Det där att köra i "45 graders vinkel" in i apparater och dosor är typiskt kattskinnsgnuggare jämfört med att knixa/essa kabeln.
Men som nämts, estestiken beror ju på utrymmet också och montörens egen bedömning....
 
Det är för mycket raksträcka ovanför brytare på Mikaels bild, sedan verkar kabeln ovanför klamret vara lite vinglig.

Men nu förstår nog alla vad en S-böj är.

Protte
 
Glufsglufs skrev:
Det där att köra i "45 graders vinkel" in i apparater och dosor är typiskt kattskinnsgnuggare jämfört med att knixa/essa kabeln.
Men som nämts, estestiken beror ju på utrymmet också och montörens egen bedömning....
kattskinnsgnuggare?
Menar du oss som gillar bakelit?:p
 
Mikael_L
Bo.Siltberg skrev:
Ja nu kanske vi är lite petiga och retliga här ;)
Nähejdå. Här ska vi givetvis peta och anmärka på microdetaljer. :D
Tråden råkar bara vara feldöpt till "Värsta felkopplingen", då det egentligen skulle vara "Minsta felkopplingen". :cool:

Sen kan ni glömma att jag visar upp en bild på min kulo-spikning i friggeboden. Jag skulle få så mördande kritik att jag avreggar mig här. :x
Det ser ut som crap! :thumbdown:
Man inser snabbt att det inte är något plättlätt jobb att få upp lite utanpåliggande kabel estetiskt.

Jag ska försöka få igång min lärlingstid och sen lära mig lite genom att göra usla men avlönade jobb hos blåögda konsumenter. Och sen om något år gör jag om friggeboden helt enkelt. :cool:
 
Njaenj......!

Tycker nog inte dragningen var så snygg...
Kommer ihåg kurvorna på kulon som pappa gjorde... Han hade en tång man nöp med så det blev väldigt fina kurvor...
 
I Elinstallationsteknik från 1927 står det så här..:)
 
  • 2012-03-03_20-18-51_156.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2012-03-03_20-19-58_85.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Kul text. Men vad står det i en 85 år nyare bok då? :D

Roligt att du har tillgång till sådan litteratur. Vårda den ömt, eller skicka den till mig. :cool:
 
På ovanvåningen hemma hos mig så är det precis som på översta bilden, med tillhörande blåaktig KULO :)
 
I en 85 år nyare bok tror jag att dom struntar i om det är s,z eller x-böjar, bara det är dokumentation på installationen...
 
inst.-mäst. skrev:
I Elinstallationsteknik från 1927 står det så här..:)
Jag förstår om du inte har egen erfarenhet från installationsarbete på 20-talet. Men varför? Kan någon finna några säkerhetsmässiga skäl till anvisningen, eller är de rent estetiska?
 
Är väl en viss skillnad att böja och bända en plåt khulo jämfört med en plastisolerad kabel också...kanske....

Bara en tanke.

Hur som, visst kan man väl gå direkt snett in i en apparat/dosa men ju längre ifrån man gör böjen destå mindre estetiskt blir det ju.
 
-PC- skrev:
På ovanvåningen hemma hos mig så är det precis som på översta bilden, med tillhörande blåaktig KULO :)
Samma här, sånär som på att kulon är övermålad sen länge så jag inte vet hur den sett ut från början. Svart bakelitvippbrytare. Funkar finfint men jag är inte direkt sugen på att byta till nån belysningskälla som inte är rent resistiv... (liksom de 260mA som en 60W-lampa drar har nog rätt svårt att ge en brandfarlig ljusbåge i en brytare där brytdelen är gjord av porslin, däremot litar jag inte på brytarens förmåga att klara svårare induktiva/kapacitiva laster)...
 
Jag har faktiskt hållit i en böjtång för "metallkulo". Någon som har en att fota?

Protte
 
prototypen skrev:
Jag har faktiskt hållit i en böjtång för "metallkulo". Någon som har en att fota?

Protte
Hittade en bild:
6894_vxthuset_104_1.jpg
 
Jag har både kulotång och oanvänd plåtkulo liggandes, samt olika apparater, klammer mm. Dessa kanske kan komma till användning för att göra en museal installation vid tillfälle. Det är ju alltid tiden som fattas...även knoppledning och mätartavlor i trä med mätare mmmm. Ska bygga ett uthus med mycket återanvänt material då kunde man göra olika installationstyper från skilda tidsperioder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.