Har några skivor som är monterade under fönstren på balkongen. Undrar om ni vet vad detta är? Dom är gamla och börjar gå sönder så måste byta ut dom. Eller finns det andra, bättre alternativ?

• balkong0.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • balkong1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eternit skulle jag tippa på (asbest).Du kan byta dom mot Minerit.

Snarare eternitskiva av ngt slag (som innehåller asbets :) Minerit är kanske ingen dum idé men det finns en uppskö av alternativ. Vill dock påpeka att eftersom det är asbest inblandat är det inte bara att riva hur som helst då eternit är relativt skadligt då det finfördelas.

Funderade på att bara sätta någon sorts träpanel, men det kanske är dumt?

Absolut inte. Har ju visat sig fungera ypperligt med visst underhåll. Alternativt kan du göra det utanpå befintlig beklädnad :)

vill väl helst bli av med asbesten först...

Du får riva den själv, men använd en riktig andningsmask och engångsoverall.

sen bara in i en sopsäck och iväg till tippen?

S
allt i sopsäck försegla märk upp att det innehåller asbest. åk till tippen och fråga dom

Typ så. Sen är det olika hur de hanterar det på ÅVC. Vår närmaste lät ovillig till att ta emot eternit och ville ha över 800:- per ton för att ta emot det. Åkte ett par mil extra till en annan ÅVC istället. De ville ha 60kr per kärra. Enda problemet var att de ville att jag skulle ta ut det ur mina väl igentejpade plastsäckar vilket jag naturligtvis vägrade.

eternit i så små mängder är ju bara löjligt att vara nervös för. en sak om man ska stå och såga en massa skivor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.