När du snackar om 500l slav tank, menar du då en likt denna http://www.billigtvvs.se/produkter/248/405/ack-tank-rektangular-500 ?

Den bygger inte mycket och får plats bra, får du kanske plats med 2st? Jag tycker att du har lite för lite volym från början. Räknar man på det ser det ut så här.

120m2x70W=8,4kW (detta är förbrukningen för hela huset, full effekt)
1.16x1000lx50C=58kw (detta är det som är lagrat i dina tankar)
58/8,4=6.9 (så många timmar kan du plocka energi från tankarna)

Betänk nu att detta är schabloner och funkar enbart i teorin som vägledning. Här är inte bortfall inräknat så som värmeläckage m.m.
 
  • Gilla
Suidnil
  • Laddar…
Man kan vara krass och säga att du kan plocka energi i 5 timmar. Det blir att kliva upp tidigt och elda. Se till att skaffa en motordriven shunt ( http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=thermomatic ) som reglerar värmen. Det är ju onödigt att elementen står på 100% under natten. Dra ner det under natten och sen höj effekten under morgonen.
 
syndikate skrev:
Hemskt bra forum får man säga mycket intressant att läsa.. jag har nu själv beställt en likadan kamin som du Bobbafett men ifrån karles.se istället. men har du avlopp breve kaminen? har hört på rykten att de ska vara bra!

//// Syndikate
Avlopp???
Är det ifall övertrycksventilen öpnnar du tänker på då?
Jag har dragit ett 15mm kopparrör från säkerhetsventilen som sitter på utgående från kaminen ner i källaren/pannrummet där det finns en brunn.
I pannrummet har jag ytterliggare 2 säkerhetsventiler.
 
Vandogen skrev:
Hur har du det med spridningen av värmen i huset, är det öppet eller blir det ett rum som blir bastuvarmt?
Vårat hus är från 1920 och är på 300m med en takhöjd på 2,85m, takhöjden gör att mycket av värmen från kaminen lagras där och sprider sig igenom dörröppningarna till dom intilliggande rummen, har nog aldrig varmare än 25C i matrummet där kamimen står.

Huset har 2 murstockar och vi använder bara den ena (Kaminen, kakelugn och 2 vedspisar) så den sidan av huset med den andra murstocken är lite kallare, jag skall sätta in en vattenmantlad insatts i en befintig öppen spis på den andra murstocken så vi får lite mer värme till den delen av huset.
 
Thomas, om du öppnar sotluckan på kaminen, vilken färg har sotet på insidan luckan?
Ljusgrå eller grå = bra drag
Svart = Dåligt drag eller eldat för dåligt
Svart ludd = väldigt dåligt drag.
 
[QUOTEN] är du snackar om 500l slav tank, menar du då en likt denna http://www.billigtvvs.se/produkter/2...ektangular-500 ?

Den bygger inte mycket och får plats bra, får du kanske plats med 2st? Jag tycker att du har lite för lite volym från början. Räknar man på det ser det ut så här.

120m2x70W=8,4kW (detta är förbrukningen för hela huset, full effekt)
1.16x1000lx50C=58kw (detta är det som är lagrat i dina tankar)
58/8,4=6.9 (så många timmar kan du plocka energi från tankarna)

Betänk nu att detta är schabloner och funkar enbart i teorin som vägledning. Här är inte bortfall inräknat så som värmeläckage m.m.[/QUOTE]

de är typ en lika dan tank.. jo kanske lika bra o handla två slav tankar när man får ett bra pris.. då har man 1500l totalt i huset..
 
BobbaFett: Hade bara hört de som sagt. förstår va du menar tycker de verkade hel mysko o ha en uppe vid kaminen bara grymt fult.
 
Nu har jag eldat från kl 12 idag, får lätt upp vattnet över 70° när jag lägger på mycket. Nu var jag nere i källaren och kollade tankarna och har 70° i topp på bägge men bara 18° i mitten och 17° nere. Varför?
 
Det är så det skall vara, det kallas skiktning. (varmt vatten är lättare än kallt vatten)
Man fyller på i toppen, och där tar man även ut värmen till radiatorerna, har man för mycket cirkulation till radiatorerna förstör man skiktningen.

För att förtydliga hur mycket jag lägger i, jag har ved som är några cm kortare än vad kaminen är djup, den veden staplar jag på varandra tills hela ved utrymmet är fyllt, sen klämmer jag in en solstickans braständare.
En timma senare fyller jag hela vedutrymmet igen på den fina glöden.
Fyra sådanna eldningar bör fylla dina tankar om du inte tar någon värme till radiatorerna.

När det 70 gradiga vattnet når botten av tanken kommer laddventilen att vara öppen hela tiden och temperaturen kommer att stiga lika mycket i både toppen och botten av tankarna eftersom pumpen pumpar runt vattnet igenom tankarna när laddventilen är öppen.

Hoppas jag förklarade vad du undrade
 
Men endå, elda i sex timmar och bara få upp toppen av tankarna i 70C känns inte helt ok. Jag nöjer mig med 40-50C i botten innan jag avslutar och jag har personligen aldrig eldat i sex timmar.

Thomas, prova med att dra ner shunten så att all energi går in till tankarna och elementen får gå kalla en stund.
 
Jag har dragit ner shunten nu och kör bara till tankarna. Har eldat i fyra timmar och på den tiden har botten rört sig från 18 till 20 grader...

70 grader i toppen och 40 grader i mitten, botten rör sig knappt.
 
Redigerat:
Thomas, om du öppnar sotluckan på kaminen, vilken färg har sotet på insidan luckan?
Ljusgrå eller grå = bra drag
Svart = Dåligt drag eller eldat för dåligt
Svart ludd = väldigt dåligt drag.
 
Temperaturen i tankarna beter sig som det skall, den tar emot den energi kaminen ger, att kaminen ger lite kan bara betyda att det brinner inte som det skall, antingen har du för lite ved i eller är det för dåligt drag i skorstenen.
Kan huset vara för tätt så kaminen inte får något syre? Prova öppna en ventil eller något så det inte kan bildas ett undertryck i huset.
 
Det sitter svart ludd på insidan av sotluckan. Har aldrig hört att det ska vara dåligt drag dock, har eldat med pellets i många år och har haft dragjusterare då t.o.m.

Har inga ventiler i huset, men gamla otäta fönster.

Senaste med tankarna är att de låg på 70° uppe, 72° i mitten men fortfarande 20° i botten.
 
Det går inte att jämnföra pellets med ved när det kommer till att elda inomhus. Pellets har lägre effekt men brinner mycket längre. Ved är tvärtom, hög effekt men kortare brinntid. Detta betyder att du behöver mer syre till veden helt enkelt! Öppna sotluckan lite (dra ut den) när du eldar så du fär lite mer sprutt i kamin. Var inte rädd att elda skiten ur den, kokar den kan du alltid öppna översta luckan samt stänga spjället i botten. Då dra luften igenom kamin fort medans eledn får dåligt med syre och på så sett kyls den. Trust me, har provat det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.