvalitet/blött virke.
 
Jag tänkte att kanske det på Zetas och andra utställningsex var snickrat av dem själva (en i företaget är finsnickare), och sedan skickar de växthus av sämre kvalitet från Polen till kunderna. Största anledningen till att dörren farit så illa tror jag är att de har missat att behandla just dörren ordentligt. Övrigt trä i växthuset är intakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.