Usäkta, men ser ändå lite pulat...
Stora radier isf S-böjar
Fattas ett och annat klammer också.

Men betydligt bättre än innan

Protte
 
Mikael_L
Ser mycket bättre ut. Men tydligt att ingen riktig elektriker varit framme.
(Alt. en som aldrig lärt sig yrket ordentligt).
 
  • Gilla
peapan
  • Laddar…
O
prototypen skrev:
Usäkta, men ser ändå lite pulat...
Stora radier isf S-böjar
Det där får du gärna utveckla lite. Förstår inte vilka stora böjar det är du hänger upp dig på eller vart du vill knöcka till ett S, varför man nu någonsin skulle vilja göra dylikt. Så dela nu med dig lite av den där "hemliga" elektrikerkunskapen som inte går att förklara för vanligt folk! ;-p
 
Jag hade dragit kabeln spikrak mellan armatur och dosa (och en klammer till tror jag) 1 eller 2 klamrar till mellan dosa och brytare. Sen hade jag varit nöjd. ;)
 
Mikael_L skrev:
Ser mycket bättre ut. Men tydligt att ingen riktig elektriker varit framme.
(Alt. en som aldrig lärt sig yrket ordentligt).
Hur hade du gjort det då?

Det är jag som spikat det där.
Kunden är nöjd, men Hitler har ej varit där och inspekterat.

Kanske skall tillägga det att brädorna ligger omlott på väggen därför valde jag den kabelvägen till armaturen. Hade man tagit fler klammer på den vertikala kabeln så hade det blivit ett fult vågmönster på den, då brädorna ligger som jag skrev.

:)
 
Redigerat:
Mikael_L
Såhär ska man böja in utanpåliggande kabel i apparaterna.
img_0381.jpg
Ca 5cm radie, eller något mer. Första klamret 5-6 cm från.
Sen jämt och fint klamrat, och sista klamret 5-6 cm ifrån apparaten i andra änden.

Klammeravstånd har olika elektriker sina favoriter, men säg 18-24cm.
Men en kort kabel, t.ex 60 cm får man anpassa så det blir snyggt.
Det blir för lite med att klammer mitt på.
Så istället blir det ca 16 cm mellan klammren.
 
Beror väl på om det är i finrummet eller i ett förråd? Kunden vill kanske inte kosta på finaste utförandet i förrådet?
Kulon på bilden är lite krokig på den raka delen, klammern inte helt islagen och lite sned...:cool:;)
Stilren och snygg brytare.
 
Mikael_L skrev:
Såhär ska man böja in utanpåliggande kabel i apparaterna.
[bild]
Ca 5cm radie, eller något mer. Första klamret 5-6 cm från.
Sen jämt och fint klamrat, och sista klamret 5-6 cm ifrån apparaten i andra änden.

Klammeravstånd har olika elektriker sina favoriter, men säg 18-24cm.
Men en kort kabel, t.ex 60 cm får man anpassa så det blir snyggt.
Det blir för lite med att klammer mitt på.
Så istället blir det ca 16 cm mellan klammren.
Ska?
Jag hade inte gjort så i allafall.
Snyggare om den går rätt ner utan böj om den möjligheten på apparaten finns dvs.
 
Ser ju inte direkt perfekt ut heller, och ett märke på fodret vid klamret ;)
 
Mikael_L
Alltså ...
Sådär klamrar nästan alla elektriker. Men det finns inga regler som förbjuder den dragning som visas på bilden, inte heller den som var innan (den behövde bara klamras lite bättre och få innerledarna att inte vara synliga).
Och visst finns det en massa elektriker som inte klamrar snyggt, så att det inte ser ut som det brukar är ju inget bevis på obehörigt arbete.
Men fula (eller ska vi kalla dom ovanliga?) klamringar brukar ofta tolkas som hempul. Fast det ibland är en helt felaktig slutsats.

Den omdragning som vi får se på sista bilden är nog inget jag själv skulle öda den minsta tid på att göra något åt. Det är ju inget man kräks över i alla fall.
 
Matss skrev:
...och ett märke på fodret vid klamret ;)
Missade detta men det stämmer
 
Mikael_L
Matss skrev:
Ser ju inte direkt perfekt ut heller, och ett märke på fodret vid klamret ;)
Google hittade ingen bättre bild åt mig.
Allt är googles fel. :D
 
Ja nu kanske vi är lite petiga och retliga här ;)
Kabeln på Mikael's kan man också anmärka på - tycker det är lite väl många små böjar på den...och klamret sitter ju snett!! :cool:
 
Man skall försöka att gå med en kabel rakt längs en dörrfoder och undvika svarta mellanrum mellan dörrfoder och kabeln där den går in i apparaten.

Angående dosan så ser det ut som en U-56-dosa och då går det inte att gå rakt in. Då är man tvungen att göra ett "knäck" på kabeln så det syns att man lagt ner tid på att böja kabeln innan den går in så den inte bara sneddar rakt in. Dock kan det vara lite svårt ibland när det är trångt. Kan dock blivit löst genom att använda en kulodosa, men det beror ju på vad det är för utrymme som man väljer dosa efter.

Snyggt med Exxactdosan med brytare och uttag! *Tumme upp*

Mikaels googlebild var inte särskilt snygg. :rolleyes:

//Patrik, som är osäker på han vågar posta utifall det tolkas som lite snobbigt.
 
Vill nog påstå att elsnobberier är accepterat här.:cool::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.