Hej.
Jag hoppas denna topic hamnar rätt.

Det jag undrar är iaf om man har ett hyreshus och vill hyra ut en lägenhet, till en början halvårsvis eller ev ett år i taget.
Är det ok eller finns det något som reglerar detta, har ju hört att det är svårt att vräka hyresgäster så det gäller att ta det säkra före det osäkra..

MVH/

Om det är en eller tvåfamiljshus dvs max två lägenheter kan du säga upp hyresgästen men med en uppsägningstid som ni kommit överens om i hyreskontraktet. Om det är fler än 2 lägenheter måste hyresgästen missköta sig eller att huset ska rivas/renoveras omfattande för att du ska kunna säga upp hyresgästen.

OK, men då blir min fråga ännu mer aktuell.
Kan man skriva hyreskontraktet så hyresgästen hyr halvårs eller årsvis, dvs man kan kasta ut personen i fråga efter ett halvår om det inte funkar?

D
Om det är en en- eller två-familjsvilla så skall du avtala bort besittningsskyddet. Detta kan göras utan hyresnämndens godkännande om man är nöjd med de begränsningar som finns med ett sådant avtal. Se blankett http://www.hyresnamnden.se/Domstolar/hyresnamnderna/Avstående från besittningsskydd - HN 4.pdf

Man kan avtala bort besittningsskyddet i större omfattning än vad som anges på denna blankett, men då krävs hyresnändens godkännande (vilket kan bli mer eller mindre svårt beroende på hur man vill utforma villkoren).

"Det jag undrar är iaf om man har ett hyreshus och vill hyra ut en lägenhet"

Som ägare av hyreshus, näringsidkare, kan du inte inte hyra ut i andra hand och avtala bort hyresgästens besittningsrätt. Inte heller din släkting, barn kan det = bulvanförhållande. Din hyresgäst kommer att får besittningsrätt fr. första dagen.

Men kan jag hyra ut halvårsvis?

Ja men risken är att du inte får någon hyresgäst.

Det betvivlar jag, men är villig att ta chansen!
Hellre det än att få in några festprissar..

Ring och prata med hyresnämnden (som det länkades till ovan), då blir allt rätt från början och du minskar risken att gå på en nit, t.ex. att hyresgästen tvärtemot din avsikt får besittningsrätt.

Det är ju det vi skrivit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.