Vi ska ersätta vårt gamla fritidshus på Värmdö med ett nytt och har kommit ganska långt i planeringen. Det blir sannolikt isolerad platta på berg med inbyggd vattenburen värme. Husförsäljaren (Skidsta) föreslår frånluftvärmepump och vi efterlyser synpunkter på detta. Huset har 75 kvm byggnadsyta, ett plan med loft och villastandard vad gäller isolering. Vi kommer att vara i huset på somrarna och sporadiskt vintertid. Man skall tydligen hålla minst 20 grader året runt för att pumpen skall fungera och det är inget gigantiskt problem med den beräknade energiåtgången, men det känns ju som lite slöseri. På något forum läste jag att man behövde "spillkällor" för att det hela ska fungera bra. Vad är det? Kanske är luft/vatten bättre, men vi skulle gärna slippa ljudet från utepumpen på sommaren. Kan man stänga den delen på sommaren och bara köra el då? Synpunkter?

Det finns luftvärmepumpar som går att sätta i underhållsvärme 10 grader.

Jag tror att det är som så med luftvärmepumpar att de konstruerades ursprungligen som luftkonditionering. Det kommer ju ut både värme och kyla ur dem. Men så kom någon på att man kan använda värmen och så började man anpassa dem för användning i kallt klimat. Och först nu har de blivit så finurliga att man kan ha olika temperaturer.

Tack för svaret Pepe! Vet du om man utan problem kan stänga ner utepumpen på sommaren och då bara låta elpatronen jobba?

Uffe Puffe skrev:
Tack för svaret Pepe! Vet du om man utan problem kan stänga ner utepumpen på sommaren och då bara låta elpatronen jobba?
Nej, det vet jag inte. :S

När det först är sommar och varmt till att vara ute.. Varför skall man då ha igång pumpen?

En frånluftsvärmepump tar ju värmen från inomhusluften å gör varmvatten. Spillkällorna som avger värme är typ kyl å frys, tv å de som bor där.

På sommaren får man typ gratis varmvatten mens det ofta behövs stödvärme från den inbyggda elpatronen på vintern.

Eftersom ni inte är där så ofta vintertid så undrar jag verkligen om vattenburen värme verkligen är rätt sysytem för er? Det tar ju lång tid å värma upp om man har ställt ner värmen till underhållsvärme bara.

Jag hade nog funderat på en luft/luft pump å oljeradiatorer. Sen en vanlig varmvattenberedare. I badrum så kan man ju ha elgolvvärme, det går ju mycket fortare att värma än med vatten. Svärföräldrarna har så på 75kvm i sommarstugan å det tar ca 1h när man kommerut sen är det genomvarmt om man ställer ner det till 15 grader när man åker hem på söndagen.

Sen såklart en braskamin för mysfaktorn.

Sent from my GT-P7500 using Byggahus

Noseones förslag låter som det bästa och billigaste alternativet.

Jo, luft/luft plus elradiatorer är säkert det optimala ur kostnadssynpunkt, men då kommer kanske fuktvandringsproblematiken in. Som jag förstått det hela så skall plattan hålla en högre temperatur än plattans underlag för att inte fukt skall vandra upp i plattan. Är jag ute och cyklar eller...

Det vet jag inget om. Det borde du kunna fråga leverantören om.

Iaf så tycker jag att om du väljer vattenburet så bör du ha en separat luft/luft pump för att få till den snabba uppvärmningen.

Uffe Puffe skrev:
Jo, luft/luft plus elradiatorer är säkert det optimala ur kostnadssynpunkt, men då kommer kanske fuktvandringsproblematiken in. Som jag förstått det hela så skall plattan hålla en högre temperatur än plattans underlag för att inte fukt skall vandra upp i plattan. Är jag ute och cyklar eller...
Nejdå, gjuter du en platta med isolering under är detta inget problem.
Där man diskuterar fenomenet är i de fall man gjuter in golvvärme i äldre golv där man inte har isolerat tillräckligt under och då rekommenderar att alltid köra golvvärmen. Men även här kan det fungera bra att stänga av värmen, men helt beroende av grundförhållanden med vatten.

Men även vi kommer att i vårt tillbyggda och renoverade fritidshus köra med vanliga elradiatorer, vedkamin och LLVP.

Ja, det är verkligen onödigt att värma upp hela betongplattan om ni bara skall använda huset några gånger på vintern. För det är ju på vintern man i första hand vill ha fördelen med en varm betongplatta.
Vi skall också bygga nytt välisolerat fritidshus (på plintar) och kommer precis som AndersS att satsa på den effektivaste luft/luft värmepumpen, effektiv vedkamin och vanliga elradiatorer.

För er del kan en betongplatta vara bra att ha på sommaren då den jämnar ut klimatet under dagens varma resp. kalla timmar. Dock en nackdel på vintern då plattan tar lång tid att få varm. Men det finns ju mysiga filttofflor ;-)

Tack för alla värdefulla råd och synpunkter! Nu har vi lite mer underlag inför beslut om vilken väg vi ska välja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.