Hej

Nyfiken på vad ni har för värden på er vind just nu. Jag har den senaate veckan haft 1-2 grader och 73-75% rh.

Tilläggsisolerat med 40 cm ekofiber, ingen fuktspärr mot bostadsdelen, mekanisk frånluft. Hus i Stoxkholmsområdet.

Wigert skrev:
Hej

Nyfiken på vad ni har för värden på er vind just nu. Jag har den senaate veckan haft 1-2 grader och 73-75% rh.

Tilläggsisolerat med 40 cm ekofiber, ingen fuktspärr mot bostadsdelen, mekanisk frånluft. Hus i Stoxkholmsområdet.
73-75% säger inget så länge man inte vet om temperaturen på vinden.

MB77 skrev:
73-75% säger inget så länge man inte vet om temperaturen på vinden.
Se ovan, 1-2 plusgrader.

:blushing: kanske dax att gnugga sig i ögonen...

Har ca 4c° och ca70% på vinden.

70-75% vid -2 C°

Min vind följer klimatet utomhus. Är det 95% Rh ute så är det samma på vinden. Temperaturen likaså.

Ju större värmeläckage, desto varmare blir vinden relativt utetemperaturen och desto lägre blir Rh (förutsatt att det är diffussionstätt i vindsbjälklaget).

70-73 % RH om den enkla mätaren visar rätt.
Temperaturen är några grader över utetemperaturen.
Ute är det 80-99 % RH
(Inne är det 25-35 % RH, 18-22°C)

50% Rh +10°C på vinden, inne är det 30%Rh och 17°C vid mätplatsen. Ute Rh kollade jag inte,men tempen va 0,3°C.

Har klimatvind med 100 mm cellplast på yttertaket och 450 mm sprutad lösull (glas) på vinden, dålig/ingen diffspärr.

Jag är helnöjd med klimatvinden, har varit värden över 75% rh några fåtal gånger, det var under hösten när det blåste en massa och var fuktigt ute (tänkte sätta igen takfoten för att se om det blir bättre då). Annars håller sig värdena mycket väl.

Joco_ skrev:
50% Rh +10°C på vinden, inne är det 30%Rh och 17°C vid mätplatsen. Ute Rh kollade jag inte,men tempen va 0,3°C.

Har klimatvind med 100 mm cellplast på yttertaket och 450 mm sprutad lösull (glas) på vinden, dålig/ingen diffspärr.

Jag är helnöjd med klimatvinden, har varit värden över 75% rh några fåtal gånger, det var under hösten när det blåste en massa och var fuktigt ute (tänkte sätta igen takfoten för att se om det blir bättre då). Annars håller sig värdena mycket väl.
Klimatvind är ju melodin, fin fina värden d^_^b

Joco_ skrev:

Konstruktion? Berätta lite mer.

Consensus skrev:
Konstruktion? Berätta lite mer.
Missade helt att du ställde en fråga här.... Nåväl, bättre sent än aldrig.

Taket är lagt enligt Termisols anvisningar. Från insidan:

Spont
100 mm cellplast
duk
gucka under ströläkt
bärläkt
betongpannor

Lyckost!

Joco, hur har du gjort med gavelspetsarna?

Wigert skrev:
Joco, hur har du gjort med gavelspetsarna?
Jag har inte gjort någonting åt gavelspetsarna, det är orginalisolering där, inte optimalt men ingen större fara för värdena. Eventuell tilläggsisolering får bli ett senare projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.