10 374 läst · 13 svar
10k läst
13 svar
Till er som använder avfuktare
Idag flyttade jag vår avfuktare, som normalt håller till i tvättstugan/badrummet, för att placera den i ett rum som håller på att målas. Tanken var att snabbtorka färgen med avfuktaren. Jag stängde dörren och fönstret och satte igång avfuktaren. Efter två timmar tittade jag till torkningen, och kunde konstatera att det var varmt och fuktigt och att avfuktaren hade lämnat ifrån sig 1-2 dl vatten. Inte mycket till avfuktning alls således. Jag insåg att det är något fel med avfuktaren, och tog ned den till verkstaden för översyn. Ine i maskinen visade det sig vara osannolikt mycket damm. Den varma delen var helt täckt av en sån filtkaka som man brukar hitta i torktumlarens filter, men kompaktare. Inte så konstigt att den var ineffektiv! Detta trots att det finns någon sorts förfilter som skall hålla maskinen ren.
Jag skulle tro att det har kostat en massa ström till ingen, eller liten, nytta.
Dagens tips är att öppna era avfuktare och rengöra dem från damm. Tryckluft är nästan ett måste, liksom andningsmask om man inte kan hålla till utomhus. För de som inte mekar själv kan jag bara föreslå att lämna in era maskiner en gång om året för rengöring.
Jag skulle tro att det har kostat en massa ström till ingen, eller liten, nytta.
Dagens tips är att öppna era avfuktare och rengöra dem från damm. Tryckluft är nästan ett måste, liksom andningsmask om man inte kan hålla till utomhus. För de som inte mekar själv kan jag bara föreslå att lämna in era maskiner en gång om året för rengöring.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 098 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 098 inlägg
Jag har två avfuktare. Båda av fabrikat Woods. Den ena i plåt (DS28?) och den andra i plast (MDE25?) Båda var luddiga inuti. Den i plast som avfuktar badrummet/tvättstugan var betydligt luddigare inuti än plåtmaskinen som avfuktar källaren. Jag borde försöka montera bättre filter. De som sitter i maskinen är helt värdelösa.
Hej hopp!
Vi har fått tips om att skaffa avfuktare då vi har ett enplanshus med källare (Gullrings/1968). Har ett element som är gammalt som gatan i tvättstugan som står på året runt givetvis.
Önskar tips från er som nu har avfuktare eller kan tycka att det kan vara bra om man som vi har torr luft rent generellt i huset.
Dessutom kvarstår det klassiska golvproblemet i gillestugan: träreglar på betong. Kan avfuktare även här vara bra? I övrigt är det ett rejält tilltaget självdrag i listerna (ca 510 mm).
Vi har fått tips om att skaffa avfuktare då vi har ett enplanshus med källare (Gullrings/1968). Har ett element som är gammalt som gatan i tvättstugan som står på året runt givetvis.
Önskar tips från er som nu har avfuktare eller kan tycka att det kan vara bra om man som vi har torr luft rent generellt i huset.
Dessutom kvarstår det klassiska golvproblemet i gillestugan: träreglar på betong. Kan avfuktare även här vara bra? I övrigt är det ett rejält tilltaget självdrag i listerna (ca 510 mm).
Om hålet är tillräckligt stort för att få in en bithållare (med magnet, inte "låsring") så brukar jag skarva ihop ett antal bithållare tills jag får en tillräckligt lång mejselstew skrev:
För att komma åt låsskruvarna till vårt väggfäste till tv'n i vardagsrummet måste jag använda 6-7 bithållare
Liknande trådar
-
Vilken fog använder man till fästa åldersbeständig plast i krypgrund mot betog och natursten? Tacksam för förslag!
Fritidshus -
Vilken Luftavfuktare till badrum med tvätt
Ventilation -
Val av avfuktare till sektionerad krypgrund
Grund & Markarbeten -
Hej ! Vilken typ av tegel använder jag till att mura en ute pizza ugn .
Stenhus -
Förslag på avfuktare till krypgrund?
Grund & Markarbeten